
Shifting Sands:
The Impact of Satellite TV on Media in the 
Arab World
 

March 29, 2010

By Deborah Horan

A Report to the Center for International Media Assistance



The Center for International Media Assistance (CIMA), a project of the 

National Endowment for Democracy, aims to strengthen the support, raise 

the visibility, and improve the effectiveness of media assistance programs 

by providing information, building networks, conducting research, and 

highlighting the indispensable role independent media play in the creation 

and development of sustainable democracies around the world. An im-

portant aspect of CIMA’s work is to research ways to attract additional U.S. 

private sector interest in and support for international media development.

CIMA convenes working groups, discussions, and panels on a variety of 

topics in the field of media development and assistance. The center also 

issues reports and recommendations based on working group discussions 

and other investigations. These reports aim to provide policymakers, as 

well as donors and practitioners, with ideas for bolstering the effectiveness 

of media assistance.
 

Marguerite H. Sullivan
Senior Director

Center for International Media Assistance
National Endowment for Democracy 

1025 F Street, N.W., 8th Floor 
Washington, D.C. 20004

Phone: (202) 378-9700 
Fax: (202) 378-9407

Email: CIMA@ned.org
URL: http://cima.ned.org



  Center for International Media Assistance         1

CIM
A

 Research Report: The Im
pact of Satellite TV

 on M
edia in the A

rab W
orld

Deborah Horan
 
Deborah Horan is a former journalist with the Chicago Tribune and the Houston Chronicle. She 
spent eight years in the Middle East covering the Israeli-Palestinian conflict and the region for 
the Chronicle before returning to the United States as a 2002 Knight Wallace Journalism Fellow 
at the University of Michigan to study the rise of al-Jazeera. While based overseas, she was a 
finalist for the Livingston Award for Young Journalists in 1999. At the Tribune, she covered the 
American Muslim immigrant community and the Iraq war in 2003 and 2004. She is currently 
based in Washington, where she works as a Middle East analyst. She is also a Woodrow Wilson 
Visiting Scholar and speaks at small liberal arts colleges on Middle East issues.

About the Author



2	 Center for International Media Assistance

CI
M

A
 R

es
ea

rc
h 

Re
po

rt
:  

Th
e 

Im
pa

ct
 o

f S
at

el
lit

e 
TV

 o
n 

M
ed

ia
 in

 th
e 

A
ra

b 
W

or
ld

Table of Contents

Preface	 3

Executive Summary	 4

Historical Background: Media as an Arm of Government	 7

Today: News in Real Time	 9

The Media Explosion	 11

The Media Environment	 12

Steps in the Right Direction	 14

Methods of Control	 16

Regulating Satellite	 16

Legal Restrictions	 18

Self Censorship	 19

The Local-Regional Divide	 19

The Trend Toward Private Media	 20

Print and Radio	 22

Politics Matters	 23

The U.S. Weighs In	 23

Two Steps Forward . . . 	 24

Recommendations for Policymakers, Funders, and NGOs	 25

Endnotes	 27



  Center for International Media Assistance         3

CIM
A

 Research Report: The Im
pact of Satellite TV

 on M
edia in the A

rab W
orld

The Center for International Media Assistance (CIMA) at the National Endowment for 
Democracy commissioned this study of satellite television broadcasting in the Middle East and 
North Africa. The report examines the positive effect satellite television has had on the media 
environment and explains why nevertheless the region still lacks media freedom.

CIMA is grateful to Deborah Horan, a veteran journalist with extensive experience reporting 
from the Middle East, for her research and insights on this topic. 

We hope that this report will become an important reference for international media assistance 
efforts.

Preface

Marguerite H. Sullivan 
Senior Director 
Center for International Media Assistance



4	 Center for International Media Assistance

CI
M

A
 R

es
ea

rc
h 

Re
po

rt
:  

Th
e 

Im
pa

ct
 o

f S
at

el
lit

e 
TV

 o
n 

M
ed

ia
 in

 th
e 

A
ra

b 
W

or
ld

Executive Summary

Media in the Middle East and North 
Africa (MENA) are freer than they were a 
decade ago, with a proliferation of satellite 
television news channels leading the 
way. Arab newscasts cover events in real 
time, sometimes scooping their Western 
competition with spot news coverage of 
regional conflicts. Talk shows regularly stir 
controversy by airing contentious views, 
breaking social taboos, and giving regional 
platforms to political opposition groups. 
Government-run media have been forced 
to compete or lose 
audiences. Yet most 
governments in the 
MENA region have 
managed to retain a 
tight grip on media, 
whether through the 
arbitrary application 
of restrictive and 
vague press laws, 
limits on media 
production, or a 
kinship, political, 
or business 
relationship with 
media owners. There 
are exceptions, and transnational news 
channels generally operate under fewer 
constraints than local broadcasts. But 
only three Arab countries, for instance, 
were ranked “partly free” for media by 
Freedom House in its 2009 Freedom 
of the Press index; the rest remained 
“not free.”1 Similarly, the International 
Research & Exchanges Board (IREX), in 
its 2006/2007 Media Sustainability Index 
(MSI) for the Middle East and North 
Africa, found that media freedom in a 
majority of Arab countries had worsened 

or remained stagnant since a 2005 survey; 
only in five of the 18 countries surveyed 
had media freedoms slightly improved.2 

Equally worrying to some observers, all 
but two ministers of information signed an 
Arab League resolution in 2008 designed 
to regulate Arab satellite news channels.3 
Arab governments, meanwhile, continued 
to temporarily close satellite broadcast news 
bureaus and detain and harass broadcast 
journalists, and several governments sought 

to silence print and 
Internet journalists 
as well, arresting and 
intimidating bloggers 
in particular. Media 
laws in most countries 
remained ambiguous 
and arbitrarily 
enforced, creating an 
uneasy environment 
and compelling 
journalists to censor 
their own work. 
Governments cracked 
down on journalists 
who dared to cross 

“red lines” in their reporting–covering taboo 
subjects that a government deems too sensitive 
for coverage, often because the issues call into 
question the legitimacy of the ruling regime.

Yet these measures belie what many Arab 
journalists and other observers say is a 
loosened media atmosphere in the age 
of transnational satellite television. The 
proliferation of satellite channels, they say, 
has opened up space for debate of issues 
once considered off-limits: everything from 
Israeli points of view on the conflict with 

This report explores the television 
landscape in the MENA region 
more than a decade after the rise 
of Arab satellite news channels. 
It examines both the positive 
effect satellite coverage has 
had on the media environment 
and the reasons why the region 
still lacks media freedom. 



  Center for International Media Assistance         5

CIM
A

 Research Report: The Im
pact of Satellite TV

 on M
edia in the A

rab W
orld

the Palestinians to discussion of American 
airbases on Qatari soil has been broadcast 
on cutting-edge shows such as al-Jazeera’s 
The Opposite Direction. Spot news 
coverage of regional conflicts has conferred 
legitimacy on Arab news once dismissed 
by audiences across the region as official 
propaganda. But while the satellite television 
revolution has raised the bar, generating 
higher-quality production as well as freer 
speech, the greater freedom enjoyed by a 
few transnational satellite channels has not 
always translated into greater freedom for 
journalists working in-country, particularly 
for local or state-owned outlets. Moreover, 
the satellite revolution has not prompted 
significant change in media laws in most 
MENA countries. With few exceptions, 
governments in the region continue to 
curb media freedom as it suits them.

This report explores the television landscape 
in the MENA region more than a decade 
after the rise of Arab satellite news 
channels. It examines both the positive 
effect satellite coverage has had on the 
media environment and the reasons why 
the region still lacks media freedom. The 
report focuses on television broadcast 
coverage but also considers the impact 
of satellite television on print, radio, 
and the Internet. Among its findings:

zz The political landscape of individual 
countries, including their level of 
internal legitimacy and perceived 
vulnerability to political extremists, 
influences the level of media 
freedom enjoyed in that country 
at any given moment. In many 
MENA countries, media freedom is 
a privilege bestowed by monarchs 
and dictators, not an immutable 
right enshrined in law, despite the 

existence of press freedom clauses in 
some constitutions. Therefore, Arab 
broadcast channels can be “unmade” 
as easily as they were made.4

zz The absence of media company 
consolidation in the region suggests 
that owners want to broadcast their 
own choice of content, including news 
content, which in turn suggests that 
media in the region are not viewed as a 
business venture but as a political tool.5

zz Television viewers in the MENA 
region are generally aware of 
broadcast ownership, particularly 
of the bigger stations, and expect 
a political slant to the news. The 
general expectation is that no one 
is broadcasting just for the sake of 
informing the public, so it is assumed 
that all the owners have agendas.

zz Private television, whether terrestrial or 
satellite, is much more threatening to 
ruling elites than private newspapers, 
which are easier to censor in advance 
and to physically disrupt. Thus, 
governments have been very careful to 
vet owners prior to granting licenses 
to private television stations.

