
 
Radio Maendeleo and the regional peace 

process in Eastern Congo  
 

A political analysis prepared for International Media Support  
based on an assessment mission to South Kivu 

 
 
 

 
By Bjørn Willum 

 
Journalist 

Cand.Scient.Pol. & MA in War Studies 
bjorn@willum.com
www.willum.com  

 
Kampala, October 14, 2003 

mailto:bjorn@willum.com
http://www.willum.com/


 
 
 

  
INTRODUCTION..............................................................................................................................2 
 
METHODOLOGY: TIME, PLACE AND INTERVIEWEES ......................................................2 
 
OVERVIEW OF ACTIVITIES AND FINANCIAL SITUATION ...............................................4 

Brief broadcasting history.............................................................................................................4 
RM’s footprint................................................................................................................................4 
Core staff and equipment ..............................................................................................................5 
Radio Club formation and membership ......................................................................................5 
Languages and ethnic representation ..........................................................................................6 
Rebroadcasts and external productions.......................................................................................6 
Donor partnerships in 2003...........................................................................................................6 
Technical partnerships and conferences......................................................................................7 
Self-financing ..................................................................................................................................7 

 
DISCUSSION OF RADIO MAENDELEO’S REGIONAL ROLE ..............................................8 

Radio Maendeleo as a popular information source ....................................................................8 
Gathering timely and accurate news ..........................................................................................8 
Uneasy relationship with authorities..........................................................................................9 

Involving ethnic groups .................................................................................................................9 
 
CONCLUSION AND RECOMMENDATIONS ...........................................................................12 
 
ANNEX I: INTERVIEWEE LIST .................................................................................................13 

RADIO MAENDELEO STAFF ...........................................................................................................13 
RADIO CLUB REPRESENTATIVES...................................................................................................13 
OTHER INTERVIEWEES...................................................................................................................13 

 
ANNEX I: CONTACT DETAILS FOR PARTNERS & DONORS ...........................................14 

 
 
 

Background on the conflict: The Kivu provinces in the Congo war (text box) ………………...2 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 

 1



 
 

INTRODUCTION 
 
 
As one of the few independent media outlets in the Eastern Democratic Republic of the Congo, Radio 
Maendeleo (RM), a local community radio station based in the town of Bukavu, the provincial capital of the 
South Kivu province, has broadcast content of political and development nature for the past nine years.  
 
The present report analyses the role played by RM in the regional peace process in South Kivu.  
 
The report also describes the financial situation of RM and provides recommendations as to how 
International Media Support may provide short-term support for the radio. It is, however, important to note 
that it was outside the scope of the assessment mission to audit or otherwise scrutinize RM’s financial 
accounts.  
 
The report first briefly outlines time and place for interviews, then provides an overview of RM’s activities 
and financial situation. Following this, RM’s role in terms of informing the population about political events 
and its role in the regional peace process is discussed. Finally, conclusions are drawn and recommendations 
outlined.  
 
For those unfamiliar with the region, it is recommended to begin by reading the short introduction to the 
conflict in the Congo provided in the box on the next page.  
 
 
 

METHODOLOGY: TIME, PLACE AND INTERVIEWEES 
 
 
The consultant visited the South Kivu province of the Democratic of Congo from September 10 to 
September 27, 2003, where he stayed in Bukavu but also had the opportunity to visit Bunyakiri, a remote 
district in the jungle some four hours drive from Bukavu.  
 
The main objective of the visit was to report on the Congolese peace process for the Danish daily 
Information, but according to a contract with International Media Support (IMS), the consultant spent a total 
of five working days on the assessment mission on the ground with one extra working day allocated for 
preparation of the trip and another working day for reporting.  
 
Interviews were conducted with RM staff, three of the so-called Radio Clubs (confer below) associated with 
RM, NGOs, RM donors, members of the civil society in Bukavu, representatives of ethnic groups, RCD-
Goma authorities, United Nations Organisation Mission in the Democratic Republic of the Congo (MONUC) 
staff, a representative of the local Mai-Mai warriors as well as ordinary RM listeners. Some persons were 
interviewed on the condition that they would not be quoted by name but agreed to be listed as having been 
interviewed for the purpose of the current report. Some MONUC sources and one prominent Banyamulenge 
representative requested not to be identified at all.  
 
Please confer the annex for a list of contact details for RM staff as well as other persons interviewed.  

 2



 
Background on the conflict:  

 
The Kivu provinces in the Congo war 

 
 
In 1994, Hutu extremists slaughtered an estimated one million Tutsis and moderate Hutus in Rwanda 
but were ultimately defeated by the Tutsi-led Rwandan Patriotic Army, which seized power in the 
country, prompting Hutu extremists to flee and set up large camps in the Democratic Republic of 
Congo, then called Zaire, from where they carried out cross-border attacks into Rwanda.  
 
In September 1996, the armies of Rwanda, Uganda and Burundi invaded Zaire through the provinces 
of North Kivu and South Kivu, attacking the Rwandan Hutus. In order to pretend that the war was not 
being led by external forces per se, a rebel movement, the Alliance des Forces Démocratiques pour la 
Libération du Congo-Zaire (AFDL), was created under the formal control of a former Congolese 
smuggler and kidnapper, Laurent-Desiré Kabila. Also, a number of Congolese Tutsi, so-called 
Banyamulenge that had immigrated to South Kivu from Rwanda and Burundi some hundred years 
earlier, were recruited to tinge the AFDL with an aura of ‘rebellion’ rather than ‘invasion’.  
 
