


MEDIA DEVELOPMENT FOUNDADTION

ANTI-WESTERN
PROPAGANDA



Author:

 TAMAR KINTSURASHVILI

     

Researchers:

 DALI KURDADZE, SOPHO GELAVA

     

Data processing: 

 MARIAM TSUTSKIRIDZE, TINA GOGOLADZE

Monitoring by

 TAMAR GAGNIASHVILI, SOPHO GOGADZE, KHATIA LOMIDZE 

 ROMAN BAINDURASHVILI, MARIAM GELASHVILI

     

Designed by

 BESIK DANELIA, IBDESIGN 

         
This report “Anti-Western Propaganda” by Media Development Foundation (MDF) is made possible by the generous support of the Ameri-

can people through the United States Agency for International Development (USAID) within “Promoting Integration, Tolerance and Aware-

ness Program in Georgia [PITA], implemented by the UN Association of Georgia. The contents are the responsibility of MDF and do not 

necessarily reflect the views of USAID or the United States Government and UNAG.

The MDF conducted similar studies in 2016 and 2014-2015. The study was carried out in partnership with the UN Association of Georgia 

within USAID’s “Promoting Integration, Tolerance and Awareness Program.”

     

ISBN 978-9941-8-0064-1

© 2018, MEDIA DEVELOPMENT FOUNDATION

     

 WWW.MDFGEORGIA.GE

 WWW.MYTHDETECTOR.GE



3

This report is the analysis of the results of a-year-long monitoring conducted by the Media Development 

Foundation (MDF) throughout 2017. The monitoring aimed at studying the typology of anti-Western messages 

and fake news in the Georgian media. The subjects of monitoring were media outlets as well as other sources 

– politicians, clergy, civil organizations and representatives of society.

The MDF conducted similar studies in 2016 and 2014-2015 too. The study has been carried out in partner-

ship with UN Association of Georgia within the framework of USAID’s Promoting Integration, Tolerance and 

Awareness Program (PITA).

This report covers the period from 1 January to 31 December 2017. The introductory part of the report provides 

key findings of the study, the study methodology and the aggregate quantitative data by sources. The second 

part overviews propaganda strategy and methods. The final part of the report presents profiles of those sourc-

es that were most frequently spreeding anti-western narratives.

 

    

INTRODUCTION



4

The subjects of monitoring were selected both from mainstream and tabloid media. In total, 17 media outlets 

were monitored. During the year, several monitored programs were taken off the air on a number of TV chan-

nels and replaced with programs of analogous format. The monitored subjects were:

 Daily prime-time news bulletins and weekly analytical programs on four TV channels: Georgian Public 

Broadcaster (Moambe; Mtavari1); Rustavi 2 (Kurieri; P.S.); Imedi (Qronika; Imedis Kvira); Maestro (Mtavari 

Tema). 

 Talk-shows on five TV channels: Georgian Public Broadcaster (Kviris Interviu2); Rustavi 2 (Archevani); Imedi 

(Amomrchevlis Pirispir;3 Pirispir4); Obieqtivi (Ghamis Studia; Okros Kveta5); Kavkasia (Barieri; Spektri). 

 Seven online media outlets: Sakinformi, Netgazeti, Interpressnews, Georgia and the World, PIA, Kviris Pal-

itra, Marshalpress. 

  Four newspapers: Rezonansi, Prime-Time, Asaval-Dasavali, Alia. 

     

The monitoring report contains both quantitative and qualitative data. The quantitative part provides the data 

on anti-Western comments by topics while the qualitative part discusses the typology of these messages.

 

METHODOLOGY

1 The program was taken off the air in February 2017, upon the decision of the Board of Trustees of the Georgian Public Broadcaster.
2 Beginning on 10 November, the monitoring included a new talk show of the Public Broadcaster, Kviris Interviu.
3 From 5 September to 20 October, the monitoring included a pre-election program on Imedi TV, Amomrchevlis Pirispir.
4 Beginning on 31 October, the monitoring included a new talk show on Imedi TV, Pirispir.
5 Beginning on 1 April, the monitoring included a new talk show on TV Obieqtivi, Okros Kveta.



5

CONTENT

 Key findings                            7

1. Total data                            9

2. Anti-Western messages  and their sources                   18

 2.1.  Media                            18

 2.2.  Political parties / politicians                     21

 2.3.  Civil organizations                        24

 2.4.  The clergy                          24

 2.5.  Representatives of society                      25

3. Propaganda strategy and methods                     26

 3.1.  Social media as a source of misinformation                  28

 3.2.  Fabrication of history                        28

 3.3.  Presenting literary work / satirical-humorous publication as a real fact          29

 3.4.  Ad Nauseam                           30

 3.5.  False dilemma tehnique                       31

 3.6.  Deflective source model                       31

4. Profiles                             34

      4.1.  Media                            34

 4.2.  Political parties                         35

 4.3.  Public organizations                       37



6

FIGURES

Figure  1.  Topics of anti-Western messages                  9

Figure  2.  Topics of anti-Western messages in 2016-2017               10

Figure  3.  Messages concerning the USA                   11

Figure  4.  Messages concerning NATO                    12

Figure  5.  Messages concerning the West                   13

Figure  6.  Messages concerning the EU                    14

Figure  7.  Messages concerning identity                   15

Figure  8.  Messages concerning NGOs, George Soros               15

Figure  9.  Messages concerning Russia, Soviet system               16

Figure  10.  Messages concerning Great Britain                  17

Figure  11.  Sources of anti-Western messages                   18

Figure  12.  Sources of anti-western messages by media outlets and their respondents      19

Figure  13.  Typology of anti-Western messages by media outlets            19

Figure  14.  Typology of anti-Western messages by political parties            22

Figure  15.  Deflective source model                     32



7

 Monitoring revealed following trends:

 As many as 1,967 anti-Western comments were detected in the 17 monitored media outlets in 2017. 

 In contrast to 2016 and 2015, when negative messages targeted human identity and rights, in 2017, a dom-

inant topic was the foreign policy with the messages aimed at increasing the polarization on the foreign 

policy orientation of the country. This change in the strategic communication of pro-Kremlin actors shows 

that “loss of identity” was a rather tactical message that prepared the ground, while the messaging aimed 

at demonizing Georgia’s strategic partners (USA, NATO, EU) is of strategic nature. 

 The United States of America accounted for the highest share of negative comments (25.9%), up by almost 

three times as compared to the previous year, followed by NATO (18,4%) and the West (14,1%).

 Compared to 2016, messages against the European Union have almost doubled (13.4%) whereas the com-

ments about the loss of identity and human rights in anti-Western context have almost halved (12.9%).

 Comments against nongovernmental organizations (NGO) and the US philanthropist George Soros have 

trebled, as compared to 2016, and comprised 7.3%; this increase can be explained by a stepped up activity 

of far-right groups and their campaign to smear Open Society Georgia Foundation.

 Yet another change as compared to the previous years were clearer messages showcasing Russia as an 

alternative to the West and idealizing the Soviet system (7.2%).

 Comments against Great Britain (0,8%) have been mainly detected in two pro-Kremlin online media outlets 

– Georgia and the World, and Sakinformi.

 Alike previous years, the main source of anti-Western messages was media (827), followed by politicians 

(463), society (411), civil organizations (230) and the clergy (37).

 The structure of the Kremlin narrative in the Georgian discourse consists of three stages and aims at: 1. 

Creating threats; 2. Sowing distrust towards partners and Western institutions; 3. Ingraining a belief that 

Russia is the only option in fighting against the threats and that authoritative/Soviet-style governance is 

necessary.

 Four major threats were emphasized by pro-Kremlin actors: threat of war; threat of loss of territories; 

threat of bio subversion; threat of loss of identity. 

KEY FINDINGS



8

 The verification and double-checking of 144 fake news revealed that the pro-Kremlin media outlets often 

applied fake photos  and videos, Social media as an unbalanced source of fake news, fabrication of history, 

presenting literary work/satirical-humorous publication as a real fact, conspiracies.

 The largest share in the fabrication of history accounts for distorting the Soviet past and stirring a feeling 

of nostalgia towards the Soviet order.

 Deflective source model was actively applied, where a propagandist, to legitimize a message or fake news, 

creates a deflective source which becomes the apparent source and the receiver perceives that it comes 

from an outer source (deflective source) and not the propagandist.  

 The monitoring outlined four media outlets (Georgia and the World, Sakinformi, Obiektivi TV, Asaval-Dasava-

li) as main sources of anti-Western messages. 

 Alike 2016, the United Democratic Movement was the leader among political parties by the number of an-

ti-Western statements (130); it was followed by the Alliance of Patriots (91), Kartuli Dasi (Georgian Troup) 

(44) and Socialist Georgia (40). 

 The media monitoring detected anti-Western messages from 33 civil organizations with six amongst being 

most frequently quoted by media: An ultra-right association Georgian March, People’s Assembly linked 

to political party United Democratic Movement, Eurasian Institute, Union of Human Rights Defenders, the 

Global Research Center and Stalin. 