zz The expense of producing high-quality 
news reports in the MENA region is 
often prohibitive and has led some 
smaller satellite television channels to 
scale back ambitious reporting projects 
that had competed with big channels, 
such as al-Jazeera and al-Arabiya.

zz Despite the continued absence of 
legal protections for media in most 
MENA countries, the breadth of 
political debate and accuracy in news 



6	 Center for International Media Assistance

CI
M

A
 R

es
ea

rc
h 

Re
po

rt
:  

Th
e 

Im
pa

ct
 o

f S
at

el
lit

e 
TV

 o
n 

M
ed

ia
 in

 th
e 

A
ra

b 
W

or
ld

reporting is greater than before the rise 
of satellite news, and this improvement 
is attributable in part to satellite news.

zz Satellite channels can often cover 
sensitive issues with greater freedom 
than local broadcasters because of their 
transnational nature. The model of 
freer reporting that satellite television 
has introduced has not meant that 
local media can easily follow suit, 
either due to a lack of resources or 
because local media are constrained by 
restrictive laws. At the same time, the 
rise of satellite news has put pressure 
on state-owned television stations to 
compete or lose audience share.

zz The rise of satellite news channels has 
provided better coverage of regional 
news—such as the Palestinian-Israeli 
conflict, inter-country disputes, and 
the war in Iraq—but has not always 
provided better television coverage of 
local news in a particular country. Local 
news is still often left to state-owned and 
private terrestrial or satellite channels 
that operate under media constraints.

zz While new media—such as online 
newspapers and blogs—have gained 
in popularity in the MENA region, 
Web outlets still rely heavily on Arab 

satellite news channels: A survey 
by the Berkman Center for Internet 
and Society at Harvard Law School 
found that the most common link 
found on the Web sites of 35,000 
Arab blogs (except YouTube and 
Wikipedia) was to al-Jazeera, 
followed by BBC Arabic Television, 
with al-Arabiya close behind.6

zz Lack of training and low salaries 
in the MENA region compel the 
best journalists to seek work at al-
Jazeera, al-Arabiya, and other big 
satellite channels. The result is often 
a marked disparity in the quality 
of news between the large satellite 
channels and local producers of news.

zz Because most Arab countries are not 
democratic, even if media coverage 
of a particular issue compels people 
to push for change, there are few—
and often no—political avenues 
available to make that change 
happen.7 Nonetheless, more access 
to reliable news sources for more 
of the region’s citizens can only 
advance the cause of democracy, 
however incrementally, and there are 
examples of politicians and public 
figures being compelled by the media 
spotlight to answer for their actions.



  Center for International Media Assistance         7

CIM
A

 Research Report: The Im
pact of Satellite TV

 on M
edia in the A

rab W
orld

Until the 1990s, television news in the Arab 
world was a dry affair. Nightly newscasters 
recounted what heads of state did without 
much detail and recited government press 
releases verbatim. Television stations were 
arms of government run by ministries of 
information, and journalists were bureaucrats 
who didn’t ask too many questions. With a 
few exceptions, the production quality was 
poor, and audiences learned to distrust the 
information. Instead, Arabs turned to outlets 
such as Radio 
Monte Carlo, BBC 
Arabic Television 
and Radio, and 
their neighborhood 
coffee shops. While 
many MENA 
country constitutions 
safeguarded press 
freedom on paper, 
vague and restrictive 
press laws, arbitrary 
enforcement of 
those laws, and 
courts beholden to 
governments led to 
little freedom in practice. Though the level 
of freedom ebbed and flowed depending 
on various internal and external factors, 
journalists ultimately toiled at the behest of 
the rulers, who often dictated the news and 
jailed journalists who flouted their wishes.

That isn’t to say that there was no media 
freedom. In the early 1990s in Jordan, for 
instance, Rami Khouri, director of the 
Issam Fares Institute for Public Policy 
and International Affairs at the American 
University of Beirut, moderated a political 

talk show called Encounter on government-
owned TV. The few times the Jordanian 
government interfered with the programming, 
Khouri said, were due to social, not political, 
considerations. (Khouri declined to name 
specific instances, but social issues might 
include references to gender issues, family 
law or other subjects considered taboo in 
conservative Islamic societies). The fact 
that the show was in English with Arabic 
subtitles limited its appeal and thus its 

potential to unnerve 
the government. 
Khouri attributes 
the relative freedom 
he and others had to 
produce such shows 
largely to the fall of 
the Soviet Union, 
which had prompted 
calls for democratic 
reform in the Arab 
World.8 Indeed, in 
1992, Freedom House 
ranked five MENA 
countries “partly 
free” for media, and 

the number eventually crept to six. But by 
1998, the number of countries ranked “partly 
free” had shrunk to three.9 “There was a 
whole liberalization moment … a massive 
expansion of Arab media in the 1990s,” 
Khouri said. “Then it closed up again.”

Yet changes were already afoot. In 1994, 
Rome-based Orbit, owned by a private Saudi 
investment company, became the first satellite 
channel to offer Arabic-language news from 
a public source, the BBC. Two years later, 
Orbit’s Saudi owners pulled the plug on the 

Historical Background: Media as an Arm of 
Government

Until the 1990s, television news in 
the Arab world was a dry affair ...  
While many MENA country 
constitutions safeguarded press 
freedom on paper, vague and 
restrictive press laws, arbitrary 
enforcement of those laws, and 
courts beholden to governments 
led to little freedom in practice.



8	 Center for International Media Assistance

CI
M

A
 R

es
ea

rc
h 

Re
po

rt
:  

Th
e 

Im
pa

ct
 o

f S
at

el
lit

e 
TV

 o
n 

M
ed

ia
 in

 th
e 

A
ra

b 
W

or
ld

Aoun launched Orange TV. In London, 
an estranged uncle of Syrian President 
Bashar Assad runs the Arab News Network 
(ANN). Middle East Broadcasting Center 
(MBC), a privately owned Saudi network, 
launched al-Arabiya in 2003. Palestinians 
have several local independent television 
stations, including Wattan TV, al-Mahd 
TV, al-Majd TV, and al-Nawras.10 In 2009, 
Palestinian state television began airing 
political satire a la Saturday Night Live, 
featuring spoofs of politicians by Palestinian 
comedians—without interference from 
government censors. In 2000, Abu Dhabi 
launched Abu Dhabi TV, which built a 
reputation for news. In neighboring Dubai, 
al-Aan TV caters to Arab women. But 
obstacles remain: In Jordan, ATV, the 
first privately owned terrestrial channel 
in that country, has been waiting for a 
license to broadcast news since 2007.11

BBC’s Arabic service following controversy 
over its airing of interviews with a Saudi 
dissident in London and a documentary 
about capital punishment in Saudi Arabia. 
But filling the void—and altering the face 
of news in the Arab world—was al-Jazeera, 
launched in 1996 by Qatar’s emir, Sheikh 
Hamad bin Khalifa al-Thani. His initial 
investment was roughly $140 million. 

Since then, dozens of channels have followed. 
Egyptian businessmen launched the private 
stations Dream TV and al-Mehwar, which 
offer news and political talk shows. Lebanon’s 
many terrestrial stations expanded to 
satellite, including Hezbollah’s al-Manar. The 
Lebanese Broadcasting Corp. is a popular 
Christian-owned channel. Nabih Berri, 
leader of Lebanon’s Shiite Amal Movement, 
launched the National Broadcasting Network 
(NBN), and Maronite Christian leader Michel 



  Center for International Media Assistance         9

CIM
A

 Research Report: The Im
pact of Satellite TV

 on M
edia in the A

rab W
orld

What al-Jazeera did was different from 
its predecessors on two important counts. 
First, it introduced real-time news coverage 
of major news events to Arab audiences 
who were accustomed to disinformation 
or silence while leaders scrambled to 
secure the ranks or spin an event to their 
advantage. In 1998, al-Jazeera was the 
only Arab news network broadcasting live 
from Baghdad when the United States and 
Britain launched 
Operation Desert 
Fox, providing 
the channel with a 
scoop that would 
launch it the way 
the Persian Gulf 
War had catapulted 
CNN into the 
international 
spotlight seven 
years earlier. Since 
then, al-Jazeera 
has covered a 
string of Middle 
East conflicts—in 
Afghanistan, Iraq, 
Lebanon, and 
Gaza—building its 
reputation across 
the region, though not without controversy. 
The channel has come under harsh criticism 
for its coverage of Osama bin Laden, the 
Israeli-Palestinian conflict, and Iran, with 
Bush administration officials leading the 
charge that its reports were anti-American; 
it has also been criticized in the West for 
showing graphic violence. Yet al-Jazeera 
also was the first (non-Palestinian) Arab 
channel to air interviews with Israeli 
officials at a time when few Arabs outside 

the Palestinian territories had ever seen 
an Israeli live on television. Its coverage 
of clashes in the West Bank town of Jenin 
in 2002 contradicted the Palestinian claim 
that hundreds of civilians had been killed 
by Israeli soldiers. With multiple news 
crews operating in Iraq during the U.S. 
invasion in 2003, al-Jazeera covered many 
developments in that country, arriving 
at bombing sites so quickly that Bush 

administration 
officials accused 
the channel of 
having received 
information in 
advance. Most 
Arab audiences 
came to trust 
al-Jazeera’s 
reporting (in Iraq, 
the channel has 
been criticized—
and kicked out of 
the country—for 
its perceived 
support of Sunnis 
over Shia in the 
country’s recent 
civil unrest), even 
as the reporting 

rattled governments and redefined the 
way news in the MENA region was 
covered. “It has had a significant impact,” 
Khouri said. “Once the [government-
owned] TV services knew that people 
could turn on al-Jazeera and get factual 
coverage, they couldn’t use their old 
tricks of giving people doctored news, 
or incomplete news, and they couldn’t 
ignore a story like they used to. Every 
[Arab] journalist feels that effect.”