Eventually, the AFDL made its way to the Congolese capital, Kinshasa, where it ousted long-time 
Zairian dictator Mobutu Sese Seko, replaced him with Laurent-Desiré Kabila and renamed the 
country the Democratic Republic of Congo.  
 
Due to a variety of reasons, the Rwandan Tutsis – whose army formed the backbone of Kabila’s army 
– became increasingly unpopular and so did the Congolese Banyamulenge, many of whom had 
profited from their role in the AFDL.  
 
In the summer of 1998, Kabila then decided to throw his Rwandan and Ugandan taskmasters out, 
allied himself with his former enemies, the Rwandan Hutu extremists, and began orchestrating an 
anti-Tutsi and anti-Banyamulenge campaign.   
 
The Rwandan and Ugandan armies reacted by creating their own ‘Congolese’ rebel movement, the 
Rassemblement Congolais pour la Democratie (RCD), which later split into several factions, leaving 
(among other places) South Kivu and parts of North Kivu under control of the splinter group RCD-
Goma, backed and controlled by Rwanda.  
 
Eventually, a peace deal was signed in December 2002, which stipulated a withdrawal of foreign 
troops – that to some extent already had taken place by then – and the setting up of a new transitional 
government with participation from all major warring parties.  
 
The peace deal also outlined that the many rebel factions should be integrated into a new Congolese 
army, but at the time of writing only high-ranking rebel officers have made their way to Kinshasa, 
leaving huge territories of the country under continued de facto rebel control.  
 
Some Mai-Mai – autonomous local nationalist warrior groups based in the jungle of South Kivu and 
North Kivu that fight the Rwandan-backed RCD-Goma and which in the past carried out massacres of 
Banyamulenge civilians – have begun a series of UN-sponsored peace negotiations with the aim of 
being integrated into the future national army as well.1
 
Also roaming South Kivu are Banyamulenge forces loyal to Patrick Masunzu, a former RCD-Goma 
commander that broke ranks and created his own rebel movement in South Kivu, as well as 
Burundian Hutu soldiers of the Forces pour la Défense de la Démocratie (FDD) that use Congo as a 
rear base for attacks into Burundi. 
  

 
 

 3



OVERVIEW OF ACTIVITIES AND FINANCIAL SITUATION 
 
 
RM mainly broadcasts development programmes, news and reports from a number of associated so-called 
Radio Clubs, which are groups of ordinary listeners that report on activities and/or NGO work in their 
respective local communities.  
 
The radio is popular among all walks of life in Bukavu, though it is being given competition from other FM-
broadcasting radio stations, first and foremost the UN-sponsored Radio Okapi, which has had an editorial 
office as well as an FM transmitter in Bukavu since 2002.1 Also, local radio stations such as Radio Maria 
(Catholic), Radio Rehema (Protestant) and Radio Kahuzi (Christian in general) form part of the competition. 
No systematic listener survey has been carried out recently, but judging from interviews with people on the 
street and in public transport, RM and Radio Okapi seem to attract the biggest audience in Bukavu.  
 
Brief broadcasting history  
RM was established by local Bukavu NGOs in 1993, which are represented in the radio’s board that appoints 
the director of the radio.  
 
Since its inception, RM has experienced many problems vis-à-vis the changing de facto authorities of 
Eastern Congo, it was harassed by authorities during the era of President Mobutu Sese Seko, shut down in 
connection with the Alliance des Forces Démocratiques pour la Libération du Congo-Zaire (AFDL) rebellion 
and closed down twice by the Rassemblement Congolais pour la Democratie – Goma (RCD-Goma) rebel 
movement.   
 
RM was last closed by the RCD-Goma on December 9, 2003, but the ban on broadcasting was lifted on July 
7, 2003. Since then, the radio has broadcast on a daily basis from 5.25 a.m. till 9.00 a.m.; from 11.55 a.m. to 
2 p.m.; and again from 3 p.m. to 9.05 p.m.2  
 
The radio broadcasts daily news programmes in French of 15 minutes at 6.15 a.m. and 6.15 p.m. followed by 
slightly shorter versions in Swahili. There are also some shorter news flashes, but most of the airtime is filled 
by development programmes, Radio Club programmes, announcements on NGO activities, programmes by 
ethnic groups and music.  
 
RM’s footprint 
RM broadcasts using an old 250 W transmitter, which through relay transmitters used to reach the main parts 
of North Kivu and South Kivu. However, following the AFDL insurgency against Mobutu Sese Seko and 
Rwandan Hutu forces in 1996, one relay transmitter including receiver, solar panels, battery and other 
accessories – situated on a mountain top near Bukavu – was pillaged by unknown bandits or military groups. 
As a precaution, a second transmitter was dissembled and hidden.   
 
The result has been a significant diminution of the footprint of RM, which today only reaches some 50 
kilometers from RM headquarters, where the transmitter is actually based, and even less westwards where 
mountains hamper the penetration of radio waves. Although one relay transmitter is still available, the 
management of RM has decided not to install it in the mountains since the risk of another theft is considered 
too high due to the ongoing roaming of armed forces in South Kivu.  
 
Instead, a 1,000 W FM band transmitter was purchased recently with funds from the US NGO National 
Endowment for Democracy (NED) and is soon to be installed at RM’s headquarters in Bukavu. With it, the 

                                                 
1 For more details on Radio Okapi, see www.monuc.org/radio and www.hirondelle.org  
2 Much of the time in between regular broadcasts is actually filled by pre-programmed music. Also, regular broadcasts 
are slightly longer during weekends.  