 Though processing of pro-Kremlin messaging is done in a systematic and centralized way, channels of dis-

semination are fragmented (as new online platforms, NGOs emerge continuously) which makes it difficult 

to conduct their systematic monitoring and to measure their impact in a new media ecosystem.

 



9

As many as 1,967 anti-Western comments were detected in the 17 monitored media outlets in 2017. In contrast 

to 2016 and 2015, when negative messages targeted human identity and rights, in 2017, a dominant topic was 

the foreign policy with the messages aimed at increasing the polarization on the foreign policy orientation of 

the country.

Figure 1. Topics of anti-Western messages

1. TOTAL  DATA

USA THE WEST EU IDENTITY

RUSSIAN ALTERNATIVE/IDEALIZATION OF THE SOVIET UNION

NATO

NGO, GEORGE SOROS GREAT BRITAIN

0.8
7.2

7.3

12.9

13.4

14.1

25.9

18.4



10

As Figure 1 shows, the United States of America accounted for the highest share of negative comments 

(25.9%), up by almost three times as compared to the previous year (see Figure 2). The USA was followed by 

NATO (18.4%) and the West (14.1%). Compared to 2016,6 messages against the European Union have almost 

doubled (13.4%) whereas the comments about the loss of identity and human rights in anti-Western context 

have almost halved (12.9%). Comments against nongovernmental organizations (NGO) and the US philanthro-

pist George Soros have trebled, as compared to 2016, and comprised 7.3%; this increase can be explained by a 

stepped up activity of far-right groups and their campaign to smear Open Society Georgia Foundation. Yet an-

other change as compared to the previous years were clearer messages showcasing Russia as an alternative 

to the West and idealizing the Soviet Union (7.2%). Comments against Great Britain (0.8%) have been mainly 

detected in two pro-Kremlin online media outlets – Georgia and the World, and Sakinformi.

   

Figure 2. Topics of anti-Western messages in 2016-2017

6 Media Development Foundation; Anti-Western Propaganda, 2016. http://mdfgeorgia.ge/eng/view-library/65/

510

362

277 264 253

144
142170

253 251

112
61

RUSSIAN 

ALTERNATIVE / 

IDEALIZATION OF 

THE SOVIET UNION

USA NATO THE WEST EU IDENTITY NGOS/GEORGE SOROS

2017

2016

 TOPICS        2017  2016

 USA                       510  170

 NATO                        362  253

 The West                       277  251

 EU                       264  112

 Identity                       253  411

 Russian alternative/idealization of the Soviet system                  144  61

 NGOs/George Soros                     142

The USA. With regard to the USA one could often hear allegations that the USA infringes on our sovereign-

ty, meddles in a decision-making process and virtually runs the country (183). The USA was portrayed as 

an instigator of conflicts, violence, coup d’états (128), a country encouraging terrorism (40) and incapable 

of defending other countries, including Georgia (39). The USA was blamed for inciting President Mikheil 

411



11

Saakashvili in 2008 to go into war with Russia (33), for failing, as a strategic partner, to defend Georgia in 

2008 and providing only “water and diapers” as help (31). Some messages promoted the opinion that the 

USA was not interested in settling the conflicts and improving Georgia-Russia relationship (23). The USA 

was also blamed for instigating the war in Ukraine and events on the Maidan (19). Anti-US comments of 

various content (14) included several comments asserting that the US economic sanctions would rather 

harm the EU than Russia.

Figure 3. Messages concerning the USA

MEDIA CIVIL ORGANIZATIONS CLERGY SOCIETYPOLITICAL PARTIES

US RUNS THE COUNTRY

INSTIGATES CONFLICTS/VIOLENCE/COUPS

ENCOURAGES TERRORISM/BIO-SUBVERSION

CANNOT DEFEND/ASSIST OTHER COUNTRIES

INCITED SAAKASHVILI TO START THE WAR 

FAILED TO DEFEND US IN 2008 

IS NOT INTERESTED IN SETTLING THE CONFLICTS/IMPROVING 

GEORGIA-RUSSIA RELATIONSHIP

INSTIGATED THE WAR IN UKRAINE / EVENTS ON MAIDAN

OTHER

TOTAL  DATA 1

NATO. Sowing skepticism about prospects of Georgia’s NATO membership was a dominant trend in this topic 

(134): one could often hear opinions that Georgia’s NATO membership was unrealistic; that Alliance was in 

crisis itself and required reformation; that defining the Euro-Atlantic integration as a foreign policy priority 

of the country in Georgia’s Constitution left the government very little room to maneuver. The cooperation 

with NATO, including the joint military training conducted in Georgia, was portrayed as a move which could 

provoke Russia and lead to military escalation (112), meanwhile inducing the fear of war and stressing that the 

integration into NATO was not a guarantee of Georgia’s security. An allegation that the loss of territories and 

disintegration of the country would be the price paid by Georgia for the integration into NATO (51) was mainly 

35

36

12

8

11

22735

821

13

7

15

14

5

4 1

12 3

9 3 2

4475

1188

22 3

914

132



12

6

based on the argument that Abkhazians and Ossetians living on the occupied territories were against the 

integration into the Alliance and that Article 5 of the NATO treaty required that the country cede the occupied 

territories in lieu for the membership. The participation of Georgian soldiers in international peacekeeping 

missions was portrayed as a sacrifice for others than the contribution to a collective security (32), while in 

two cases, it was stressed that the participation in ISAF mission turned Georgia into a target of ISIS. NATO 

was portrayed as an aggressor (17) while the NATO integration as a threat of intervention of Turkish army into 

Georgia (6). The 2008 plebiscite on NATO membership and the consensus on the integration into the Alliance 

was questioned on a number of occasions (8); the aim of these messages was to sow doubts about the results 

of the plebiscite that showed that NATO integration was a choice of Georgian people.

Figure 4. Messages concerning NATO

25

2012
SKEPTICISM TOWARDS NATO

PROVOKING RUSSIA / FEAR OF WAR

NATO = LOSS OF TERRITORIES

GEORGIAN SOLDIERS FIGHT IN SOMEONE ELSE’S WAR

 

NATO IS AGGRESSOR

NATO IS NOT GEORGIAN PEOPLE’S CHOICE

NATO = TURKISH EXPANSION

PARTICIPATION IN ISAF TURNED GEORGIA 
INTO A TARGET OF ISIS

4854

3055621

17

211

2

2412

34

8

3

42

9

1

1

MEDIA SOCIETYPOLITICAL PARTIES CIVIL ORGANIZATIONS

7 On 2 March 2017, the European Court of Human Rights temporarily suspended the enforcement of the decision of the Supreme 
Court of Georgia on the change of the ownership of Rustavi 2 TV company. http://civil.ge/eng/article.php?id=29904&search=

The West. With regard to the West, as in the case of the USA, a dominating trend was to ingrain the opinion 

that western countries, like the Soviet Union, meddle in sovereign affairs of Georgia and virtually run the 

country (110). An allegation that the western democracy was a mere declaration and it applied double 

standards (58) was mainly heard in comments criticizing the decision of the European Court on the Rustavi 

2 case,7 comments evaluating the positions of western institutions concerning the violation of the rights 



13

of former government representatives, and also in comments related to other foreign policy issues. Other 

comments included allegations that the West was not interested in the settlement of the conflicts and im-

provement of Georgia-Russia relationship (48), and the West encouraged terrorism and violence (26). The 

first president of Georgia, Zviad Gamsakhurdia, was portrayed as a victim of western countries, including 

the USA (16), while the interest of the West towards Georgia was explained as the intention to use the 

country’s resources (10). The 2008 Russia-Georgia war was blamed on President Saakashvili who acted 

upon the encouragement of western countries (7).

Figure 5. Messages concerning the West
  

31919THE WEST RUNS THE COUNTRY

THE WEST APPLIES DOUBLE STANDARDS

NOT INTERESTED IN CONFLICT SETTLEMENT/IMPROVEMENT 

OF GEORGIA-RUSSIA RELATIONSHIP

ENCOURAGES TERRORISM / VIOLENCE

THE WEST AGAINST THE FIRST PRESIDENT OF GEORGIA

DOES NOT ASSIST US/IS INTERESTED IN RESOURCES

THE WEST ENCOURAGED SAAKASHVILI TO START WAR

OTHER

3039

962518

25

835

6 1

2

310269

172

1

MEDIA CIVIL ORGANIZATIONS CLERGYPOLITICAL PARTIES SOCIETY

TOTAL  DATA 1

The EU. The dominant trend in this topic was Euroscepticism (96) placing an emphasis, on the one hand, on the 

absence of prospect of Georgia’s EU integration and, on the other hand, the Brexit crisis and the inevitability 

of EU breakup. Attempts were made to downplay the importance of visa liberalization granted to Georgia 

by the EU, asserting that the visa liberalization was actually useless for Georgian citizens (62). Allegations 

were disseminated that the EU forces Georgia to accept migrants (34), that the threat posed by migrants 

to Europe would extend to Georgia too (28), that the visa liberalization would endanger the demography 

of Georgia (23). Various sources portrayed Europe as a space unprotected from terrorism (9), Georgia as a 

commodity market for Europe (6), and the EU integration as the infringement on the country’s sovereignty 

(5). The EU was blamed for the events in Ukraine only by one respodent.