Today: News in Real Time

“Once the [government-owned] 
TV services knew that people 
could turn on al-Jazeera and get 
factual coverage, they couldn’t use 
their old tricks of giving people 
doctored news, or incomplete 
news, and they couldn’t ignore 
a story like they used to. Every 
[Arab] journalist feels that effect.”

	 — Rami Khouri, director of the Issam Fares 
Institute for Public Policy and International Affairs 
at the American University of Beirut



10	 Center for International Media Assistance

CI
M

A
 R

es
ea

rc
h 

Re
po

rt
:  

Th
e 

Im
pa

ct
 o

f S
at

el
lit

e 
TV

 o
n 

M
ed

ia
 in

 th
e 

A
ra

b 
W

or
ld

Second, al-Jazeera’s talk shows broke nearly 
every social and political taboo by broaching 
subjects no one had dared to broadcast.  The 
Opposite Direction, in particular, gained fame 
as a raucous platform for debate. Several 
others dropped jaws as well, including 
Religion and Life and Without Borders. Today, 
dozens of channels have copied al-Jazeera’s 

style, albeit in a more subdued vein, most 
notably MBC’s al-Arabiya and Abu Dhabi 
TV, expanding the space for a freer media and 
eroding state control over the press.12 While 
al-Jazeera is by far the most watched channel 
[see table on adjoining page], more than a dozen 
news channels compete for viewers, including 
the Lebanese channel al-Manar, which is 

Who’s Who in Middle East Broadcast News

2M Maroc: Partially state-owned satellite channel offering news, sports, and entertainment; launched by a 
private business conglomerate in 1989 and later sold to the government. 

Abu Dhabi Satellite TV: State-owned general news, sports, and entertainment channel launched in 2000; 
made a name for itself during the U.S. invasion of Iraq, when it briefly aired as a 24-hour news channel.

Al-Arabiya: Launched in 2003 by the Saudi-owned Middle East Broadcasting Center (MBC), Lebanon’s Hariri 
Group, and other Gulf investors, it is part of the MBC network; features 24-hour news and talk shows. 

Alhurra: U.S.-funded news channel launched by the Bush aAdministration in 2004 as a response to a per-
ceived increase in anti-U.S. sentiment in the Middle East.

Al-Jazeera: Founded in 1996 by Qatar’s emir, Sheikh Hamad bin Khalifa al-Thani; now a 24-hour independent 
news channel with bureaus around the globe; launched an English-language channel in 2006.

Al-Manar: Private Lebanese channel owned by the Hezbollah, or Party of God; offers 24-hour news and enter-
tainment; founded in the early 1990s as a terrestrial channel and launched as a satellite network in 2000.

ANN: Privately owned channel founded in London in 1997 by Syrian President Bashar Assad’s uncle, Rifaat 
Assad, a former vice president of Syria who opposes the Assad regime.

Dream TV and al-Mehwar TV: First and second privately owned Egyptian channels launched in 2001 and 
2002, respectively; Dream TV is owned by Egyptian businessman Ahmad Baghat; al-Mehwar is owned by Has-
san Rateb and the state-run Egyptian Radio and Television Union. 

Egyptian Satellite Channel and Nile TV: State-owned satellite channels featuring news, drama, sports, 
religion, and entertainment; Egypt Satellite Channel was launched in 1990 by the Egyptian Radio and Televi-
sion Union; Nile TV began in 1993 and is the first Egyptian station to broadcast in Arabic, English, French, and 
Hebrew; expanded in 2000.  

Future TV: Private Lebanese news and entertainment channel founded in 1993 with the backing of the late 
Prime Minister Rafiqk Hariri and still owned by the Hariri family; launched a satellite channel in 1994.

Lebanese Broadcasting Corporation: Private Lebanese channel launched in 1985 by Maronite Christian 
leader Bashir Gemayel; started satellite broadcasting news and entertainment in 1996.

Middle East Broadcasting Center (MBC): Privately owned Saudi channel offering news, sports, and enter-
tainment; launched a satellite channel in 1991.



  Center for International Media Assistance         11

CIM
A

 Research Report: The Im
pact of Satellite TV

 on M
edia in the A

rab W
orld

operated by the Shiite Muslim group Hezbollah 
and which ranks among the 10 most popular 
satellite channels in the region, according 
to the 2009 Annual Arab Public Opinion 
Survey. To compete, some state-run news 
channels have changed their formats, parroting 
al-Jazeera’s format and adding political talk 
shows to their mix of programming. Politicians 
have had to change too, even if only to learn 
the art of the sound-bite. Gone are the days 
when a leader’s speech was dutifully aired 
in full, no matter how long or how fatuous 
or irrelevant the subject matter. Investigative 
pieces, such as some hard-hitting exposés by 
Iraqi journalists who won awards for their work 
last year, have forced greater accountability—
though sometimes at a high price: One Iraqi 
journalist who exposed corruption in the 
president’s office survived an assassination 
attempt following publication of his story. 

The Media Explosion
 
There are today more than 500 
satellite television channels offering 
news, entertainment, religion, sports, 
documentaries, children’s programming, and 
music video in Arabic. Though many offer 
regular news updates, most of them are not 
news channels, and many cater to Arabs 
living outside the Middle East, such as France 
24 and China Central TV, which launched 
an Arabic service in July 2009.13 A few are 
dedicated solely or primarily to news. With 
all these new satellite channels (and dozens 
of new privately owned newspapers and 
radio stations), the glaring question remains: 
Why do MENA countries still get such 
dismal marks for  media freedom, both from 
organizations that monitor press freedom 
and from Arab journalists themselves? 

Source: University of Maryland with Zogby International, 2009 Annual Arab Public Opinion Survey, April-May/2009, conducted 
in six Arab countries (Egypt, Jordan, Lebanon, Morocco, Saudi Arabia, and United Arab Emirates), margin of error, +/- 1.6%. The 
polling numbers are computed with and without Egypt because Egypt’s population is so comparatively large that its numbers 
can obscure opinions in the other countries.



12	 Center for International Media Assistance

CI
M

A
 R

es
ea

rc
h 

Re
po

rt
:  

Th
e 

Im
pa

ct
 o

f S
at

el
lit

e 
TV

 o
n 

M
ed

ia
 in

 th
e 

A
ra

b 
W

or
ld

The short answer to that question is simply 
that the advent of satellite television has 
not heralded political reform as quickly 
as proponents of free media might 
have expected. Consider these recent 
examples of government interference in 
broadcast, print, and Internet news:

zz In Egypt, an appellate court upheld 
the conviction of an al-Jazeera 
journalist charged with harming 
Egypt’s reputation for her work on 
a documentary about torture.14 In a 
separate incident, police confiscated 
equipment from a local news company 
after it broadcast al-Jazeera footage 
of protesters tearing down posters of 
Egyptian President Hosni Mubarak.15 

zz An Iraqi court imposed a fine of 
roughly $125,000 on the Iraqi satellite 
channel al-Sharqiya as a result of a 
lawsuit by an Iraqi army officer alleging 
defamation for quoting him saying that 
Iraqis released by U.S. forces would be 
re-arrested by Iraqi authorities.16 Press 
watchdog groups have expressed alarm 
at government proposals to impose new 
licensing requirements and vaguely-
worded rules on media outlets.17

zz In Tunisia, the home Internet connection 
of an al-Jazeera correspondent was 
cut, and police prevented him from 
meeting with a human rights activist in 
Tunis following al-Jazeera’s coverage 
of Tunisian exiles in Geneva.18

zz In Yemen, security forces raided the 
offices al-Jazeera and al-Arabiya in 
March 2010, seizing equipment after the 
channels broadcast footage of clashes 
between police and protesters. In 2009, 
al-Jazeera’s bureau chief received death 

threats after a ruling party official 
called the channel’s coverage of clashes 
between the government and armed 
activists in the south “hostile to the 
unity and security of Yemen.”19

zz Al-Jazeera’s bureau chief was beaten 
in January 2009 by Jordanian anti-riot 
police while covering protests against 
Israeli air strikes in Gaza; police 
described the incident as “isolated,” 
but it was not the first time authorities 
had curbed al-Jazeera’s reporters: 
In 2005 Jordanian authorities 
confiscated the camera equipment 
of an al-Arabiya correspondent 
who was filming the aftermath of 
a suicide bombing in Amman.20

zz A Moroccan court imposed fines on 
three independent dailies for “publicly 
harming” Libyan leader Muammar 
Qaddafi and “injuring his dignity.” 
Authorities confiscated copies of two 
publications after they printed results 
of an opinion poll on King Mohammed 
VI’s decade in power. In the past 10 
years, Moroccan journalists have 
been sentenced to a total of 25 years 
in prison and news media have been 
fined a total of nearly $3 million.21

zz Saudi Arabia arrested a 25-year-
old Syrian blogger living in Saudi 
Arabia after he criticized both 
countries on Internet forums and 
called for the release of bloggers 
detained by Saudi Arabia.22

The Media Environment

The Middle East is still ruled by 
monarchs and dictators. Vague media 
laws remain in place in most countries. 