 4

http://www.monuc.org/radio
http://www.hirondelle.org/


footprint of the radio should improve significantly to reach some 100 kilometers to the south and north and 
perhaps some 50 kilometers into the mountains west of Bukavu.  
 
Furthermore, the Belgian Embassy in Kinshasa has indicated that the Belgian government may provide a 
small shortwave transmitter (1,000 W) next year that is supposed to increase RM’s footprint to cover most 
parts of North Kivu, South Kivu and some parts of Maniema (plus Rwanda, Burundi and southern parts of 
Uganda). 
 
Core staff and equipment  
RM employs eight journalists plus the editor-in-chief and the head of programmes. The journalist core of 
RM has largely remained the same since the inception of the radio. One journalist was shot by the AFDL in 
1996, while a producer died in a car accident in 2000, but no journalists have ever resigned, not even when – 
such as is the case at the time of writing – salaries have been significantly delayed. There may be several 
reasons for this. In part, there appears to be a good working climate and the work of RM is appreciated by 
the population, if not always by the authorities. On the financial side, although wages are not high (around 
USD 200 per month), there are not many other journalist jobs around and the UN’s Radio Okapi, which pays 
better, only offers short-term contracts.  
 
RM journalist work using one computer (with Internet access) and MiniDiscs. Most editing and studio 
equipment is analogue, which the staff hopes could be replaced by digital equipment in the long run.  
 
Radio Club formation and membership 
The 75 so-called Radio Clubs, the first of which was created in 1994, form an integrated part of the radio. 
Radio Clubs are formed by groups of people with two aims in mind: to inform others of their development 
projects and experiences and to deliver news on events in their areas, the latter often synonymous with 
denouncement of abuses by local authorities.  
 
Groups that are interested in forming a Radio Club submit an application to RM’s Radio Club director, who 
then pays several visits to the local area where the prospective club members live. Apart from ensuring that 
the group is a coherent unity and actually has something to say, a major aim of these visits is to establish 
whether the members – and in particular the leader – of the group are truly independent of local authorities 
and thus able to denounce any abuses by these authorities. At the more extreme end of the spectrum, some 
local Mai-Mai warriors applied for Radio Club status in order to diffuse political messages, something that 
was rejected point blank by the Radio Club director.  
 
Once a group has found a working method that other people or civil society groups may benefit from – it 
could be within fields such as civic education, agriculture, alphabetisation, rights or similar – they make a 
trial broadcast. Following approval, the new Radio Club is provided with simple cassette recorders and in 
some cases also bicycles to use for passing on messages to RM, in which case they sign a contract stipulating 
RM ownership of the equipment in question. The whole process of forming a proper independent Radio Club 
involves several meetings and exchange of correspondence and often takes as much as a year, according to 
the Radio Club director.  
 
Radio Club recordings are sometimes edited by the Radio Club director, sometimes broadcast directly. When 
Radio Clubs submit important news on for instance abuses by local authorities, RM journalists may choose 
to broadcast the information without citing its sources.  
 
In a suburb of Bukavu, the consultant visited three of RM’s Radio Clubs. One young woman had used the 
radio to gather 300 young girls who had fled villages in the jungle due to insecurity. A woman who ran a 
vocational center for widows used the radio to broadcast information on micro credit opportunities, while 
others used RM to avoid soil erosion by informing citizens of the need to preserve trees on certain spots and 
to place electric bulbs outside houses to decrease the likelihood of theft at night.  
 

 5



RM also publishes a newsletter from time to time that is used to exchange information between Radio Clubs.  
In 2002, one group began using the radio to collect voluntary local contributions and encourage local 
residents to lend a helping hand with the construction of 320 meters of stairs in a busy public place (local 
authorities rarely engage in infrastructure maintenance). When RM was banned from broadcasting from 
December 2002 to July 2003, this newsletter was (among many other things) used to continue informing the 
population on the ongoing construction work.  
 
Also, it is worth noting that quite a few operational Radio Clubs actually live outside the current footprint of 
RM. Instead, some of them exchange tapes with recordings of programmes.  
 
Languages and ethnic representation 
The radio broadcasts mainly in French and Swahili, the two major languages spoken in Eastern Congo. 
However, eight times per week 15 minutes is set aside for local ethnic groups in South Kivu to broadcast 
cultural or other affairs in their own language. The Balega, Bahavu, Babembe, Bashi, Bafuliru, Batembo, 
Banyindu and Banande ethnic groups are currently using this opportunity to broadcast once per week.  
 
Rebroadcasts and external productions 
RM exchanges and rebroadcasts programmes of other community radio stations. Among these are Radio 
Kanyabarunga and Radio Rutshuru in North Kivu, Radio Samazi in Maniema and Radio Isanganiro in 
Burundi.  
 
Sometimes, NGOs such as Search for Common Ground’s office in Bukavu, known as Centre Lokole, 
produce specific programmes for airing on RM.  
 
Donor partnerships in 2003 
The following section contains an overview of the relationship between RM and its main donors for the 
financial year 2003. 
  
The Belgian NGO 11.11.113 has for years been RM’s main donor and it is currently the only donor 
organisation with which RM has signed a formal contract. For the financial year 2003, 11.11.11 has pledged 
and disbursed EUR 35,000 towards the general budget of RM. However, 11.11.11 has revised its mandate 
and its official aim is now to cooperate with big partner networks or organisations. Thus, some founders of 
11.11.11 argue that this revised mandate does not allow for continued large-scale support of RM in the 
future.  
 