14

Figure 6. Messages concerning the EU

8 In 2016, the total of 411 comments fell within the category of identity, of which 232 were of homophobic content.
9 On 5 September 2017, The Tbilisi City Court found Archpriest Giorgi Mamaladze guilty of plotting the murder of Shorena 

Tetruashvili, the Patriarch’s assistant, as well as of purchase and storage of firearms, and sentenced him to nine years in prison. 
http://civil.ge/eng/article.php?id=30420&search=

Identity/values. The topic of identity was dominated by allegations that the West imposed homosexuality, 

pedophilia, and perversion on Georgia (97). This indicator has shown a significant decrease8 against a cor-

responding 2016 indicator, however, as the 2017 monitoring of hate speech shows, homophobia accounts for 

more than 50% of hate speech (731 homophobic comments). Consequently, the decrease of this indicator in 

anti-Western context does not mean that a general homophobic stance has been neutralized. Another fre-

quently heard message was that the West fought against Orthodox Christianity and the Georgian Church (71), 

in which the blame for so-called cyanide case9 as well as the “enticement” of religious servants visiting the 

USA, was placed on the USA while the blame for controlling the World Patriarchate was placed on Turkey 

and US special services. A special role of Russia in defending the Orthodox Christian identity was emphasized 

as an alternative to the West. The West was also accused of fighting against national identity, traditions and 

family (50); it was asserted that the Western values were unacceptable for Georgia (35).

1

4

5

6

710

292EUROSCEPTICISM

VISA LIBERALIZATION IS USELESS

EU FORCES GEORGIA TO ACCEPT MIGRANTS

THREAT OF MIGRATION

VISA LIBERALIZATION=DEMOGRAPHIC THREAT

ეEUROPE UNPROTECTED FROM TERRORISM

EU USES GEORGIA AS A COMMODITY MARKET

EU INTEGRATION = LOSS OF SOVEREIGNTY

EU PROVOKED EVENTS IN UKRAINE

7313

14

5116

2

5

142625

3

MEDIA CIVIL ORGANIZATIONS CLERGYPOLITICAL PARTIES SOCIETY

3

1

188828



15

172510 1

10

4

Figure 7. Messages concerning identity

1210IMPOSES HOMOSEXUALITY, PEDOPHILIA, 

AND PERVERSION

FIGHTS AGAINST ORTHODOX CHRISTIANITY/

THE GEORGIAN CHURCH

FIGHTS AGAINST TRADITIONS/NATIONAL IDENTITY

UNACCEPTABLE VALUES

1061

1315623

MEDIA CIVIL ORGANIZATIONSPOLITICAL PARTIES SOCIETY

15 14

35527

CLERGY

NGOs, George Soros. An increase was seen in comments against George Soros, American philanthropist and 

the founder of Open Society Foundation (72), which can be explained by stepped up activity of far-right 

groups. It was alleged that NGOs fulfilled instructions of foreign countries (50) and fought against Orthodox 

Christianity and national identity under the instructions of foreign powers (22). Calls were made for banning 

foreign country financed NGOs as well as Open Society Georgia Foundation. With regard to the latter, the 

Hungarian government, planning to ban the Soros Foundation, was cited as an example.

Figure 8. Messages concerning NGOs, George Soros

TOTAL  DATA 1

4

22 214SOROS FIGHTS AGAINST ORTHODOX 

CHRISTIANITY / NATIONAL IDENTITY

NGOS FULFILL INSTRUCTIONS OF FOREIGN COUNTRIES

NGOS FIGHT AGAINST TRADITIONS / 

ORTHODOX CHRISTIANITY 

1420

41121

MEDIA CLERGYPOLITICAL PARTIES SOCIETY

14

313

CIVIL ORGANIZATIONS

2

Russian alternative/idealization of Soviet Union. The change in foreign policy course and a strategic 

partnership with Russia were named by various sources as the only solution to problems faced by Georgia 

(64), thus fitting into the narrative that the West and the USA are unable to assist Georgia and are not 

interested in Georgia to mend its relationship with Russia. At the same time, the emphasis was placed on 

a vital necessity of cooperation with the Eurasian Union and Russia. Dictators such as Stalin, Gaddafi and 

Assad were idealized and justified (23). Several sources even asserted that the claims of the US and West-

ern coalition about Bashar Al-Assad using chemical weapons in Syria were unfounded, which, as previous 

study of MDF shows,10 fits into a Russian media narrative. Some sources asserted that the threat of Russian 

10 MDF, Coverage of Muslims Related issues in Georgian, Russian, Azeri and Turkish Media, 2017. http://mdfgeorgia.ge/eng/view-library/79/



16

propaganda was a sheer fiction whereas the Western propaganda was a real challenge (20). The Soviet 

Union and the Soviet system were idealized and nostalgia towards them kindled (14); an initiative of a 

new NATO-Georgia-Russia format (8) came from only one parliamentary subject – the Alliance of Patriots, 

which was proposed by the political party representatives after their visit to Moscow. A conspiracy theory 

that the Treaty of Kars expires in 202111 and thereafter Russia can no longer be a guarantor of Georgia’s 

territorial integrity and Turkey will occupy Adjara was disseminated by seven media sources with the aim 

to emphasize the importance of Russia in protecting the country from a “Turkish threat.” Several sources 

tried to ingrain the idea that the West wanted to get hold of Russia’s natural resources; a representative of 

the ruling party said that Georgia, not Russia, was responsible for the start of the 2008 war.

FIGURE 9. MESSAGES CONCERNING RUSSIA, SOVIET SYSTEM

11 The Treaty of Kars was signed between Turkey, on one side, and Armenian, Azerbaijan and Georgian SSR, on the other, on 13 
October 1921 in Kars. According to the treaty, Turkey transferred a part of Adjara, including Batumi, as well as Gyumri, to the 
Soviet Union, in exchange for Kars, Artvin and Ardahan. http://mythdetector.ge/en/myth/disinformation-alleged-opening-nato-
military-base-poti-and-treaty-kars

MEDIA CIVIL ORGANIZATIONS CLERGYPOLITICAL PARTIESSOCIETY

1

2

3

2

8

15

1526RUSSIA IS THE ONLY OPTION / 

PARTNERSHIP WITH EURASIAN UNION / RUSSIA

JUSTIFICATION/IDEALIZATION OF DICTATORS

RUSSIAN PROPAGANDA IS FICTION

IDEALIZATION OF SOVIET UNION

NATO-GEORGIA-RUSSIA FORMAT

RUSSIA-KARS TREATY GARANTOR

THE WEST WANTS TO GET HOLD OF RUSSIA’S RESOURCES

GEORGIA STARTED THE WAR

1022

214

7

2

15

1

23

2

2 5

1



17

Great Britain. Negative messages about Great Britain were disseminated mainly by two media outlets with 

ties to the Kremlin: Georgia and the World, and Sakinformi. One could hear allegations that Great Britain, 

based on its past experience, again tried to “colonize” other countries, including Georgia (8), and viewed 

Georgia and other countries as a battleground for information war (2). To support these allegations, refer-

ences were made to the information security policy of the Conflict, Stability and Security Fund (CSSF) docu-

ment of the UK government. Historical facts were distorted to prove that western countries did not consider 

interests of Georgia, alleging that in 1945, Great Britain facilitated the seizure of Georgian territories (2). It 

was alleged that Great Britain did not treat Georgia as an equal partner even today (2), that the UK Prime 

Minister staged a terrorist act himself to hush up the Brexit uproar (1) and that it planned the disintegration 

of Russia (1).

Figure 10. Messages concerning Great BrItAIn 

TOTAL  DATA 1

GEWORLD.GE SAKINFORMI

2

GB IS COLONIZER/AGGRESSOR

GEORGIA AS BATTLEGROUND FOR INFORMATION WAR

SUPPORTED TURKEY’S ANNEXATION OF 

GEORGIAN TERRITORIES

DOES NOT TREAT US AS AN EQUAL PARTNER

ENCOURAGES TERRORISM

PLANS THE DISINTEGRATION OF RUSSIA

8

1

2

1

2



18

MEDIA POLITICIANS CLERGYCIVIL ORGANIZATIONSSOCIETY

1.9
11.7

20.9

23.5

42.0

Alike previous years, the main source of anti-Western messages was media (827), followed by politicians 

(463), society (411), civil organizations (230) and the clergy (37).

Figure 11. Sources of anti-Western messages. 