  Center for International Media Assistance         13

CIM
A

 Research Report: The Im
pact of Satellite TV

 on M
edia in the A

rab W
orld

The absence of political parties and effective 
nongovernmental organizations results 
in a lack of avenues for political change. 
As Hugh Miles, a British journalist born 
in Saudi Arabia who has written for the 
Sunday Times of London, states in his 
book, Al-Jazeera: The Inside Story of the 
Arab News Channel that is Challenging 
the West, if media coverage of a certain 
issue did change minds, there is yet no 
effective political procedure in most MENA 
countries to do anything about it.23

“The mechanisms [for change] are weak,” 
said Edmund Ghareeb, an expert on Arab 
and American media at the American 
University’s School 
of International 
Service in 
Washington, D.C. 
“I’m not saying they 
don’t exist at all, but 
they are weak.”24

Ghareeb is one 
of many analysts, 
journalists, and 
others who have 
predicted satellite 
television would force Arab governments to 
accept a greater degree of media freedom 
and democracy than has developed so far. 
The freedom afforded to satellite news 
channels by their transnational nature 
would, the theory went, force governments 
to loosen media restrictions and usher in 
democratic reforms. “I thought we were 
going to bring about much more rapid 
change,” Ghareeb said. “I wonder maybe 
are we expecting too much, too fast.” 

Initially, governments nervous about their 
inability to control the flow of information 
shut down satellite channels, particularly 

al-Jazeera, by closing offices, arresting 
journalists, and appealing to Qatar’s emir, 
who politely ignored them. In one famous 
instance, Algeria’s government caused a 
city-wide power outage in the capital, Algiers, 
to prevent viewers from seeing a documentary 
on the country’s civil war. Some governments 
still would like to prevent much satellite 
broadcasting, but for technical reasons, 
jamming the airwaves is not possible for more 
than short periods of time. By now, most 
rulers have realized that satellite news does 
not pose an imminent threat to their political 
survival. They have sought instead to contain 
its potential impact through such measures 
as remaking state-owned television news to 

attract larger numbers 
of viewers. “These 
regimes have been 
extremely efficient at 
recasting themselves,” 
said Marwan 
Kraidy, associate 
professor of global 
communication at the 
Annenberg School 
for Communication 
at the University 
of Pennsylvania. 

“They’ve moved from propaganda to 
public relations.”25 For instance, though 
his victory was never in doubt, Egypt’s 
Hosni Mubarak ran for president in 2005 
like a Western politician, replete with 
made-for-television campaign promises. In 
other instances, news coverage has forced 
political leaders to answer for their actions, 
whether to refute allegations against them 
or to try to sway public opinion. The greater 
openness has often made for riveting 
television, and though it may not yet have 
ushered in democracy, satellite coverage 
has fomented the kind of the debate over 
issues that democracy is meant to engender.

Greater openness has often 
made for riveting television, 
and though it may not yet have 
ushered in democracy, satellite 
coverage has fomented the kind 
of the debate over issues that 
democracy is meant to engender.



14	 Center for International Media Assistance

CI
M

A
 R

es
ea

rc
h 

Re
po

rt
:  

Th
e 

Im
pa

ct
 o

f S
at

el
lit

e 
TV

 o
n 

M
ed

ia
 in

 th
e 

A
ra

b 
W

or
ld

Steps in the Right Direction

The longer and more complicated answer 
to the question of why media in the MENA 
region are not freer includes the paradoxical 
conclusion that they are, in fact, freer in a 
few ways. Despite the disappointing pace, 
there is much change afoot in Middle East 
media. There have been impressive gains in 
the range of views presented on newscasts 
and talk shows and a wider margin for 
dissenting opinions. Regional conflicts 
are well-covered, and journalists report 
on sensitive political and social issues in 
many countries. Freedom House, while still 
categorizing most MENA countries as “not 
free” for media, 
acknowledges that 
most countries 
have logged steady 
progress toward 
freedom—just not 
enough to warrant 
a “free” ranking. 
“There has been 
an improvement 
in scores,” said 
Karin Deutsch 
Karlekar, senior 
researcher and 
managing editor of 
the organization’s Freedom of the Press. 
“It’s just that they still end within the 
‘not free’ category. It’s because they are 
starting out from such a low base.” 

Arab media observers note important, 
though nuanced, signs of change in 
many places, from a trend toward private 
ownership to an increased number of 
female correspondents and news anchors, 
even in countries such as Saudi Arabia. 
“The trend or trajectory is unmistakable,” 
said Mohamed Abdel Dayem, the MENA 

program coordinator at the Committee 
to Protect Journalists.26 “They are 
freer than before.” Cases in point:

zz More than a decade after al-Jazeera’s 
The Opposite Direction led the way 
with feisty programming that initially 
shocked viewers, political talk shows 
are a television staple. Al-Arabiya has 
several talk shows about politics, and 
a fifth, Death Industry, that deals with 
global terrorism; Qatar TV airs The 
Decision is Yours, a debate program 
between senior officials and Qatari 
students; in Egypt, Dream TV’s Ten 
PM questions public figures about 

Egyptian current 
affairs; Lebanese 
Broadcasting 
Corporation’s Talk of 
the People focuses 
on Lebanese politics 
but draws audiences 
outside Lebanon.27

zz Spot news, 

territories, provides immediate coverage 
of events. Al-Jazeera, in particular, 
is known for arriving quickly at 
world hot spots. Live coverage of 
Israeli officials—not seen in many 
Arab countries before the rise of al-
Jazeera—is now common, though 
Israelis don’t receive the same degree 
of coverage as their Arab counterparts.

zz Satellite news is the most common 
denominator among some 35,000 
Arab blogs. According to Harvard’s 

Arab media observers note 
important, though nuanced, 
signs of change in many places, 
from a trend toward private 
ownership to an increased 
number of female correspondents 
and news anchors, even in 
countries such as Saudi Arabia.

particularly 
coverage of 
conflict in Iraq, 
Lebanon, and 
the Palestinian



  Center for International Media Assistance         15

CIM
A

 Research Report: The Im
pact of Satellite TV

 on M
edia in the A

rab W
orld

Berkman Center for Internet and 
Society, more Arab blogs link to 
al-Jazeera than any other website 
except YouTube and Wikipedia. 
BBC Arabic is the fourth most 
linked, and al-Arabiya is seventh.28

zz The Internet has served as a creative 
news venue for more than bloggers. 
A Jordanian women’s radio station 
called Zahrat al-Gor in the Jordan 
Valley, is being heard by listeners 
even though Jordanian authorities 
denied the station a license. The 
way it works: The women produce 
news reports and give them to an 
Amman-based radio station called 
Radio Al Balad, which uploads 
them onto its Web site. A Palestinian 
radio station in the West Bank 
town of Jericho downloads the 
reports and broadcasts them at a 
frequency accessible to listeners 
in Jordan—thus circumventing the 
government’s refusal to issue the 
women a broadcasting permit.    

zz Media laws passed in several MENA 
countries, including Kuwait, Qatar, 
and Egypt, have allowed for the 
establishment of privately owned 
television stations and newspapers.29 
News outlets maintain Web sites that 
provide space for reader comments. 
One Arab journalist cited this as 
a step toward increased public 
debate, and also an opportunity 
to correct journalists’ mistakes, 
leading to greater accountability.30

zz Journalism awards laud investigative 
work and stories that highlight social 
problems. The Arab Journalism 
Award, established by the Dubai 

Press Club 1999, this year singled 
out journalists covering issues such 
as AIDS in the Arab world and the 
smuggling of medical waste in Egypt.31

Additionally, in the last decade, some Arab 
governments, such as Qatar, have moved 
to abolish ministries of information, and 
several have set up “free zones” for media to 
attract foreign news organizations, including 
Arab satellite channels based in Europe or 
other Arab countries. The idea—sparked 
in Jordan—was to entice European-based 
Arab outlets to set up shop in the Middle 
East by offering tax incentives in the zones. 
In 2000, Egypt set up a licensing system 
for broadcasters in a free zone near Cairo.32 
Saudi-owned private company ART created 
a free zone in Jordan that was inaugurated 
in 2002.33 Dubai and Abu Dhabi in the UAE 
also set up similar zones, and Lebanon’s 
is under discussion. By 2006, the free 
zone in Dubai had more than 50 regional 
and international broadcasters. Syria also 
opened a zone for free media, but Arab 
journalists don’t appear to take it seriously.34 

In a number of the media zones, however 
the media were not necessarily freer to 
report the news than journalists based in-
country working outside the zones. Most 
governments applied codes of ethics to the 
zones that parroted existing censorship laws. 