The German Catholic organisation MISEREOR has stepped up its support from previous years and pledged 
EUR 30,000 for the 2003 budget. These funds stem from a pool of approximately EUR 100,000 pledged for 
the period covering 2003, 2004 and 2005. However, the disbursement for 2003 has been delayed for months.  
 
The US-based National Endowment for Democracy (NED) has during the past few years provided support 
through various 12-months projects that run from July to June (NED uses fiscal years that commence on July 
1). For the period July 2002 to June 2003, NED paid for various equipment aimed at providing RM with 
means of self-financing through provision of public services such as Internet access, CD-ROM burning, 
scanning and photocopying services. For the period July 2003 to June 2004, NED has pledged and disbursed 
funds earmarked for buying cassette recorders and bicycles for Radio Clubs, a generator to ensure consistent 
power supply (public supply of electricity is very unstable) as well as the before-mentioned 1,000 W FM 
transmitter. Total NED contribution for 2003 is approximately EUR 34,000.  
 
The Belgian government has through its embassy in Kinshasa indicated its willingness to support the radio 
by EUR 95,000.   
 
                                                 
3 Previously known as the Nationaal Centrum for Ontwikkeingssamenwerking (NCOS) 

 6



The delay of the MISEREOR disbursement has brought RM three months in arrears with staff salaries at the 
time of writing. Also, travel for reporting purposes has been extremely limited for a long time.  
 
However, even if MISEREOR and the Belgian government actually disburses the above-mentioned funds 
later this year, the management of RM is predicting an overspending of 15 per cent, which is not covered by 
the total income of EUR 220,664 forecast in the budget. This means that planned activities will either have to 
be postponed or cancelled, though which ones have not yet been decided.  
 
Certain equipment such as a cooler, a special box for the transmitter as well as special cable jacks and 
coaxial cables are needed for installing the 1,000 W FM transmitter and were not provided by NED nor 
included in the general budget of RM. Christian Aid’s office in Bukavu has pledged USD 7,118 to pay for 
this equipment and these funds are said to be disbursed soon.  
 
Technical partnerships and conferences  
Apart from the above direct financing by donors, RM has engaged in technical partnerships with the 
Amsterdam-based NGO Nederlands Instituut voor Zuidelijk Afrika (NIZA), the world community radio 
organisation AMARC and the Panos Institute for Eastern Africa, that have offered various kind of training 
for RM journalists as well as production and technical assistance.  
 
Also, senior RM staff is sometimes invited for conferences, typically in order to meet representatives of 
other community radios. Such travel is paid for by conference organisers, while RM staff takes the 
opportunity to use such free travel to broadcast reports from other areas of the Congo where they do not 
otherwise have the means to go.  
 
Self-financing 
Self-financing options have been limited. On average, only some EUR 1,000 was gained per month (January 
to August 2003 figures) from sale of services such as public Internet access provision, on-air advertisement 
and photocopying services. Since radio advertisement has only been permitted very recently – only the TV 
and radio stations of the rebel-controlled Radio Television National Congolais (RTNC) were until recently 
permitted to air advertisements – it is a little difficult to predict how the advertising market develops, but no 
huge changes are expected.  
The Bukavu NGOs that actually ‘own’ RM are supposed to pay total annual membership fees of EUR 3,500 
(2003 figures) of which EUR 1,500 were paid as of end August.  
 
With an annual budget well beyond EUR 200,000, there is no indication that Radio Maendeleo should be 
able to become self-financing even in the very long term. 

 
 

 7



DISCUSSION OF RADIO MAENDELEO’S REGIONAL ROLE 
 
 
Below is a discussion of the role RM plays in terms of informing the public about political news, followed 
by a discussion of the role it plays in the regional peace process by looking at how RM involves various 
ethnic groups in its broadcasts.  
 
Radio Maendeleo as a popular information source 
There is little doubt that RM is a popular source of information for the population in Bukavu and its 
immediate surroundings. However, the current limited footprint means that its impact on the regional level is 
rather limited. However, the fact that Radio Clubs still exists in areas where RM has not been received since 
1996 attests to its keen audience in the countryside. A Mai-Mai commander interviewed in Bunyakiri even 
knew about the radio and as previously mentioned the Mai-Mai have applied for permission to form a Radio 
Club.  
 
Since most people in Eastern Congo are used to listening to shortwave radio stations, it is likely that even a 
shortwave transmitter would attract a keen regional audience. If its footprint is widened as planned, it is 
therefore rather likely that the radio would be able to revive audiences who still remember the radio from the 
days before its relay transmitters were pillaged in 1996.  
 
Gathering timely and accurate news 
Due to the financial restrictions on travel, it is difficult for RM’s journalists to get accurate and timely 
information on events in rural areas. Travel only occasionally takes place when journalists can get a free ride 
with MONUC vehicles or flights or when they are invited to participate in seminars and conferences in other 
parts of the country.  
 
Often travelling to a place is the only way to get such information in a timely and accurate manner since 
there are no fixed phone lines in South Kivu, North Kivu or Maniema, while only major towns such as 
Bukavu are actually covered by mobile telephone networks.  
 