2.  ANTI-WESTERN MESSAGES
  AND THEIR SOURCES  

 2.1. MEDIA

The monitoring outlined four media outlets as main sources of anti-Western messages. The leader among 

these four was the online news agency Georgia and the World (geworld.ge) with its journalists and authors 

having made 455 anti-Western comments and published 235 identical comments of respondents. The next by 

the number of anti-Western messages was the online news agency Sakinformi (editorial comments – 181, re-



19

spondents’ comments – 60), followed by TV Obieqtivi (94) and the newspaper Asaval-Dasavali (76). TV Obieq-

tivi (232) and the newspaper Asaval-Dasavali (257) were in the lead by the number of respondents’ comments, 

which speaks about their editorial policy, especially taking into account that these outlets publish identical 

opinions and offer no room to alternative views. 

A relatively lower indicator of anti-Western editorial comments but a higher indicator of respondents’ com-

ment of similar content were seen in the newspaper Alia (nine and 71, respectively), TV Maestro (eight and 39, 

respectively), TV Kavkasia (two and 58, respectively), and Marshalpress (two and 67, respectively). As many as 

118 anti-Western comments of respondents were published in 10 various media outlets.

Figure 12. Sources of anti-western messages by media outlets and their respondents.

GEWORLD.GE SAKINFORMI TV OBIEQTIVI ASAVAL-DASAVALI ALIA

455

TV MAESTRO TV KAVKASIA

235

181

60

MARSHALPRESS

SOURCE RESPONDENT

94

233

76

257

9

71

8
39

2

67

118

2

58

OTHER

The Figure 13 shows the frequency of different types of comments in media outlets:  the highest number of 

comments against the US was identified in Georgia and the World (154) and TV Obieqtivi (33); against NATO 

– in Sakinformi (54); negative editorial comments regarding the West (16), identity (14), NGOs (14) and the USA 

(13) were published with almost equal frequency in Asaval-Dasavali. A negative coverage of topics of identity 

(84), the West (60), the EU (50) and Great Britain (15) were the highest in Georgia and the World.

Figure 13. Typology of anti-Western messages by media outlets

ANTI-WESTERN MESSAGES AND THEIR SOURCES 2

20

45
50

154

84

GEWORLD.GE SAKINFORMI OBIEQTIVI ASAVAL-DASVALI OTHER

IDENTITY NGO, GEORGE SOROS USA WESTEU

60

27

15
18

54

24

37

15 14 18

1 1

17
12

33

7 12 12
14

510
1314 16

4 1 2561 4 2

NATO RUSSIAN ALTERNATIVE/IDEALIZATION OF SOVIET UNION GREAT BRITAIN



20

Georgia and the World as well as TV Obieqtivi largely portrayed the USA as an aggressor, instigator of coups, 

inciter of terrorism, whereas Russia was portrayed as the country fighting against all this:

 

Valeri Kvaratskhelia, presenter: “The USA has recently created a terrorist state, the so-called Islamic 

State, and used it for strengthening its hegemony in the Middle East. It was primarily Russia that went 

against it because Russia believed that the existence of a terrorist state was unacceptable” (TV Obieq-

tivi, Okros Kveta, 2 December).

 

Iza Tamazashvili, author: “Have you seen what the West did to Ukraine? It made Ukrainians to forget Kie-

van Rus and turned two kindred nations into enemies” (Georgia and World, 21 July). 

Both TV Obieqtivi and Asaval-Dasavali paper promoted the idea that the USA and the West were not interest-

ed in the conflict settlement and the establishment of direct Russia-Georgia dialogue:

 

Jaba Khubua, journalist: “…the Georgian government, fearing Kelly [United States Ambassador to Georgia 

Ian Kelly], abstains from engaging in dialogue with Russia and discussing the de-occupation of the 

country in a principled and dignified manner, without saviors and ear-whisperers!” (Asaval-Dasavali, 

4-10 September).

Bondo Mdzinarishvili, presenter: “Our friends, Western friends, tell us too that we should talk to Russia, 

but at the same time, they say that they should be involved in these talks” (TV Obieqtivi, Ghamis Studia, 

4 October).

 

The largest amount of material about a threat of possible biological subversions, coming from the US, was 

published by Georgia and World: 

“According to the legend, military-biological labs are purportedly designed ‘to reduce biological threat’ 

in this or that state; in reality, however, this is a network controlled by Pentagon, which studies the im-

pact of viruses and bacteria on a concrete genetic fund – be it of humans, animals or plants” (Georgia 

and World, 26 July).

Presenters of the TV Obieqtivi were engaged in promoting the opinion that NATO is incapable to protect and 

assist us and therefore it is necessary to talk to Russia: 

Nino Ratishvili, presenter: “Don’t you see how incapable NATO member states are? Who is protected?! 

When one fine day, unexpectedly, three persons are killed at three different lcoations in the center…” 

(TV Obieqtivi, Ghamis Studia, 5 June). 

Bondo Mdzinarishvili, presenter: “They [NATO] do not give us weapons and in fact, we have been aban-

doned to our own fate. What one can do in such a situation but to talk to our neighbor [Russia] which 

fears us…” (TV Obieqtivi, Ghamis Studia, 4 October).

  



21

ANTI-WESTERN MESSAGES AND THEIR SOURCES 2

Almost all monitored media outlets portrayed Europe as the space unprotected from terrorism and migrants 

and disseminated messages about an obligation to accept migrants as a condition of visa liberalization:

 

Arno Khidirbegishvili, editor-in-chief: “Europeans have turned into the refugees in their own countries… The 

same will happen to Georgia which is already inundated by Arab, Indian, Chinese and African migrants” 

(Sakinformi, 6 July).

Nika Korinteli, journalist: “…Defenders of so-called western values, tolerance and multiculturalism want 

to have a similar situation here as it is in France which has a ‘mosque of Virgin Mary’, or Belgium, Ger-

many or Denmark (Georgia and World, 6 October).

Issues of identity and human rights were also topical in all monitored media outlets, according to which, the 

West imposes homosexuality on us, fights against Orthodox Christianity and authenticity:

 

Jaba Khubua, journalist: “The Georgian government, fearing Kelly [United States Ambassador to Georgia 

Ian Kelly], abstains from confronting an aggressive propaganda of homosexuality and other perversions 

imposed on Georgian population by treacherous media outlets!” (Asaval-Dasavali, 4-10 September).

Giorgi Gachechiiladze, journalist: “Today, so-called western values are being imposed on Georgian pop-

ulation, which endanger the notion of family and national traditions, undermine Orthodox Christianity as 

the last pillar of authenticity” (Sakinformi, 6 November).

Davit Mkheidze, author: “All the misfortunes on the planet Earth may largely be blamed on Western pow-

ers for their denial of ‘sovereign democracy’ established and implemented by Russian President Vlad-

imir Putin… In other words, it is unacceptable, under the disguise of human rights protection, to force 

nations of not only Islamic culture but also Eastern European or other (mainly Orthodox) countries  – even 

more so Georgia – with traditional patriarchal culture, mentality and moral values to live according to 

the rules of European and US democracy” (Georgia and World, 24 November).    

 2.2. POLITICAL PARTIES/POLITICIANS

Alike 2016, the United Democratic Movement was the leader among political parties by the number of an-

ti-Western statements (130); it was followed by the Alliance of Patriots (91), Kartuli Dasi (Georgian Troup) (44) 

and Socialist Georgia (40). The leader of Socialist Georgia is simultaneously a presenter at TV Obieqtivi and 

consequently, he is quoted in the category of media too. The list is continued by separate representatives of 

the former authority (25), Tamaz Mechiauri for United Georgia (22), the Leftists Alliance (17), foreign, including 

Russian politicians (16), the Free Georgia (15), the Erovnulebi (13). The component “Other” include separate 

representatives of the ruling Georgian Dream party (6).

As the Figure 14 shows, statements against NATO dominated this segment while the comments on various 

topics followed in more or less equal amounts.



22

Figure 14. Typology of anti-Western messages by political parties

11

UNITED 
DEMOCRATIC 
MOVEMENT

ALLIANCE OF 
PATRIOTS

FORMER 
GOVERNMENT

LEFTISTS 
ALLIANCE

FREE GEORGIA

IDENTITY NGO, GEORGE SOROS USA WESTEU NATO RUSSIAN ALTERNATIVE/IDEALIZATION OF SOVIET UNION GREAT BROTAIN

26

13

52

25

3
20

2

5

14

17

23

15 15

3

12

1

18

4

6

1

5

12

10

1

12

34

2

7

5
4

1
3

13

3
2 1

7

5
4

1

5

3 3
4

3
4

8

5
4 4

1

8

3

7
8

7

16

SOCIALIST 
GEORGIA

KARTULI DASI TAMAZ MECHIAURI 
FOR UNITED GEORGIA

FOREIGN 
POLITICIANS

EROVNULEBI OTHER

The majority of political parties assessed the NATO joint military training in Georgia as a threat of provoking 

Russia and escalating military action; the same holds true for the integration into NATO which was assessed 

as the threat of Turkish intervention and loss of territorial integrity. A status of a neutral country and a joint 

NATO-Georgia-Russia format were proposed as an alternative to NATO by the United Democratic Movement 

and the Alliance of Patriots, respectively. 