And in the case of the ministries 
of information, the functions of the 
ones that were abolished were often 
transferred to other government bodies. 
The UAE’s ministry of information, 
for instance, was abolished in 2006 
but replaced by the National Media 
Council, whose functions were similar.35 
Notably, Qatar’s minister of information 
became a top employee at al-Jazeera.



16	 Center for International Media Assistance

CI
M

A
 R

es
ea

rc
h 

Re
po

rt
:  

Th
e 

Im
pa

ct
 o

f S
at

el
lit

e 
TV

 o
n 

M
ed

ia
 in

 th
e 

A
ra

b 
W

or
ld

From voting to regulate 
satellite television channels 
to retaining vague language 
in revamped media laws, 
governments in the 
MENA region continue 
to exert a high degree of 
control over the media. 

Faced with fierce competition from satellite 
news channels, state-owned broadcasts 
underwent makeovers aimed at attracting 
increasingly sophisticated and fickle 
audiences. They created talk shows that 
imitated al-Jazeera’s, albeit without the 
flamboyance or explosive subject matter 
that has helped al-Jazeera attract so much 
buzz, such as a now-famous episode of 
The Opposite Direction that pitted an Iraqi 
Baathist who ran a television station in 
favor of Iraq’s insurgency against an Iraqi 
opposed to Saddam Hussein’s regime. There 
were also subtler transformations. Female 
correspondents in 
Saudi Arabia, a country 
counted among the 
least free in the MENA 
region, now often 
accompany news crews 
to interview people on 
the streets—something 
that never would have 
happened a few years 
ago. “They are small 
steps, but the changes 
are there,” said an Arab 
journalist working 
for a Saudi-owned satellite channel.36

Methods of Control

Despite these examples of progress, many of 
the old obstacles to media freedom–as well 
as some new ones–remain in place across 
the MENA region. From voting to regulate 
satellite television channels to retaining 
vague language in revamped media laws, 
governments in the MENA region continue 
to exert a high degree of control over the 
media. Often that control is less overt, 
relying instead on business associations 
and family ties, diplomatic maneuvering, 
or withdrawal of advertising dollars.

Other obstacles exist as well. Besides the 
durability of Arab kings and dictators (and 
their state security apparatuses), and an 
absence of clear press laws, Arab journalists 
and media analysts point to several other 
impediments to greater press freedom. 
These include ownership structures that 
impede independent journalism; commercial 
non-viability that leaves most outlets in the 
hands of government, businessmen close 
to government, or political parties; and  
conservative societies that are unaccustomed 
to, and sometimes suspicious of, the media.

Regulating Satellite

In 2008, Saudi and 
Egyptian ministers of 
information caused 
a stir when they 
introduced a charter 
to the Arab League 
to regulate satellite 
television channels. 
Called the “Principles 
for Organizing Satellite 
TV in the Arab World,” 
the document aimed to 

curb broadcasts of material that “damage 
social harmony, national unity, public 
order or traditional values,” among other 
restrictions.37 The proposal was brought in 
response to the 2006 war between Israel 
and Hezbollah, said Kraidy, the Annenberg 
professor. Egypt and Saudi Arabia were upset 
about satellite news coverage that had aired 
their criticisms of Hezbollah during the war, 
which made them appear to be defending 
Israel. “These countries had already been 
thinking about how to control these anarchic 
satellite channels,” Kraidy said. “When [the 
channels] started insulting Saudi and Egypt 
for siding with Israel, the [governments] 
decided to move against them.”



  Center for International Media Assistance         17

CIM
A

 Research Report: The Im
pact of Satellite TV

 on M
edia in the A

rab W
orld

Every country in the Arab League except 
Lebanon and Qatar adopted the charter—
precisely because the charter sought mainly  
to curb al-Jazeera and al-Manar, an indication  
of how media battles have come to mirror 
regional political fault lines.  Following the  
vote, some Arab analysts said the charter 
amounted to little more than the oversight that 
governs other broadcasting networks, such as  
the BBC’s, and was meant to ensure 
that responsible journalistic standards 
were maintained.38  Media freedom 
watchdogs groups, however, blasted it as 
an attempt to “muzzle the main source 
of independent news in the region.”39

It’s unclear what impact, if any, the charter 
has had on broadcast media to date.  Jonathan 
Wright, managing editor of the Cairo-based 
Arab Media and Society, a journal that 
analyses Arab media and its effect on Arab 
government and culture, characterized it as an 
“insurance policy” for governments to hold in 
reserve in the event that traditional avenues 
of media control fail.  Some analysts argue 
that the unspoken inter-Arab agreement not 
to lambast each other through the media was 
broken during Hezbollah’s 2006 war with 
Israel, when both al-Jazeera and al-Manar 
criticized Arab governments’ inaction during 
the month-long conflict.40 Nevertheless, the 
charter is not enshrined in law in any MENA 
country, so it is unclear how it might be 
enforced. Khouri, of the Issam Fares Institute, 
doubted it would carry much significance. 
“If [Arab governments] want to stop media, 
they can take them to court, shut them down,” 
Khouri said. “They don’t need a charter.” 

Kraidy agreed, but added that the charter did 
not bode well. “It’s just a text,” he said, “but it 
makes it very clear that there is [political will] 
to expand these states’ oppressive regulations to 
satellite television and that is not a good sign.”

Qatar’s Local-Regional Divide

Qatar may be the headquarters of al-Jazeera 
Satellite Channel, but the country’s local media 
continue to receive low marks for journalistic 
excellence. Eight journalists, including one 
from al-Jazeera, participating in an IREX panel 
described a dismal level of professionalism and 
journalistic standards practiced at the local 
level, and a near-total dependence on foreign 
Arab journalists to cover domestic issues.i The 
panel found “astonishingly low activity in civil 
society concerning media development.” Yet 
al-Jazeera received consistently high grades 
in newsgathering and production, including 
coverage of Qatari issues such as the al-Udeid 
air base maintained by the U.S. military in Qatar. 
The difference in resources, training, and skill 
level among journalists in Qatar illustrates the 
regional-local media divide in quality of news 
coverage that exists in many countries in the 
MENA region.

Qatari journalists on the panel faulted 
themselves for failing to go after important 
stories, blaming a conservative culture as 
well as a lack of training. Panel participants 
complained of a dual system that gives al-
Jazeera freedom that local journalists are not 
sure they can also enjoy. Qatar’s restrictive press 
law remains on the books, and political parties 
are still outlawed. Local journalists said they 
encountered resistance to giving out information 
from government employees unused to media 
freedom.

Several panelists said that  the emir remains 
more progressive than his people on issues such 
as media freedom, as evidenced by his moves 
to create an independent satellite channel. 
Qatari society, they said, remains deeply rooted 
in traditions that often stifle journalism, and 
public pressure for media reform is virtually 
nonexistent.  It remains unclear how far the local 
Qatari media could push for media freedom if 
they tried. 

i IREX, “Qatar,” Media Sustainability Index 2006/2007 – 
Middle East and North Africa (Washington: IREX, 2008), 
http://www.irex.org/programs/MSI_MENA/2006/MSI-
MENA06_qatar.asp. 



18	 Center for International Media Assistance

CI
M

A
 R

es
ea

rc
h 

Re
po

rt
:  

Th
e 

Im
pa

ct
 o

f S
at

el
lit

e 
TV

 o
n 

M
ed

ia
 in

 th
e 

A
ra

b 
W

or
ld

Legal Restrictions

The constitutions of many MENA countries 
give lip service to media freedom, but in reality 
most continue to have restrictive and vague 
press laws that make it difficult for journalists 
to know what is legal and what is not. Laws 
include fines or prison sentences for journalists 
who insult heads of state or jeopardize national 
security. Each country has its own sensitive 
issues that journalists in that country generally 
know not to touch, but the line delineating what 
is permissible, and what is not, often shifts. 
Islam, national unity, and social morals are also 
often accorded an undefined protected status. 