For example, an umbrella organisation of local NGOs in the district of Bunyakiri, the Plate-forme des 
Associations de Développement de Bunyakiri (PADEBU), thought RM focused too much on affairs 
concerning Bukavu. They also suggested RM broadcasted many ‘peace programmes’ in general, while too 
little attention was devoted to concrete security problems in the countryside such as Bunyakiri, where 
citizens suffer from attacks by soldiers of both the RCD and the Mai-Mai. Though Radio Clubs in areas such 
as Bunyakiri (which is far outside RM’s footprint) to a certain extent help filling this news gap, the 
information is, however, a long time under way due to a lack of mobile network coverage and reports 
impaired by the fact that Radio Club members by nature are not properly trained journalists.  
 
Concerning national news from Kinshasa or other provinces in the Congo, RM journalists therefore rely 
heavily on international online and radio media and news websites run by Kinshasa newspapers (print copies 
of Kinshasa newspapers arrive with huge delays). A few interviewees thought RM was a little too slack 
when choosing its sources for national news – significant parts of the Kinshasa press are very fond of citing 
rumours, especially if they are anti-Rwandan – but such claims were difficult to verify or refute given the 
limits of the assessment mission.  
 
The vast majority of those interviewed regarded RM as a trustworthy source of information. Judging from 
interviews, the bottom line is that most of RM’s listeners tend to turn to RM for local news and development 
issues, while using the UN’s Radio Okapi as a national news source. This held true even for members of the 
Radio Clubs visited by the consultant.   
 
 
 

 8



Uneasy relationship with authorities 
RM has had uneasy relationships with the successive authorities that have held sway over Bukavu. And since 
RM has been known to denounce abuses committed by those in power, it is no surprise that authorities have 
tried to influence and curb its broadcasts.  
 
When the AFDL rebel movement, created, backed and controlled by Rwanda, Uganda and to some extent 
Burundi, entered Eastern Congo through the towns of Bukavu and Goma in September 1996, it shot dead one 
journalist who had identified themselves as RM journalists and closed RM for ten months.  
 
Under RCD-Goma, things remained strained for RM. In particular the head of programmes, Omba 
Kamengele, was ill-viewed by one of the previous governors of South Kivu, Kantintima Basengezi, who 
usually threw out Omba Kamengele whenever he turned up at the governor’s press conferences. Kantintima 
also levelled very serious charges against RM. In an interview with the consultant in Bukavu in November 
2000, Kantintima thus accused RM of ‘extremism’ and for having ties with the Rwandan Hutu extremists. 
The consultant was unable to find any evidence to back up such charges.  
 
Another charge is that the founding NGOs behind RM want to use the radio to mobilise the population 
against the RCD. To examine this claim, it may be instructive to look at the circumstances concerning the 
two times when RCD-Goma chose to ban RM from broadcasting (and jailing some senior staff).  
 
The first time RM ran into serious trouble with the RCD-Goma was in July 1999 when it broadcast live from 
a large meeting between RCD-Goma authorities and the local population, which ended in the dissatisfied 
audience throwing stones at RCD-Goma representatives. Undoubtedly, the broadcast was no political scoop 
viewed with the eyes of the RCD-Goma since the rebel movement had evidently not been as successful in 
explaining its case to the convened population as it had hoped. However, senior RM staff told the consultant 
that its journalists had actually been specifically invited by the RCD-Goma to cover the meeting. 
Nevertheless, shortly after RM’s office was closed, essential equipment confiscated and its director, Kizito 
Nfundiko, and head of operations, Omba Kamengele, jailed for 48 hours. The radio remained closed for two 
years under the pretext that it had violated an instruction not to broadcast stories with political content.  
 
The second time RM ran into trouble with the RCD-Goma was in December 2002. Following a decision by 
the RCD-Goma to introduce special license plates in the territory under its control, RM and Radio Okapi 
conducted vox pops among car owners and the general population – who were all vociferously opposed to 
the move. The result was that RM was again banned from broadcasting, again under the pretext that it had 
violated a ban on broadcasting stories with political content. However, Radio Okapi, which had conducted 
similar kind of vox pops, was not harassed.  
 
Again, the consultant tried to verify these claims but without success. In fact, RCD-Goma authorities have 
been invited to participate in roundtable discussions on air and during his visit, the consultant heard the 
current governor of South Kivu, Xavier Ciribanya, being given lengthy time to explain himself during 
several news programmes. 
 
Since the radio reopened in July 2003, there have so far not been any problems. Xavier Ciribanya also told 
the consultant that although there were a few ‘provocative journalists’ whose reports he did not like, he 
generally “had confidence in the radio and that it can play its own positive role in the peace process”.  
 
Involving ethnic groups  
It is the stated goal of RM to work for peace and peaceful cohabitation among Congo’s different ethnicities. 
For instance, the Radio Club director stressed that many Radio Clubs consist of persons of mixed ethnicities 
and that he thought working together in Radio Clubs normally ameliorated bonds between various ethnic 
groups. 
 

 9



As mentioned above, eight times per week 15 minutes is set aside for ethnic groups to report on topics of 
their own choosing and in their own language.  
 
Members of PADEBU, the Bunyakiri NGO that indirectly represents the Batembo who hail from Bunyakiri 
and environs, told the consultant that they were happy about this opportunity to express themselves and that 
those of them who lived in Bukavu often listened to RM. Their main problems were that RM is not received 
in Bunyakiri, where most Batembo live, and that the Batembo organisation could not afford the membership 
fee of RM, which would give them access to more direct working relationships with RM.  
 