 

Nino Burjanadze, United Democratic Movement: “I think this conspicuous provocation [the NATO-military training] 

will cost us dear… I am afraid that this may have dire consequences for us” (Rustavi 2, Kurieri, 2 August).

Valeri Kvaratskhelia, Socialist Georgia: “Abkhazia and Tskhinvali will be followed by Samtskhe-Javakheti 

because Armenians living there will never agree to join NATO” (Asaval_dasavali, 7-13 August).

Tamaz Mechiauri, Tamaz Mechiauri for United Georgia: “Even if we join [NATO], this will cost us the loss of not 

only Abkhazia and Tskhinvali, but Adjara too” (Sakinformi, 30 May).

Giorgi Maghlakelidze, Alliance of Patriots: “NATO for us means the intervention of Turkish NATO into our 

territory; Belgians and Dutch or Danish will not be stationed here” (TV Obieqtivi, Ghamis Studia, 12 October).

Almost all political parties promoted the opinion that the US and the West were not interested in conflict set-

tlement, that Saakashvili started the war with the encouragement of US and that western countries stifled a 

direct dialogue between Georgia and Russia.



23

2

Nino Burjanadze, United Democratic Movement: “… The United States made Saakashvili to start war in 2008” 

(Sakinformi, 2 August).

Jondi Baghaturia, Kartuli Dasi: “The United States issued an instruction to not engage in any direct di-

alogue [with Russia], to conduct dialogue with Russians only under their supervision and the Geneva 

format is such a dialogue” (TV Obieqtivi, Ghamis Studia, 19 May).

 

The security minister of Eduard Shevardnadze government, while fanning the skepticism towards NATO, talk-

ed about the Eurasian Union as the only possibility for Georgia:

Valeri Khaburdzania, former security minister: “A close ties with Russia and the Eurasian Union is a pre-

requisite for Georgia’s better future! I cannot see any other alternative for political and economic well-

being of Georgia!... Time has proved that Georgia has no prospects of joining NATO and not because 

Russia is hindering it but because NATO itself does not need Georgia as an additional headache…” 

(Asaval-Dasavali, 21-27 August).

Specifying the Euro-Atlantic integration as a top priority in the Constitution was openly opposed by one repre-

sentative of the ruling party, while a member of the Georgian Dream cabinet tried to shift the blame for starting 

the 2008 war with Russia from Russia onto Georgia:

 

Nukri Kantaria, Georgia Dream: “I am against a provisional statement in the Constitution that Georgia’s 

foreign policy course is the integration into Euro-Atlantic structures” (Asaval-Dasavali, 12-18 June).

Davit Sergeenko, Health Care Minister: “In describing Russia’s action, the term ‘creeping occupation’ is 

often applied, unfortunately, which is incorrect in its essence. It is neither creeping nor gradual. It is the 

delineation of those ‘borders’ which the then government, unfortunately, legitimized in 2008” (Rustavi 2, 

Kurieri, 3 July; Marshalpress, 3 August; Sakinfromi, 7 August).

Separate political parties alleged that Georgia was to accept migrants as a condition of visa liberalization, 

which would inevitably pose a demographic threat:

 

Sandro Bregadze, Erovnulebi: “If we now have half a million emigrants, after the entry into force of visa 

liberalization, we will have a million more; Africans and Arabs will settle in Georgia, which will further 

worsen our demography and at the end of the day, we, Georgians, will become exotic aborigines” (Kviris 

Palitra, 6-12 February).

The topic of the West fighting against Orthodox Christianity and imposing homosexuality was also part of 

discourse of almost every political party:

 

Valeri Khaburdzania, former security minister: “A western Orthodox Christianity is a sheer nonsense – it is 

Conchita i.e. a bearded woman. Those supporting this in Sinod today, fight against the Orthodox clergy. 

ANTI-WESTERN MESSAGES AND THEIR SOURCES



24

If our Synod, like the Eurovision, votes for Conchita and deposes the Patriarch, this will be the end and 

our demise” (Marshalpress, 13 February).

 

Nukri Kantaria, GeorgiaN  Dream: “I have never concealed that a same sex marriage is unacceptable for 

me as an Orthodox Christian and compatriot. Let me respond to a journalist’s question: ‘there is a clip 

showing that there are countries where a teacher of a kindergarten asks children who have two fathers? 

And they clap hands. Then the teacher asks who have two mothers? And they clap hands again.’ I do not 

think that those children will develop a healthy psychic. We are a small nation, let us take care of our 

genetics and our future – is this an anti-Western statement of any form, running counter to the country’s 

foreign course?” (Marshalpress, 19 April).
 

 2.3.  CIVIL ORGANIZATIONS

The media monitoring detected anti-Western messages from 33 civil organizations with six amongst being 

most frequently quoted by media. An ultra-right association Georgian March was most aggressive against 

George Soros and NGOs financed by foreign countries (18); while People’s Assembly (13), Eurasian Institute 

(8) and Union of Human Rights Defenders (8) were against the USA; the Global Research Center was against 

NATO (12) and the EU (7). The People’s Assembly is an organization associated with a pro-Russian political 

party, United Democratic Movement. According to the research by damoukidebloba.com,12 the Eurasian Insti-

tute and Global Research Center are directly linked to Russia. These organizations have ties with the Interna-

tional Eurasian Movement, the organization established by Alexander Dugin who is the ideologist of Russian 

aggressive expansion policy, as well as with Lev Gumilyov Center. 

12 Damoukidebloba.com, Russian Influence on Georgian NGOs and Media, 2015.  http://damoukidebloba.com/c/news/rusuli_gavlena

Civil organizations      Anti-Western messages

People’s Assembly      34

Union of Human Rights Defenders     38

Global Research Center      29

Georgian March       28

Eurasian Institute       24

Stalinist        11

 2.4. THE CLERGY

The most active among religious servants were Basil Mkalavishvili and Giorgi Razmadze, the priest of Ketevan 

the Martyr Church in Avchala and member of Union of Orthodox Parents. Basil Mkalavishvili does not rep-

resent the Georgian Patriarchate, because he was defrocked in 1996. For his extremist actions manifested in 

attacking Jehovah’s Witnesses and Baptists and demising their literature, Basil Mkalavishvili was arrested in 

2004 and sentenced to six years in prison.

 



25

Apart from statements about the threat of losing identity in case of integration with the West, religious ser-

vants promoted an exceptional role of Russia as an Orthodox country and blamed the US for encouraging the 

previous government to start the 2008 war with Russia.

  

Basil Mkalavishvili, religious servant: “I, a Georgian orthodox priest, who realizes the threats faced by our coun-

try, urge President of powerful Russia, Vladimir Putin: Russia is the most powerful Orthodox country and antag-

onism between us plays into the hands of Masonic, anti-Christian forces!” (Asaval-Dasavali, 17-23 July).

GrIgOL Mezvrishvili, religious servant: “The only power that emerged as the winner from the August war [in 

2008] was the United States. By means of heinous operation, planned and implemented by the US, it plant-

ed two such time bombs at the border with Russia in the Caucasus that if set off they may not only desta-

bilize Russia but also throw the entire Caucasus into the flames of war” (Asaval-Dasavali, 14-20 August).

 2.5. REPRESENTATIVES OF SOCIETY

The highest number of anti-Western comments by representatives of society accounted for Hamlet Chipash-

vili who was a member of the political party Revival Union of the former leader of Autonomous Republic of 

Adjara Aslan Abashidze and most frequently appeared on TV Obieqtivi. Anti-Western comments were most 

frequently made by representatives of society in phone-ins on TV Obieqtivi. Pro-Kremlin media outlets also 

often quoted a Moscow-based political scientist, Aleksandre Chachia who is a member of the public council of 

the Historic Heritage organization which established Georgia and the World. Yet another often quoted person 

with links to Russia was Tristan Tsitelashvili. He was found guilty of spying for Russia during the 2008 war but 

later, was released as a political prisoner by the Georgian Dream. Tristan Tsitelashvili was often quoted by 

Georgian and Russian sources to support the theory that Georgian snipers opened fire on demonstrators on the 

Maidan and that events in Ukraine were encouraged by the West13. Since 2017, an astrologer Mikheil Tsagareli 

has been a commentator on Sputnik-Georgia, a media outlet founded by the Russian government. 

2

Religious servants      Anti-Western messages

Basil Mkalavishvili      10

Giorgi Razmadze       7

Davit Isakadze       4

Grigol Mezvrishvili      4

REPRESENTATIVES OF SOCIETY     ANTI-WESTERN MESSAGE

Hamlet Chipashvili, political scientist     50

Viewers of Obiektivi      38

Aleksander Chachia, political scientist    21

Rezo Amashukeli, poet      20

Soso Tsintsadze, political scientist     12

Tristan Tsitelashvili, person convicted for spying for Russia   11

Mikheil Tsagareli, astrologer, a commentator on Sputnik-Georgia 10

13 Myth Detector. Tristan Tsitelashvili Underpins Fake Documentary on Georgian Snipers, 11 December 2017

ANTI-WESTERN MESSAGES AND THEIR SOURCES



26

Structure of Kremlin narrative. The structure of the Kremlin narrative in the Georgian discourse consists of 

three stages and aims at:

1. Creating threats;

2. Sowing distrust towards partners and Western institutions;

3. Ingraining a belief that Russia is the only option in fighting against the threats and that authoritative/Sovi-

et-style governance is necessary.