A further impediment lies with courts that 
are often influenced or controlled by the 
regime, resulting in little or no independent 
judicial review.41 Steps touted by governments 
as improvements to existing media laws 
have fallen short of expectations:

zz In Egypt, a 2006 press law hailed as 
a step forward failed to abolish prison 
sentences for journalists for dissemination 
of “false news,” criticizing the president, 
and attacking the honor of an individual, 
among other alleged crimes. In fact, 
the law increased fines for libel and 
defamation, which are loosely defined.42  

zz In Morocco, problems persist with political 
control over trials targeting independent 
newspapers. In one case, thousands of 
copies of two newspapers were destroyed 
after they published editorials critiquing 
a speech made by King Mohamed VI.43

zz Jordan’s parliament passed a freedom 
of information act, but it contained 
articles that hamper the right to publish 
the information. Parliament also barred 
the detention of journalists but the State 

Security Court, a tribunal set up 
by the prime minister, can still try 
journalists. Promisingly, the editor of 
the opposition al-Majd weekly was 
acquitted of slander charges in a court 
ruling that stated that “the press has the 
right to criticize the executive power 
as part of the democratic process.”44

zz In Syria, despite statutory free speech 
guarantees, journalists must toe the 
government line and cannot freely 
report on the presidency, the army, or 
issues related to national security or 
minorities. Controls are so tight that 
the media did not report a 2007 Israeli 
air strike on a target inside Syria.45

zz Saudi Arabia’s Basic Law does 
not provide for press freedom, and 
journalists face fines, detention, threats 
of arrest, interrogation, job dismissal, 
and harassment for crossing red lines.46

zz The UAE’s 1980 media law provided 
for firing, prosecution, high fines, 
and suspension of advertisements as 
punishment for violations against the 
law.47 The new law, passed in 2009, 
was not much of an improvement, 
though it was drafted the National 
Media Council, a body established 
after the Ministry of Information was 
dismantled. The law includes penalties 
for “disparaging government officials” 
and “harming the nation’s image.”48

zz Bahrain’s monarch has promised to 
amend the 2002 press law, which 
delineates 17 categories for which 
a journalist can be imprisoned for 
up to five years, in ways that would 
ease restrictions on journalists 
and encourage a freer media.49



  Center for International Media Assistance         19

CIM
A

 Research Report: The Im
pact of Satellite TV

 on M
edia in the A

rab W
orld

Wright of Arab Media and Society 
notes that the laws as written are not a 
journalist’s only concern. “It’s not so 
much the laws on the books that stifle 
them as the arbitrary and unpredictable 
hand of the state, which operates without 
any effective judicial review,” Wright 
said in an e-mail correspondence. “The 
authorities have in fact used the laws to 
intimidate, rather than to punish. The usual 
pattern is that an editor is sentenced, stays 
free during the appeal process, and later 
receives a lesser, non-custodial sentence.”

Self Censorship

The legal ambiguity of media laws often 
forces journalists throughout the MENA 
region to guess which 
red lines cannot be 
crossed at any given 
time, which creates 
an incentive for them 
to self-censor their 
reports. Journalists 
must weigh the 
importance of a story 
against the risks 
of provoking the 
government by airing 
or publishing it.50 One 
journalist in the UAE 
told a panel convened 
by IREX that “there is a censor within every 
journalist and every newspaper writer. He 
knows the line that he cannot cross.”51

In practice it appears the line may not be 
clear, even in some of the more restrictive 
states. Syrian journalists participating in 
a separate IREX panel on media freedom 
insisted the list of taboo subjects had 
shrunk. Yet all of them participated in the 
panel only on condition of anonymity. 

A corollary to self-censorship concerns 
what might be termed a “gentlemen’s 
agreement”: When countries’ leaders call 
verbal truces on political disagreements, 
once-negative news coverage of the other 
country often suddenly turns positive, 
according to journalists interviewed for 
this report. One journalist recounted being 
commissioned to write op-ed pieces for 
publication that were held in the queue 
and never published after the ruler of the 
country suddenly made nice with the leader 
whose policies the op-ed had criticized.52

The Local-Regional Divide

While satellite news journalists have 
been jailed, fined, and deported for their 

coverage of sensitive 
issues, local media 
often work under 
greater constraints 
than transnational 
outlets because 
satellite news reports 
can be produced 
anywhere and viewed 
across the MENA 
region. If a news 
show is reporting on 
a controversial topic, 
for example Algerian 
insurgents or Saudi 

dissidents, people in those countries can 
tune in to watch programs produced in 
studios in London. Controversial guests  
can appear from locations beyond the 
reach of the governments that seek 
to silence them. Journalists covering 
Morocco, for instance, can report 
both sides of the dispute over Western 
Sahara—a topic considered treasonous 
in Morocco—by interviewing Saharan 
separatists in neighboring Algeria.

The legal ambiguity of media 
laws often forces journalists 
throughout the MENA region 
to guess which red lines 
cannot be crossed at any 
given time, which creates 
an incentive for them to 
self-censor their reports.



20	 Center for International Media Assistance

CI
M

A
 R

es
ea

rc
h 

Re
po

rt
:  

Th
e 

Im
pa

ct
 o

f S
at

el
lit

e 
TV

 o
n 

M
ed

ia
 in

 th
e 

A
ra

b 
W

or
ld

Journalists working for local outlets, by 
contrast, don’t always enjoy such mobility. 
They are typically local citizens with 
nowhere to run or foreign workers who 
fear deportation. Local news organizations 
can be permanently shut down, fined, or 
driven out of business. They often lack the 
political and financial support that comes 
with working for a major satellite channel, 
and governments may be less likely to jail 
foreign nationals than their own citizens. 

Still, many journalists working for local 
outlets in both print and broadcasting have 
pressed for greater media freedom, tackling 
issues that have landed many of them in 
jail. In July 2009, Morocco began court 
hearings against a journalist charged with 
“insulting God.” In September, journalists 
in Iraq demonstrated against creeping 
curbs on media freedom.53 Often the formal 
charges against the journalist have nothing 
to do with journalism: in October, Tunisian 
authorities charged a journalist with assault 
but media watchdog groups allege the 
arrest was due to the journalist’s criticism 
of the reelection of President Ben Ali.

The Trend Toward 
Private Media

Even as satellite channels proliferated, 
government monopolies on terrestrial 
news broadcasting continued into the new 
millennium. Aside from Lebanon, which 
began licensing private broadcasters in 
1994, governments continued to control 
terrestrial airwaves until 2002, when 
Morocco and Jordan became the first states 
to allow private ownership (the Palestinian 
Authority allowed private broadcasters 
after the Oslo agreement in 1993).54 In 
2003, Kuwait joined the list, licensing three 
channels. Oman followed suit in 2004, and 

Abu Dhabi Satellite TV’s 24/7 
News Experiment

Launched as a general satellite channel in 
2000 featuring entertainment and sports in 
addition to news, Abu Dhabi TV made a name 
for itself almost immediately by following 
al-Jazeera into the West Bank and Gaza Strip 
to report on the Palestinian uprising at a time 
when few other Arab television channels 
would enter the Israeli-occupied territories.

Three years later, the channel made its 
mark again by covering the U.S. invasion of 
Iraq—this time as a 24-hour news channel. 
Figuring their audience would go for “all-
news-all-the-time” on the conflict brewing 
in the heart of the Arab world, the channel’s 
directors stationed 80 people in Baghdad 
at the height of its war coverage. The 
channel’s reporting from the early days of 
the war remains iconic. But after the fall of 
Baghdad, Abu Dhabi TV gradually pulled 
back and returned to its previous eclectic 
programming, which includes six hours of 
news a day as well as political talk shows. 

In a 2003 interview, Abu Dhabi TV director 
Ali al-Ahmed said that the station never 
intended to remain a 24-hour news channel.i 
The station viewed the Iraq war as a singular 
event, he said, that would capture enough 
audience attention—temporarily—to 
warrant round-the-clock coverage.

Nart Bouran, then director of Abu Dhabi TV’s 
news center, said at the time that the station 
might consider returning to 24-hour news. It 
never did—possibly, some analysts surmised, 
because producing news 24-hours a day is 
expensive. But the experiment made a lasting 
impression on Arab viewers and burnished 
Abu Dhabi TV’s reputation for balanced news.

i Abdallah Schleifer, “Less News is Good News for 
Abu Dhabi TV,” interview with Ali al-Ahmed and 
Nart Bouren, Transnational Broadcasting Studies 11 
(2003), http://www.tbsjournal.com/Archives/Fall03/
Ali_Bouran.html. 



  Center for International Media Assistance         21

CIM
A

 Research Report: The Im
pact of Satellite TV

 on M
edia in the A

rab W
orld

“You should put very serious 
limits on the idea that these 
are free outlets. Certainly 
there is an element of 
[freedom], but these are 
tools of regimes in their 
[political] warfare or their 
bid for regional influence.”

	 — Tony Badran, research fellow at the 
Foundation for Defense of Democracies

Tunisia, Saudi Arabia, and Libya came 
next. Even Syria, one of the least free 
countries for media, tested the waters in 
2005 with Sham TV—but notably the 
owner decided to operate the channel 
from Dubai pending new legislation.55

While the stations are private, they are 
subject to the same laws that govern other 
media. They also are typically owned by 
members of the ruling regime, relatives 
of the royal family, or businessmen with 
close ties to government. Syria’s Sham TV 
was started by the brother of a member of 
parliament. Al-Arabiya 
was created by a 
brother-in-law of Saudi 
King Fahd. Lebanon’s 
many satellite 
channels are funded by 
politicians or political 
parties. In Egypt, a 
friend of President 
Hosni Mubarak 
launched Dream TV 
in 2001, and a business 
partner of the grandson 
of former president 
Gamal Abdel Nasser 
opened OTV in 2007.56

Al-Jazeera, billed as “independent” but not 
private, was launched by Qatar’s emir in 
1996, and the emir continues to finance it.  