However, there is one ethnic group whom RM has had problems to engage: the Banyamulenge, ethnic Tutsis 
of Rwandan and Burundian origin who settled in South Kivu sometime around the end of the eighteenth 
century. Many of them are pastoralists and coexisted peacefully after immigration with other Congolese and 
indeed considered themselves Congolese.  
 
However, when the Tutsi-led Rwandan Patriotic Army came to hunt down the Rwandan Hutu extremists in 
Eastern Congo, they used Banyamulenge front figures to pretend that the war was being waged by an 
internal Zairian rebel force rather than external invaders. In Bukavu, some Banyamulenge took advantage of 
the situation, humiliating other Congolese and occupying houses of people that had fled the war. The result 
was another round of persecution of Banyamulenge, who were singled out on busses in the countryside and 
killed point blank by Mai-Mai or Rwandan Hutu forces.   
 
The Banyamulenge representatives interviewed by the consultant did not deny that many Banyamulenge had 
indeed profited from being allies of the Rwandan invaders, but stressed that there was also a large group of 
Banyamulenge that had stayed away from politics and refrained from exploiting the situation. Although 
killing of Banyamulenge is rare nowadays, the Banyamulenge feel that they are directly and indirectly 
blamed whenever things go wrong. For instance, recent rumours have it that the Banyamulenge – in 
cooperation with the Rwandan Tutsi-led army – are about to start a new war, a so-called ‘third rebellion’, 
and plot to assassinate Congolese president Laurent Kabila in order to jeopardize the peace process.4

 
The Banyamulenge representatives interviewed by the consultant all stressed that charges of circulating 
rumours were not levelled against RM with whom they said they enjoyed good relationships. They also said 
they often listened to RM and appreciated its programs.  
 
However, they felt that the radio rarely discussed their specific problems vis-à-vis other Congolese. They 
would greatly appreciate if RM “could do something to convince people that the Banyamulenge are not a 
door for Rwandans and Ugandans to enter Congo again”, as one prominent Banyamulenge representative put 
it.  
 
Also, Banyamulenge representatives felt they did not enjoy the benefits that other ethnic groups did, saying 
they did not have a slot of 15 minutes per week to broadcast programmes in their own language, nor was 
music in their language played on RM. Also, it annoyed them that RM’s opening statement, “You are 
listening to Radio Maendeleo broadcasting from Bukavu”, which is aired at the beginning and end of daily 
broadcasts (5.25 a.m. and 9.05 p.m., respectively), is repeated in French, Swahili and eight local languages 
but not in their language, Kinyamulenge.5 Asked why they had never approached RM on the issue, the 
representative said the issue was too touchy and that even raising the issue might put otherwise good 
relations with RM staff in jeopardy.  
 

                                                 
4 The ‘first rebellion’ was the AFDL war against Mobutu Sese Seko, while the war of RCD and other rebel groups 
against Laurent-Désiré Kabila has been termed the ‘second rebellion’   
5 In fact, some people dispute whether there is actually a language calling Banyamulenge, saying it is merely a dialect 
of Kinyarwanda and Kirundi, the languages spoken in Rwanda and Burundi 

 10



It appears that a lot of the Banyamulenge distrust of RM is based on distrust and misunderstandings. For 
instance, Omba Kamengele showed the consultant tapes and CDs with music in Kirundi and Kinyarwanda, 
the languages resembling Kinyamulenge, stacked next to RM’s mixing console. RM staff also stressed that 
Banyamulenge representatives had in the past refused to speak on the radio and that they were often invited 
for seminars and meetings but almost always rejected such invitations.  
 
Some (non-Banyamulenge) civil society figures acknowledged that from 1996 to 1997, there had indeed 
been tensions between the Banyamulenge and the civil society but otherwise said that as of present, there 
were no bad feelings between civil society members and the Banyamulenge. Several Banyamulenge 
organisations are in fact members of the Bukavu Civil Society Coordination Bureau that registers and 
represents NGOs in Bukavu. Some of these Banyamulenge NGOs also cooperate with RM in terms of 
broadcasting on development issues in general – for instance on cattle breeding, traditionally a 
Banyamulenge speciality – but it appears that the relationship between the Banyamulenge vis-à-vis the rest 
of the Congolese society is rarely touched upon by RM. There are certain exceptions, however. Search for 
Common Ground’s office in Bukavu has produced programmes for RM on how Banyamulenge children 
were living with Babembe families in the town of Fizi-Baraka (Southern part of South Kivu) because their 
parents lived too far from schools. Also, a programme was produced on the problems faced by 
Banyamulenge who had occupied houses during the first rebellion in 1996-1997 and then had to surrender 
the properties to the original owners that had returned.6  
 
In the presence of the consultant, Omba Kamengele called the president of the Banyamulenge society in 
Bukavu, Bonoit Kadage, to invite him for an on-air discussion of the latest rumour of a ‘third rebellion’ and 
hear the opinion of the Banyamulenge on this issue. In the ensuing broadcast aired after shortly after the 
consultant’s departure, Bonoit Kadage was given opportunity to deny the existence of such a plot.7 At a 
meeting also witnessed by the consultant, Omba Kamengele invited Bonoit Kadage to submit an application 
for broadcasting 15 minutes every week in Kinyamulenge. Bonoit Kadage on his side promised that such an 
application would be forthcoming, though at the time of writing, RM has not yet received this application.   
 
 

                                                 
6 Some Banyamulenge were given empty plots elsewhere in Bukavu by the RCD-Goma where they could construct 
homes, others were taken in by non-Banyamulenge families.  
7 An opportunity that the governor of South Kivu, Xavier Ciribanya, had been given as well during a previous RM news 
programme.  