3.  PROPAGANDA STRATEGY 
  AND METHODS 

Sowing distrust Fighting threats Creating threats

1.  Threat of war

2.  Loss of territories

3.  Bio-subversion

4.  Loss of identity

1.  Towards strategic partners

2.  Towards institutions

3.  Towards democracy

1.  Co-religionist Russia

2.  Powerful Russia

3.  Authoritative/Soviet-style 

governance

I.  THREATS 1. WAR        The USA encouraged Saakashvili to start the war.

          NATO = provoking Russia.

2.  LOSS OF        NATO = loss of territories.

 TERRITORIES          NATO = Turkish intervention.                                                           

          Treaty of Kars expires in 2021 and Russia will not   

         be able to defend Adjara from Turkey.

3.  BIO-SUBVERSION     Viruses of the Lugar laboratory kills Georgian    

         gene / causes epidemics.



27

Propaganda methods. During a one-year-long monitoring, the Media Development Foundation, within the 

framework of Myth Detector project, detected 144 misinformation. These includes not only misinformation 

disseminated by the monitored media outlets, but also randomly selected fake news disseminated by other 

media outlets via social networks. The verification and double-checking of 144 fake news revealed that the 

following methods were applied in them:

STRATEGY AND METHODS 3

II.  SOWING    
 DISTRUST

1. TOWARDS       The USA failed to protect us during the 2008 war.

 STRATEGIC      The US / NATO / the EU cannot protect Georgia.

  PARTNERS      The US/the EU are not interested in conflict 

          settlement, improvement of the relationship with  

         Russia.     

2.  TOWARDS      Instead of the government elected by people,  

 INSTITUTIONS     Georgia is run by the US and the West.

         NGOs fulfill instructions of foreign countries. 

3.  TOWARDS      Western democracy is nominal and applies

 DEMOCRACY      double standards.

         Council of Europe, EU, ECHR are not democratic   

        institutions.

III. FIGHTING 
 THREATS

1. CO-RELIGIONIST     Defends Orthodox Christianity.

 RUSSIA       Fights against homosexuality.

2.  POWERFUL       Actually fights against terrorism, the only space  

RUSSIA       protected from terrorism.

         Defends countries from aggressor NATO, the USA.

3. AUTHORITATIVE /    The Soviet system disintegrated by the West 

 SOVIET-STYLE      would protect us from current challenges.

 GOVERNANCE     Had Stalin been alive, he would have reintegrate

          Georgia’s territories. 

         Libya, which was ruined by the West, was a socially  

        protected state.

4.  LOSS OF        Religious 

 IDENTITY       Ethnic

          Gender

          Assimilation (with migrants)



28

 Fake photos (23);

 Fabrication of history (19);

 Social media as an unbalanced source of fake news (8);

 Conspiracy (6);

 Video manipulation (5);

 Presenting literary work/satirical-humorous publication as a real fact (4);

 In other cases, only fake and manipulative news was disseminated.

 3.1. Social media as a source of misinformation 

Social media is often used as a source for disseminating fake news. In such a case, social media offers 

information provided by one party and not double-checked with independent sources. Tabloid online or 

print news media uses this method to disseminate fake news, thus legitimizing unverified news released 

via social media.

FACEBOOK 
POST

HATE SPEECH, 

NEGATIVE COMMENTS 

IN FACEBOOK

LEGITIMIZATION OF 

FACEBOOK POST IN NEWS 

MEDIA

Online agencies, without any double-checking, published a photo featuring a purported raid of an Orthodox 

church by supporters of schism in Ukraine, which was uploaded on the social network by the leader of Geor-

gian Troupe, Jondi Baghaturia, with the aim of manipulating religious sentiments. In reality, however, the 

photo featured a scene of explosion in the Orthodox church of Zaporozhye, Ukraine, on 28 July 2010.14

 3.2. Fabrication of history

The largest share in the fabrication of history accounts for distorting the Soviet past and stirring a feeling of 

nostalgia towards the Soviet order.

14 Myth Detector. Baghaturia shares disinformative photos about alleged raids in Ukrainian Orthodox churches, 15 June 2017. 
 http://mythdetector.ge/en/myth/baghaturia-shares-disinformative-photos-about-alleged-raids-ukrainian-orthodox-churches



29

Crimes committed by the Soviet Union were justified and historic facts were portrayed in a misleading manner; 

in particular, the Katyn tragedy,15 Holodomor,16 Holocaust in Ukraine,17 Soviet occupation of Lithuania,18 Stalin 

purges of 1937.19

The aim of stirring nostalgia towards the Soviet Union was pursued by the myths asserting that the rule of Sta-

lin was democratic,20 Lavrenty Beria supported Georgia’s development,21 the Soviet Union must be given credit 

for the electrification of Georgia,22 the West was dreaming of subway system when the first underground 

station was opened in Soviet Georgia,23 et cetera. 

 3.3. Presenting literary work/satirical-humorous publication as a real fact

One of propaganda methods, well-tested in the Georgian media, is the presentation of literary works and sa-

tirical-humorous news as real facts.

The literary work, a Soviet-time novel “Eternal Call” (Вечный зов) was presented as the so-called Dulles Doc-

trine24 in Georgian media in 2015-2016 too; this happened twice in 2017. According to this conspiracy theory, the 

CIA chief Allen Dulles had developed a plan, during the Cold War, to destroy the Soviet Union by corrupting the 

cultural heritage and moral values of the Soviet nation.

Propaganda media platforms also used satirical-humorous webpages as a source and reprinted publications 

there as real facts. For example, a publication25 which asserted that a night shift security guard of Smithsonian 

3

15 Myth Detector. Attempt to distort the Katyn massacre, 13 June 2017. 
 http://mythdetector.ge/en/myth/attempt-distort-katyn-massacre
16 Myth Detector. Three Lies about Holodomor in Ukraine, 23 June 2017. 
 http://mythdetector.ge/en/myth/three-lies-about-holodomor-ukraine
17 Myth Detector. Politicano Falsified a Material from Daily Mail, 28 June 2017. 
 http://mythdetector.ge/en/myth/politicano-falsified-material-daily-mail
18 Myth Detector. Politicano justifies the occupation of Lithuania by the Soviet Union, 17 October 2017. 
 http://mythdetector.ge/en/myth/politicano-justifies-occupation-lithuania-soviet-union
19 Myth Detector. Pro-Russian Media Justifies Repressions in 1937, 29 November 2017. 
 http://mythdetector.ge/en/myth/pro-russian-media-justifies-repressions-1937
20 Myth Detector. ОБКОМ ТВ and Obieqtivi claim that Stalin outran the world in the sphere of democracy, publication date 30 

December 2017. http://mythdetector.ge/en/myth/obkom-tv-and-obieqtivi-claim-stalin-outran-world-sphere-democracy
21 Myth Detector. Myths about Lavrenty Beria, 16 November 2017. http://mythdetector.ge/en/myth/myths-about-lavrenty-beria
22 Myth Detector. Manipulation: Politicano ascribes the electrification of Georgian territory to the Soviet Union, 1 December 2017. 

http://mythdetector.ge/en/myth/manipulation-politicano-ascribes-electrification-georgian-territory-soviet-union
23 Myth Detector. Assertion, that Western societies were dreaming of a metropolitan subway systems while the Soviet Union was 

undergoing a ‘Reconstruction’, is incorrect, 1 November 2017. http://mythdetector.ge/en/myth/assertion-western-societies-were-
dreaming-metropolitan-subway-systems-while-soviet-union-was-0

24 Myth Detector. Geworld.ge Links the Use of foul Language in Georgia with the Dulles Doctrine, 5 July, 2017. 
 http://mythdetector.ge/en/myth/geworldge-links-use-foul-language-georgia-dulles-doctrine
25 Myth Detector. Geworld’s photo manipulations and disinformation about rape of mummy and a wax figurine, 27 April 2017. 
 http://mythdetector.ge/en/myth/geworlds-photo-manipulations-and-disinformation-about-rape-mummy-and-wax-figurine-0

STRATEGY AND METHODS



30

museum in Washington was arrested for raping 2,500 year-old mummy, pursued the aim of implanting an idea 

that necrophilia is a way of Western life.

 3.4     Ad nauseam

Ad nauseam technique implies continuously repeating one and the same idea. This may be an idea, or a simple 

motto which is repeated so often that people come to believe it.

In 2017, much like in 2015-2016, various respondents repeatedly declared that during the 2008 war the US assist-

ed Georgia only with “water and diapers,” thereby underlying that the United States cannot protect Georgia 

from the threat of war. In parallel, it was stressed that in future, in case of a similar threat, we should not pin 

hopes on the strategic ally.