Some media analysts say that rather than 
provide a mechanism to promote greater 
media freedom, the rise of so many 
satellite channels has become useful for the 
region’s ruling elites by creating a valve 
to release public frustration at the lack of 
political reform. Collectively, Arab satellite 
channels lose billions of dollars annually, 
according to a report issued this year by 

the Emirates Center for Strategic Studies 
and Research. The study found that 510 
satellite channels operate at a cost of almost 
$6 billion but have a combined income of 
less than $700 million.57 Many of them 
continue to operate not for profit but to push 
political agenda, some media analysts said.

Mamoun Fandy, an Arab analyst, goes a step 
further, calling al-Arabiya and al-Jazeera 
“tools of the state” used to promote Saudi 
and Qatari foreign policy agendas. In his 
book (Un)Civil War of Words, Fandy says 
the guests invited to appear on the channels 

mirror the dueling 
politics promoted 
by these desert 
monarchies. Al-Arabiya 
will dwell on issues 
designed to embarrass 
Qatar, such as its 
relations with Israel, he 
says, while al-Jazeera 
gives platforms to talk 
show guests opposed 
to the Saudi regime.58

Other analysts agree. 
“You should put very 
serious limits on the 
idea that these are 

free outlets,” said Tony Badran, a research 
fellow at the Foundation for Defense 
of Democracies. “Certainly there is an 
element of [freedom], but these are tools 
of regimes in their [political] warfare 
or their bid for regional influence.”59 

A common criticism of al-Jazeera in 
particular is that it doesn’t cover news 
from Qatar, but Miles, the author of Al-
Jazeera: The Inside Story, contends this is 
not entirely true. He points to instances in 
which al-Jazeera covered events potentially 



22	 Center for International Media Assistance

CI
M

A
 R

es
ea

rc
h 

Re
po

rt
:  

Th
e 

Im
pa

ct
 o

f S
at

el
lit

e 
TV

 o
n 

M
ed

ia
 in

 th
e 

A
ra

b 
W

or
ld

embarrassing to Qatar, including the trial 
of followers of the deposed emir, during 
which they accused Qatar’s government of 
torture, and the sensitive issue of whether 
Qatar should host American air bases.60  
Detractors say more Qatari issues could 
be covered, such as the fact that elections 
for a 35-member “advisory council,” a 
parliament of sorts, have been repeatedly 
postponed. Al-Arabiya, meanwhile, 
maintains enough editorial independence 
to station correspondents in Jerusalem, 
despite the lack of diplomatic relations 
between Saudi Arabia and Israel.

The fact that broadcast outlets are typically 
owned by ruling elites and their associates 
sets limits to the 
level of freedom 
journalists enjoy. 
It also compels 
broadcast news 
audiences to view 
the news through 
the kaleidoscope of 
politics. Viewers 
typically know 
who owns each 
channel—and often 
even the nationality 
of the reporter—and take the ownership 
into consideration when weighing 
the veracity of the news report. “The 
general expectation is that no one is 
broadcasting just for the sake of informing 
the public,” said Wright, the AMS 
director. “All the owners have agendas, 
so it’s worth knowing who they are.”

Print and Radio

The trend toward privatization has included 
print and radio as well, despite laws 
requiring large sums of money to launch 

new publications that can constitute a 
considerable barrier to market entry. Last 
year, Egypt licensed five new independent or 
privately owned newspapers. Kuwait has at 
least two independent online publications in 
addition to 17 privately owned newspapers. 
In Morocco, the vast majority of the 
dozens of newspapers in the country are 
privately owned, and journalists there report 
independent newspapers are enjoying greater 
impact as party-owned newspapers decline. 
Saudi Arabia has 10 privately owned 
newspapers, and by 2009, Qatar had six.61

However, like television, the newspapers 
were launched mainly by businessmen with 
ties to the ruling regimes. Private radio’s 

experience has 
been the same, with 
Morocco a case in 
point: in 2005, there 
were 49 applications 
for private radio 
licenses, including 
one from the 
son of the prime 
minister.62 One 
notable exception 
to this rule has 
been Radio al 

Balad, often referred to as a Jordanian 
C-SPAN, which, after stops and 
starts, is once again broadcasting 
Jordan’s parliamentary sessions.

Politics Matters

Because most countries in the MENA 
region are not democratic, the freedom 
given even in relatively liberal realms can 
be revoked at the whim of the monarch 
or dictator, though reversing some trends 
could prove difficult in some countries. 
The consequence is that the political 

“The general expectation is that 
no one is broadcasting just for the 
sake of informing the public. All 
the owners have agendas, so it’s 
worth knowing who they are.”

	 — Jonathan Wright, managing editor of 
the Cairo-based Arab Media and Society



  Center for International Media Assistance         23

CIM
A

 Research Report: The Im
pact of Satellite TV

 on M
edia in the A

rab W
orld

situation in each country, particularly the 
level of internal legitimacy enjoyed by 
the government, as well as its perceived 
vulnerability to political extremists, greatly 
influences the level of freedom enjoyed 
by the media. The three Arab countries 
deemed freest for media in 2009 by Freedom 
House—Egypt, Lebanon, and Kuwait—all 
have political conditions that typically allow 
the media slightly more room to maneuver 
than other countries in the region, though 
this ability should not be exaggerated. Still, 
the individual politics of the country matter. 
“You have to look at the total political 
system, not just the media,” Khouri said. 

In Egypt, where the government is sensitive 
to its image and aware of its position as 
ruler over a large urban population with a 
history of political opposition, journalists are 
allowed a measure of freedom depending 
on internal and external factors present at 
that moment. In Kuwait, a lively parliament 
regularly challenges the government, 
which is reflected in the media coverage. 
In Lebanon, sectarian divisions preclude 
a monopoly on media coverage, and 
journalists have been generally free to 
report the news since Syria’s departure 
from the country in 2005. However, two 
prominent Lebanese journalists known for 
their anti-Syrian stance, Samir Kassir and 
Gebran Tueni, died in car bombings in the 
months following Syria’s withdrawal.

Saudi Arabia, under pressure to moderate 
its educational system and forced to 
acknowledge sensitive issues such as 
terrorism, launched a series of  “national 
dialogues” on issues that include 
education reform, women’s rights, and 
unemployment, conversations that have 
led to some easing of press strictures, 
though many remain in place. In Morocco, 

the young King Mohammed VI has allowed 
political parties and opened a national 
dialogue on abuses committed during the 
reign of his father. But coverage of separatists 
in Western Sahara is strictly forbidden.

In Bahrain, where a minority Sunni Muslim 
government presides over a majority Shiite 
population and people fear the secret police, 
there is little press freedom, despite some 
movement in that direction in the first half 
of the past decade. In Yemen, where the 
government feels vulnerable to rebels in 
the north and secessionists in the south, 
journalists tread carefully when covering 
these conflicts and self-censorship and 
an absence of coverage is common.

The U.S. Weighs In

In 2004, Congress launched Alhurra satellite 
television to compete with al-Jazeera and other 
Arab-language satellite stations. Patterned after 
Radio Sawa, a news and music station that 
went on the air in 2002, the 24-hour Alhurra 
was created to “cut through the barriers of 
hateful propaganda,” in the words of then-
President George W. Bush.63 But since its 
inception, the Arabic-language news channel 
has been criticized by media analysts and 
members of Congress for its poor quality and 
dismal ratings. In 2008, the Center on Public 
Diplomacy at the University of Southern 
California’s Annenberg School conducted an 
evaluation of Alhurra for the Broadcasting 
Board of Governors, the independent federal 
agency that supervises the channel and all 
other U.S. government-supported civilian 
international broadcasting. The Annenberg 
School’s report called the channel a “failure” 
for its inability to “distinguish itself from 
second-tier Middle Eastern broadcasters” 
or to develop a “distinctive style…that 
might attract a substantial audience.”64



24	 Center for International Media Assistance

CI
M

A
 R

es
ea

rc
h 

Re
po

rt
:  

Th
e 

Im
pa

ct
 o

f S
at

el
lit

e 
TV

 o
n 

M
ed

ia
 in

 th
e 

A
ra

b 
W

or
ld

Arab journalists who worked at the 
Virginia-based station said in interviews 
for this report that a main problem rested 
with the quality of the programming 
and inexperience of the staff, some of 
whom lacked both English skills and a 
familiarity with the American values 
they were meant to impart. One journalist 
described Alhurra as an entry point for 
novice journalists to gain experience.65

A report issued by the Congressional 
Research Service in 2005 described the 
Congressional debate over whether to 
continue to fund Alhurra as a “microcosm 
of a much larger debate over public 
diplomacy tactics in the Middle East.” 
Supporters of the channel favor a U.S. 
station that can counter what they consider 
anti-U.S. views offered by other Arab news 
channels, while detractors dismiss public 
diplomacy efforts as useless as long as 
the U.S. maintains an unpopular foreign 
policy agenda in the MENA region.66

Regardless, Alhurra doesn’t appear to 
be popular among viewers in the MENA 
region. While a poll commissioned by 
the channel’s regulator found that 26.7 
million people had watched Alhurra in 
the seven days prior to taking the poll,67 
a separate 2008 Zogby International poll 
conducted in Egypt, Morocco, Jordan, 
Lebanon, Saudi Arabia, and the United 

Arab Emirates that asked about viewer 
preference found that Alhurra commanded 
about 2 percent of audience share. The 2009 
poll found Alhurra faring even worse: its 
share had dropped to 0.5 percent—below 
the poll’s 1.6 percent margin of error.68

Two Steps Forward . . .