 11



CONCLUSION AND RECOMMENDATIONS 
 
RM plays a positive role in informing the local population in and around Bukavu about development issues, 
local politics as well as coordinating NGO work. However, the limited footprint of the radio prevents is from 
playing a significant role in the regional peace process. Its regional role could be enhanced significantly by 
the planned installation of a shortwave transmitter sponsored by the Belgian government.  
 
Another major problem is RM’s inability to gather news in a timely and accurate fashion from most parts of 
South Kivu (and other places in the Congo) due to financial restrictions on travel outside Bukavu. A first step 
in solving this problem would naturally be to set aside funds for such travel. However, appointing a 
professional correspondent in the town of Uvira , about one hundred kilometers south of Bukavu, may also 
be beneficial since Uvira is situated in the middle of a very dynamic area with Mai-Mai and Burundian Hutu 
soldiers of the Forces pour la Défense de la Démocratie (FDD) that use Congo as a rear base for attacks into 
Burundi. At the same time, Uvira is covered by mobile telephone networks, thus making speedy reporting 
back to RM in Bukavu possible. Also, it would be useful to provide Radio Clubs with appropriate training in 
reporting techniques and thereby enable them to better fill the ‘news gap’ from their respective areas.  
 
RM enjoys good relationships with various ethnic groups that contribute to broadcasts. However, many 
Banyamulenge have been reluctant to team up with RM to discuss their sometimes troublesome relationship 
vis-à-vis other ethnic groups. Nevertheless, RM should work hard to encourage Banyamulenge to participate 
in on-air discussions in order to inform soberly and in-depth about this issue and thereby counter rumouring.  
 
Such rumouring may not only bring Banyamulenge at risk, but could also contribute to political 
destabilisation of the region. Serious reporting on the Banyamulenge issue will become even more pertinent 
if and when the footprint is increased by shortwave transmitter to cover the whole of South Kivu (and North 
Kivu and parts of Maniema) since it will then reach the majority of the Banyamulenge population that live 
further south of Bukavu as well as the Banyamulenge army of Patrick Masunzu. Proper reporting on the 
Banyamulenge issue could also benefit the planned integration of the Mai-Mai and RCD-Goma forces into 
the new national Congolese army as stipulated in the national peace agreement, since many Mai-Mai have 
been very hostile to the Banyamulenge who in turn constitute a significant part of the RCD-Goma army.  
 
Financially, RM is limping along. Although staff salaries have not been paid for three months, this budget 
item is expected to be covered by forthcoming budget support from the German NGO MISEREOR. New 
digital editing equipment to replace the current old analogue systems is highly desired in the long run, but 
falls outside the scope of what International Media Support is able to offer.  
 
However, within the agreement and limits of the consultant’s contract with International Media Support, the 
consultant recommends that International Media Support provides the following assistance to enhance RM’s 
role in the regional peace process.8  
 

- Hire a local correspondent in Uvira for one year – USD 2,0009  
- Increasing funds set aside for travel expenditure in relation to regional reporting by journalists for 

one year – USD 4,00010  
- Increasing funds set aside for hiring local external consultants to train Radio Clubs in using cassette 

recorders for interviews and reporting - USD 2,00011  

                                                 
8 Financial support for the following projects and purchases would enhance the quality of journalists’ reporting in 
general: two additional high-quality MiniDisc recorders (USD 1,200), two additional computers (with Internet access) 
in the editorial office (USD 2,000) advanced training for journalists in Cool Edit Pro and Sound Forge digital editing 
programs by external consultants from two Studio Ijambo technicians from Burundi (USD 1,000) 
9 One-off recruitment expenses of USD 200, monthly salary of USD 100, monthly mobile telephone costs of USD 25, 
monthly local travel expenditures of USD 25 
10 Very few funds have been set aside in the budget for this purpose 

 12



ANNEX I: INTERVIEWEE LIST 
 
RADIO MAENDELEO STAFF  
Radio Maendeleo’s headquarters/studio, + 243 + 813182362, myradio11@hotmail.com
 
Kizito Mushizi Nfundiko, director of Radio Maendeleo, + 243 + 81 519 68 63, kizmush@yahoo.fr  
Omba Kamengele, head of operations, + 243 + 81318240, + 243 + 98660486, + 250 + 08596599, ombakam@yahoo.fr  
Aziza Bangwene Clothilde (only brief conversation for logistical reasons), editor-in-chief, + 243 + 813182358, + 243 + 
98667044, mamasimon2002@yahoo.fr  
Sosthene Buhendwa Birali, journalist and Radio Club director, + 243 + 813184619, sostbirali@yahoo.fr  
Christoph Babunga, journalist and presenter, + 243 + 813183507, + 00250 + 08637507, babungabamu@yahoo.fr  
Eva Muzalia, journalist, + 243 + 98625852, evamuzalia2002@yahoo.fr  
Emmanuel Bashigi, head of multimedia services, + 243 + 813183447, emmanuelbashige@yahoo.fr  
 
RADIO CLUB REPRESENTATIVES  
Johnson, representative of Radio Club Cimbunda (Bukavu suburb), + 250 + 08417841  
Madame Claudine, representative of Radio Club Cimbunda (Bukavu suburb) and manager of a vocational center for 
widows, + 243 + 98667607, + 250 + 08491806 
Badibanga Masumbuko, representative of Radio Club Nyamugo (Bukavu suburb), + 243 + 08413081  
Muchawalirwa Parisian, representative of Radio Club Ugenzi de Kalere (Bukavu suburb), + 250 + 086 37 352  
 