26 The Treaty of Kars was signed between Turkey, on one side, and Armenian, Azerbaijan and Georgian SSR, on the other, on 13 
October 1921 in Kars. According to the treaty, Turkey transferred a part of Adjara, including Batumi, as well as Gyumri, to the 
Soviet Union, in exchange for Kars, Artvin and Ardahan. http://mythdetector.ge/en/myth/disinformation-alleged-opening-nato-
military-base-poti-and-treaty-kars

Nino Burjanadze, Unit-

ed Democratic Move-

ment: “The US sent 

us nothing but diapers 

and water in 2008, the 

same is now”.

Jondi Baghaturia, 

Kartuli Dasi: “We 

have the experience 

that Americans send 

nothing else but 

diapers in times of 

hardship, during the 

war.” 

Giorgi Maghlakelidze, 

Alliance of Patriots:  

“Let’s  be frank, it 

means nothing in case 

of that aggression 

and hybrid warfare. 

At best, it may be 

water and diapers 

and various such food, 

humanitarian aid and 

we will still be left 

face to face with the 

enemy.”

Giorgi Gigauri, journal-

ist: “Putin even remind-

ed us how the entire 

West and especially 

out ‘strategic ally,’ 

the USA, ignored us, 

allowing Russian tanks 

freely drive across 

Georgia and then 

sending a large batch 

of diapers and water 

‘to assist!’ That’s why 

Putin hinders our inte-

gration into NATO!

KAVKASIA, BARIERI, 
1 AUGUST

ALIA, 6-12 FEBRUARY TV OBIEQTIVI, GHAMIS 
STUDIA, 12 OCTOBER

ASAVAL-DASAVALI, 29 
MAY – 4 JUNE

Editorial materials were reprinted, and various respondents commented, on the conspiracy regarding the Trea-

ty of Kars, according to which the Treaty of Kars26 expires in 2021 and after that Russia will not be able to be a 

guarantor of Georgia’s territorial integrity and Turkey will occupy Adjara.

Alike the previous years, 2017 also saw publication of conspiracies about Richard Lugar Public Health Research 

Center in Tbilisi, according to which the center was engaged in developing lethal viruses with the aim to de-

stroy the Georgian gene. 



31

 3.5     False Dilemma TECHNIQUE    
     

The false dilemma, i.e. an “either/or” reasoning means claiming that there are only two options of a situation, 

and giving preference to either of the two, ignoring any additional option.

To demonstrate that the integration into NATO will come at a cost of losing the territories occupied by Russia, 

various sources applied the false dilemma method. 

Message: NATO=loss of territories

3

Ada Marshania, Alliance of 

Patriots: ”What is our goal? 

Is it joining NATO or entering 

Sokhumi?

ASAVAL-DASAVALI, 8-14 MAY

Nino Ratishvili, presenter: “If 

asked NATO or territories? 

Those persons will answer 

NATO, but the largest segment 

of society will answer our 

territories...“

IMEDI, QRONIKA, 24 SEPTEMBER

Temur Mirianashvili, former

advisor to Eduard Shevard-

nadze: „We face a simple 

choice – either to head towards 

the West and lose territories for 

good, even more, to question 

out centuries-long traditions or 

join the Eurasian Union and re-

claim Abkhazia, Samachablo!“

TV OBIEQTIVI, GHAMIS STUDIA, 
17 JULY

STRATEGY AND METHODS

Message: A possibility to achieve success in Russia is real whereas in the West is unreal

Soso Shatberashvili, Leftist Alliance: “Georgians represent the elite in Russia which is branded as enemy, 

whereas enslaved servants in America which is called a friend! The same is in Greece, Germany, Italy or 

Spain! Let alone Turkey where Georgians are killed like chickens! Our government, however, refuses to ne-

gotiate with Russian leaders and threatens with NATO membership!” (Asaval-Dasavali, 29 May – 4 June).

 3.6  Deflective source model

Deflective source model was actively applied, where a propagandist, to legitimize a message or fake news, 

creates a deflective source which becomes the apparent source and the receiver perceives that it comes from 

an outer source (deflective source) and not the propagandist.  

PROPAGANDA
SOURCE

DEFLECTIVE
SOURCE

RECEIVER OF
INFORMATION



32

Often, propagandists use the names of popular media outlets such as Fox, Guardian, USA-radio as deflective sources. 

For example, fake news and photos as well as fake video alleging that Turks trade in body organs of Syrian children was 

disseminated by the Georgian web portal Foxnews.ge,27 based on a Greek Hellasforce.com. This fabrication, which had 

a viral spread on social network, incited anti-Turkish sentiments, which is part of anti-Western discourse and aims at 

shifting the focus from Russia onto other threats.

A webpage, which was visually identical to the British edition The Guardian and its URL address differed from the British 

one with only one letter, namely “i” (www.theguard  an.com), was set up for this very purpose. A fake interview with the 

former Chief of the British Secret Service Intelligence, published by the pseudo-Guardian, alleging that the United States 

and Great Britain planned to deploy military and intelligence bases in South Ossetia and involve radical Islamists to de-

stabilize the situation in the Caucasus, was reprinted by Georgian media outlets.28

The Figure below shows those Russian media platforms which published fake news of Georgian media outlets while 

Georgian media did not identify to Russian media as sources.

Figure 15. Deflective source model

27 Myth Detector. 18+: a photo-manipulation by foxnews.ge on alleged children organ trade actually uses photos from Damascus, 
Indonesia and Abkhazia events, 16 May 2017. http://mythdetector.ge/en/myth/18-photo-manipulation-foxnewsge-alleged-children-
organ-trade-actually-uses-photos-damascus 

 18+: Foxnews.ge’s Videofabrication about the Trade of Syrian Children’s Organs, 18 May 2017. http://mythdetector.ge/en/myth/18-
foxnewsges-videofabrication-about-trade-syrian-childrens-organs

28 Myth Detector. Geworld.ge and Sakinform Post Fake Interview with Former MI6 Chief, 16 August 2017. http://mythdetector.ge/en/
myth/geworldge-and-sakinform-post-fake-interview-former-mi6-chief



33

Georgia and the World

Tbilisi 24

Asaval-Dasavali

Sakinformi

Obiektivi

Marshalpress

Fondsk.ru 

Русская Весна 

Комсомольская Правда 

Россия 24

1info.net 

Известия 

Lenta.ru 

TACC 

РИА Новости 

Facebook Group смейся до слёз

Комсомольская Правда

Regnum.ru 

Eurasia Daily

РОССИЯ 1

Россия 24 

ЦАРЬГРАД ТВ 

Рен ТВ

Radio “Sputnik” 

News agency Росбалт

GEORGIAN MEDIA Identified Russian sources

 Identified Russian sources

As seen from the table below, in addition to the deflective source model, some media outlets, sometimes, openly re-

ferred to their Russian sources.



34

 4.1 MEDIA

 ASAVAL-DASAVALI

The newspaper Asaval-Dasavali was established on 3 March 1992. It is a weekly paper published every Mon-

day. The owner of 100 percent of the shares in the newspaper is Lasha Nadareishvili who also acts as the ed-

itor-in-chief. According to the report of Transparency International Georgia, Lasha Nadareishvili owns shares 

in several other companies all of which are connected with the publication of the newspaper. Nadareishvili is 

also the owner Georgian Telegraph Agency LLC and a member of the board of the Georgia Press Association. 

34 The newspaper is ill-famed for its hate speech towards various ethnic, religious and LGBT groups, as well 

as towards groups with different worldview and political identity, more precisely, towards the United National 

Movement. Apart from openly declared xenophobic and homophobic content, the edition also stirs anti-West-

ern sentiments. The newspaper’s platform is more of an ethno-nationalist, however, as a research of the 

Media Development Fund reveals, the content is identical to the narrative of openly pro-Russian media outlets.

     
 GEORGIA AND WORLD (GEWORLD.GE)
         

The founder of the newspaper Georgia & World and its online-edition www.geworld. ge is LTD Historical 

Heritage. The establishment of Historical Heritage in 2009 was publicly welcomed by the then President of 

Russia, Dmitry Medvedev. One of the members of the public council of Historical Heritage is Aleksandre Cha-

chia, a Moscow-based political analyst whom  Russian President Vladimir Putin awarded the Order of Honor 

to Chachia for his great contribution to strengthening friendship and cooperation with the Russian Federation 

on February 13, 2014.  The text of the order reads that Alexander Chachia is the chairman of people’s movement 

Samegrelo and publishes a magazine Istoriuli Memkvidreoba (Historic Heritage), as well as newspapers Ilori 

and Georgia and the World.

Another pro-Russian NGO, Eurasian Institute, is also a partner of Historical Heritage. Along with an-

ti-Western attitudes, the publication is notorious for its Turkophobic, racist and homophobic content.

4. PROFILES



35

 Media Union “Obiektivi”

Media Union Obieqtivi was established in August 2010. A co-founder of the company is Irma Inashvili, the cur-

rent Secretary General of Alliance of Patriots of Georgia (APG); however, since 2014, she is not listed among 

the management of the channel. The political party office and television are in the same building. Obieqtivi 

broadcasts not only via television frequency, but also via radio frequency and the Internet. TV Channel pursues 

Turkophobic, xenophobic and homophobic editorial policy. In its fifth monitoring cycle report, the European 

Commission Against Racism and Intolerance (ECRI), based on MDF’s study, recommended Georgia that the 

authorities “review their contracts with media outlets and cancel or not renew them in cases where media 

are known to engage in racist or homo-transphobic hate speech.” The report, among other outlets, referred to 

Obieqtivi TV.

 SAKINFORMI
               

The 100 percent shareholder in the news agency Sakinfomi LLC is Arno Khidirbegishvili who is also the edi-

tor-in-chief of the edition since 2013. According to damoukidebloba.com, the domain of Sakinformi is registered 

on the name of Taras Gagnidze who is the leader of the pro-Russian organization Historical Heritage which 

also owns Georgia & World. Like Geworld.ge, Sakinformi is notorious for its hate speech. In its Turkophobic 

statements, Sakinformi portrays Russia as the counterweight to Turkey and makes unfounded references to 

the Treaty of Kars.

   

  

 4.2. POLITICAL PARTIES

 Alliance of Patriots of Georgia

Alliance of Patriots of Georgia was founded on 19 December 2012. In 2014, for the first time ever, the political 

party gained seats in the city assembly (5.37%), while in 2016, having received 5.01% of the votes, it gained 

seats in Parliament. The party claims to be of right-conservative ideology. In its vision and program, available 

on the English language webpage of the political party (unavailable in Georgian), the party defines patriotism 

as “thinking and pondering, speaking and discussing, acting and behaving in conformity with the national 

spirit, which in our case is the Georgian spirit”. According to the party’s vision, the tolerance of Georgian spirit 

implies readiness to adopt everything good from other nations, though, at the same time, giving preference to 

native Georgian. On its English-language website, the party declares the desire to integrate into the European 

Union while expressing skepticism about prospects of Georgia’s integrating into NATO. The political party has 

links with TV Obieqtivi and alike this media outlet, the Alliance of Patriots is notorious for its Turkophobia and 

homophobia. After gaining seats in 2016 parliamentary elections, party leadership frequently visits Moscow 

proposing NATO-Georgia-Russian new format.



36

 Democratic Movement – United Georgia
     
Former Parliament Speaker of Georgia, Nino Burjanadze, left the United National Movement’s government 

in April, prior to the Parliamentary Elections scheduled on 21 May 2008. The Democratic Movement – United 

Georgia, was registered on 19 March 2008. Burjanadze’s electoral block became a qualified subject for the 

2014 Local Self-Government Elections, however, it failed to clear the 5% hurdle in the 2016 Parliamentary 

Elections. Nino Burjanadze is the second Georgian politician, after ex-Prime Minister Zurab Nogaideli, who, 

after the 2008 Russian Georgian War, met with Vladimir Putin in 2010. For the 2016 elections, she put forward 

an initiative of block-free status which implied amending the constitution to reflect this status. MDF’s mon-

itoring in 2016 showed that the political party stood out for its homophobic statements.  

         

 Georgian Dream         
   

Georgian Dream was founded and financed by Georgian billionaire Bidzina Ivanishvili in February 2012. In 

2012, the Georgian Dream Coalition won the parliamentary elections with 54% of the votes, thus gaining the 

parliamentary majority and setting a precedent of power change through elections. Before the 2016 parlia-

mentary elections, the coalition which consisted of six subjects was downsized. The Georgian Dream gained 

the constitutional majority in the 2016 parliamentary elections. At present, alongside the Georgian Dream, the 

parliamentary majority still includes Industry Will Save Georgia, Conservative Party, Green Party, Social-Dem-

ocratic Party and faction for Regional Development. Separate subjects within the coalition are known for their 

anti-western, homophobic and xenophobic statements.

    

 Georgian Troup   
    

Citizen’s political union Georgian Troup is registered in 2008. Its leader Jondi Bagaturia has migrated from one 

political party to another unity over the last years.  

    

 Leftist Alliance         
   

Registered on June 5, 2013 with chairmanship of former Labor Party members, Kakha Dzagania and Ioseb 

Shatberashvili. For the 2016 Parliamentary Elections, the party presented an author of Geworld.ge (Georgia and 

World), Bakur Svanidze, as the majoritarian candidate in Vazisubani district, Tbilisi. 

 Movement Nationals 

“Movement Nationals” is registered on February 8, 2016. According to the statute, one of the goals of the 

movement is to protect and strengthen Orthodox Christian values. Alexander (Sandro) Bregadze, Kakhaber 

Migineishvili and Zurab Enukidze are the founders of the movement.

     

Sandro Bregadze was appointed as Deputy Minister of the Ministry of Internally Displaced Persons from the 

Occupied Territories, Accommodation and Refugees of Georgia; while on October 1, 2014, he became the Depu-



37

PROFILES 4

ty State Minister of Georgia for Diaspora Issues. While holding a public political position, he was often making 

homophobic statements that resulted in a civic platform No to Phobia! to address the Prime Minister twice 

with request to dismiss him. In February 2016, Sandro Bregadze resigned, stating his stance towards legalizing 

same- sex marriage as the reason. In 2017 in collaboration with others he has launched ultra-nationalist move-

ment Georgian March.

 Socialist Georgia

The party of a host of TV Obieqtivi, Valeri Kvaratskhelia, Neutral Georgia, was registered on February 29, 2008. 

In 2016, due to usage of Soviet symbols during the pre-election campaign, Valeri Kvaratskhelia’s movement - 

Socialist Georgia, was warned by the State Security Service and was reminded of Freedom Charter that makes 

such actions illegal. In 2016 Parliamentary Elections, Valeri Kvaratskhelia partici- pated from United Communist 

Party of Georgia, as his party’s registration was cancelled due to insufficient documentation provided. 

 Tamaz Mechiauri for United Georgia
      

Tamaz Mechiauri for United Georgia is registered on February 27, 1998, according to the Public Registry data. 

Tamaz Mechiauri is the Head of the party. Tamaz Mechiauri entered the parliament in 2012 through the list 

of Georgian Dream Coalition. In 2016 Parliamentary Elections, he participated independently, through his 

own party. According to his party’s statute, its goals include uniting Georgian nation and strengthening and 

protecting national world- view and traditions. In 2017 Tamaz Metchiauri was elected as a Mayor of Tianeti 

municipality. 

 4.3. PUBLIC ORGANIZATIONS

 Eurasian Institute

The Eurasian Institute was founded on September 22, 2009 by Gulbaat Rtskhiladze and Giorgi Vekua. According 

to the research by damoukidebloba.com, one of the partners of the Eurasian Institute is a Russian organiza-

tion, Lev Gumilev’s Center, which was founded by Eurasian Center in Moscow in 2011. The center states that 

popularization of “Eurasianism” is the way of resolving ethnic conflicts. One of the members of the Eurasian 

Institute is Shota Apkhaidze, who was released from prison with a political prisoner’s status. Apkhaidze was 

serving a sentence for intrusion to TV Caucasia together with members of Orthodox Parents’ Union and Na-

tional Orthodox Movement and conducting extremist acts there in 2010.

 Georgian March

Ultra-national group Georgian March first appeared in a summer of 2017 when they mobilized protest against 

illegal foreigners.  Under illegal foreigners, the organizers of the march meant representatives of concrete 

nationalities – Iranians, Arabs, Africans and others and called on them to leave the territory of Georgia. Orga-



38

nizers of the march also demanded the toughening of immigration law. One of the founder of Georgian March 

is Sandro Bregadze,  leader of movement Erovnulebi and former Georgian Dream deputy minister.

 Global Research Center

In 2013, together with Ioseb Archvadze and Maia Chubinashvili, Nana Devdariani founded the “Global research 

Center”. According to the report of the IDFI’s project damoukidebloba.com, this organization encourages An-

ti-western sentiments and very often replicates the opinions and analysis of the pro-Russian NGO “Eurasian 

Institute”. In 2016 parliamentary elections, Nana Devdariani is named as the sixth member among top ten 

members of the election list of “Nino Burjanadze – Democratic movement”. Nana Devdariani was Public De-

fender of Georgia during 2000-2003 and the chairwoman of Central Election Commission during 2003 parlia-

mentary elections before the 2003 Rose Revolution.      

 Public Assembly 

Public Assembly is a public organization connected with Nino Burjanadze’s Democratic Movement – United 

Georgia. It was founded in 2006. The organization stands out with its anti-Western, xenophobic and homopho-

bic rhetoric.   

 Right Defender Union

Rights Defenders’ Union was registered on August 2, 2012 in the Public Register. The Head of the union is 

Nikoloz Mzhavanadze. 

 STALIN

Organization Stalin is registered in public registry in 2013. Its leader is Grisha Oniani. 