OTHER INTERVIEWEES  
Bernadin Sabahire, freelance journalist, Search for Common Ground, + 243 + 813182884, bsebahire@yahoo.fr
Faustin Muliri, journalist and media programmes officer, Search for Common Ground, + 250 + 08413077, + 243 + 
813182885, faustinmuliri@yahoo.fr  
Chirhalwirwa Murhambo, programme officer with Christian Aid in Eastern Congo, + 243 + 98623263, 
dmurhambo@yahoo.fr  
Didace Kabingini, president of Bukavu Civil Society Coordination Bureau, + 243 + 98623922, vdd_kandida1@yahoo.fr 
or sociv_bureausk@yahoo.fr  
Jack Kalume, journalist with Radio Kahuzi, + 243 + 813176360, jackkalume@yahoo.fr  
Xavier Ciribanya, governor of South Kivu, + 250 + 08303006 
Sengos Sumahil, colonel of Mai-Mai (Padiri faction), commander of Bunyakiri area (no contact details available)  
Severin Mugangu, professor of law at the Catholic University of Bukavu, + 250 + 08521904, cccgec@yahoo.fr or 
sco_ucb@yahoo.fr  
Bonoit Kadage, president of Banyamulenge civil society in Bukavu, + 250 + 08516256, kmreme@yahoo.fr  
Oscar Fitina Kalimba, president of Plate-forme des Associations de Développement de Bunyakiri (PADEBU), + 250 + 
08627899, oscarkalimba@yahoo.fr or padebubunyakiri@yahoo.fr  
 
Another Banyamulenge representative and MONUC staff were also interviewed but requested not to be identified. 
Apart from the above listed persons, interviews were also conducted with the general population of Bukavu.  
 
 
 

                                                                                                                                                                 

Contacting people in Eastern Congo by phone from outside the region 
 
There were at the time of writing no fixed phone lines in South Kivu, though parts of the province – 
notably the towns of Bukavu and Goma – were covered by four mobile telephone networks. Many 
Congolese in Bukavu subscribe to two (or more) networks for optimal coverage.  
 
Two networks (Supercell and MTN-Rwandacell) operate using the Rwandan-based mobile telephony 
network reaching across the Rwandan-Congolese border. In order to reach subscribers from outside 
Rwanda or the Congo, dial the appropriate international access code + 250 and then 0 followed by 
the 7-digit number.  
 
Example: In order to call Sosthene Buhendwa Birali from European countries, dial 00243 
813184619  
 
The two remaining networks (Celtel and Vodacom) are Congolese based. To reach anyone 
subscribing to any of these two networks, one will have to dial the appropriate international access 
code + 243 and then the 8- or 9-digit number. In this case there is no ‘0’ between the international 
access code and the number itself.  
 
Example: In order to call Oscar Fitina Kalimba from European countries, dial 00250 

 
11 Very few funds have been set aside in the budget for this purpose 

 13

mailto:myradio11@hotmail.com
mailto:kizmush@yahoo.fr
mailto:ombakam@yahoo.fr
mailto:mamasimon2002@yahoo.fr
mailto:sostbirali@yahoo.fr
mailto:babungabamu@yahoo.fr
mailto:evamuzalia2002@yahoo.fr
mailto:emmanuelbashige@yahoo.fr
mailto:bsebahire@yahoo.fr
mailto:faustinmuliri@yahoo.fr
mailto:dmurhambo@yahoo.fr
mailto:vdd_kandida1@yahoo.fr
mailto:sociv_bureausk@yahoo.fr
mailto:jackkalume@yahoo.fr
mailto:cccgec@yahoo.fr
mailto:sco_ucb@yahoo.fr
mailto:kmreme@yahoo.fr
mailto:oscarkalimba@yahoo.fr
mailto:padebubunyakiri@yahoo.fr


ANNEX I: CONTACT DETAILS FOR PARTNERS & DONORS 
 

(not all were consulted) 
 
 
Kris Berwouts, 11.11.11, + 32 + 25361115, kris.berwouts@11.be  
Karl Wirtz, MISEREOR, + 49 + 2414420, wirtz@misereor.de  
Pierre Lebrun, Belgian Embassy in the DR Congo, + 243 + 8924233, , + 243 + 8934412, + 243 + 7804745, + 243 + 
1220110, + 243 + 1220109, + 243 + 1221021, + 243 + 1220045, diplobel.kinshasa.ci@ic.cd  
Rene Roemersma, Nederlands Instituut voor Zuidelijk Afrika (NIZA), + 31 + 621565146, rene@worldcom.nl  
Pascal Berqué, Panos Institute for Eastern Africa, + 33 + 140411330, pascal.berque@panosparis.org  
Learned Dees, National Endowment for Democracy (NED), + 1 + 2022939072, learned@ned.org  
Michelle Ntab, AMARC, + 27 + 114037962, regc@global.co.za    
Jesper Højberg, International Media Support, + 45 + 32698989, jh@i-m-s.dk  
 
 
 

 14

mailto:kris.berwouts@11.be
mailto:wirtz@misereor.de
mailto:diplobel.kinshasa.ci@ic.cd
mailto:rene@worldcom.nl
mailto:pascal.berque@panosparis.org
mailto:learned@ned.org
mailto:regc@global.co.za
mailto:jh@i-m-s.dk