There is little doubt that broadcast news in 
the MENA region has changed drastically 
in the last decade in content, structure, 
and ownership. The sheer number of 
satellite channels has given viewers far 
more choice, and privatization laws signal 
a potentially positive trend. But the process 
of liberalization has been achieved with 
two steps forward, one step back. While 
satellite channels’ spot news coverage and 
talk shows have expanded the realm of 
political debate and forced taboo subjects 
on air, real media freedoms have not been 
secured in most MENA countries. Instead, 
a delicate dance exists between rulers 
seeking to remain in power and journalists 
seeking to cover government and politics. 
Countries that have experimented with 
greater media freedom—as part of what 
one Brookings Institution scholar called a 
“kinder, gentler autocracy”—still do not 
have a truly free press, but rather have 
governments that have taken the “minimum 
steps necessary to appear responsive to 
domestic and international pressures.”69



  Center for International Media Assistance         25

CIM
A

 Research Report: The Im
pact of Satellite TV

 on M
edia in the A

rab W
orld

Provide micro-grants to innovative 
broadcast journalists—Since most 
broadcast media in the MENA region 
is concentrated in the hands of a few 
elites, empowering ordinary journalists 
with good ideas can bring new voices 
to the mix. Journalists such as Radio 
al Balad’s Daoud Kuttab in Jordan 
have made a difference armed only 
with an idea and an entrepreneurial 
spirit. Others are out there, but lack the 
money to put their plan to action. 

Fund a well-crafted talk show or news 
hour on an Arabic-language station—
Just as the BBC airs news on American 
cable networks for a half-hour a day, an 
American-funded Arabic-language talk 
show or news hour could air on Arab 
satellite channels, such as al-Arabiya, that 
audiences already watch. If audiences 
don’t regularly turn to a U.S.-funded news 
channel such as Alhurra, they may tune 
in to watch a talk show on a channel they 
know. It’s a cheaper and more flexible 
alternative to funding a separate channel.

Fund documentaries and investigative 
reports—Documentaries and investigative 
reporting are two media genres that remain 
weak in the MENA region. Funding 
these types of broadcasts would give 
journalists the means to pursue these 
critical but underrepresented forms of 
news and allow them the flexibility to 
shop the shows to different channels.

Train in neutral settings—In countries 
with little press freedom, a change of 
venue could help to create an atmosphere 

in which serious training could take place. 
Neutral countries—such as Cyprus, which is 
nearby—could be ideal settings that remove 
journalists from a restrictive climate.

Support university journalism 
programs—Several MENA countries’ 
journalism schools lack training in the 
fundamentals of the trade. There is little 
emphasis on basic skills. Establishing 
journalism programs and upgrading 
existing ones is imperative to increasing the 
quality of journalism across the region.

Endow journalism scholarships at 
universities in the MENA region—Even if 
a university does not have a formal broadcast 
journalism program, endowing journalism 
scholarships would create an opportunity to 
learn the craft. The scholarships could go 
to a “team” of student journalists who learn 
each facet of television news production 
using university resources and equipment 
provided by the scholarship fund.

Endow journalism positions that bring 
Arab journalists to the United States—
In 2002, the Knight-Wallace Journalism 
Fellowship at the University of Michigan 
began to award one chair annually to a 
Muslim from the Middle East (and one 
to an Israeli). Endowing chairs at the 
nation’s journalism  programs would give 
journalists from the MENA region a chance 
to learn about U.S. journalism firsthand. 

Create a paying journalism award—
The Dubai Press Club hands out the Arab 
Journalism Award, an annual prize that 
encourages excellence in journalism. 

Recommendations for Policymakers, 
Funders, and NGOs



26	 Center for International Media Assistance

CI
M

A
 R

es
ea

rc
h 

Re
po

rt
:  

Th
e 

Im
pa

ct
 o

f S
at

el
lit

e 
TV

 o
n 

M
ed

ia
 in

 th
e 

A
ra

b 
W

or
ld

Creating a broadcast news award could 
focus on political coverage in spot news 
and investigations categories to encourage 
journalists to push the envelope of media 
freedom as they seek out political stories.

Support journalism workshops and 
press clubs—The Dubai Press Club 
also holds an annual Arab Media Forum 
and provides training workshops and 
seminars for would-be journalists. Al-
Jazeera has training courses in Qatar. 
Supporting these activities as well as 
programs that train journalists would 
greatly improve the quality of the craft.



  Center for International Media Assistance         27

CIM
A

 Research Report: The Im
pact of Satellite TV

 on M
edia in the A

rab W
orld

1 Freedom House’s annual Freedom of 
the Press index assigns each country 
surveyed a score from 0 (best) to 100 (worst) 
on press freedom, based on questions 
assessing the legal, political, and economic 
environment for media. Countries scoring 
0 to 30 are classified as having “free” 
media; 31 to 60, “partly free” media; 
and 61 to 100, “not free” media. To view 
Freedom House’s rankings for the Middle 
East and North Africa, see its 2009 “Map 
of Press Freedom” page and select the 
region: http://www.freedomhouse.org/
template.cfm?page=251&year=2009. 

2 International Research & Exchanges Board 
(IREX), “Executive Summary,” Media 
Sustainability Index 2006/2007 – Middle 
East and North Africa (Washington: IREX, 
2008), http://www.irex.org/programs/
MSI_MENA/2006/MSIMENA06_exec.asp. 

3 Article XIX, “Arab Charter for Satellite 
TV: A Major Setback to Freedom of 
Expression in the Region,” press release, 
February 13, 2008, http://www.article19.
org/pdfs/press/arab-satelite-pr.pdf.

4 Hugh Miles, Al-Jazeera: The Inside 
Story of the Arab News Channel 
That Is Challenging the West (New 
York: Grove Press, 2005), p. 337.

5 Naomi Sakr, Arab Television Today 
(London: I.B. Tauris & Co., 2007), p. 8.

6 Bruce Etling and others, “Mapping the 
Arabic Blogosphere: Politics, Culture, 
and Dissent,” Internet & Democracy 
Case Studies Series (Berkman Center for 
Internet and Society, Harvard University, 

2009), http://cyber.law.harvard.edu/sites/
cyber.law.harvard.edu/files/Mapping_
the_Arabic_Blogosphere_0.pdf, 38-39.

7 Miles, Al-Jazeera: The Inside Story 
of the Arab News Channel That Is 
Challenging the West, p.328-329.

8 Rami Khouri (director, Issam Fares 
Institute for Public Policy and International 
Affairs, American University of Beirut), 
interview with the author, August 24, 2009.

9 Freedom House, Freedom of the 
Press indices, 1980-2008, http://www.
freedomhouse.org/template.cfm?page=274.

10 Ma’an Network, http://www.maannet.
org, accessed 3/8/2010; BBC, Israel and 
Palestinian territories country profile,  
http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/country_
profiles/803257.stm, accessed 3/8/2010.

11 Sakr, Arab Television Today, 8-10.

12 Karin Deutsch Karlekar (senior researcher 
and managing editor, Freedom of the Press 
index, Freedom House), in interview with 
the author, August 22, 2009; Mohamed 
Abdel Dayem (MENA program coordinator, 
Committee to Protect Journalists), in 
interview with the author, April 17, 2009.

13 CCTV, “CCTV Launches Arabic 
international channel,” July 24, 
2009, http://www.cctv.com/program/
newshour/20090724/104693.shtml.

14 Freedom House, “Country Report: Egypt,” 
Freedom of the Press, 2009 Edition, http://
www.freedomhouse.org/template.cfm?p

Endnotes



28	 Center for International Media Assistance

CI
M

A
 R

es
ea

rc
h 

Re
po

rt
:  

Th
e 

Im
pa

ct
 o

f S
at

el
lit

e 
TV

 o
n 

M
ed

ia
 in

 th
e 

A
ra

b 
W

or
ld

age=251&country=7601&year=2009.

15 Ibid.

16 Reporters Without Borders, “Heavy 
fine imposed on satellite TV station, 
target of past harassment,” August 
19, 2009, http://www.rsf.org/Heavy-
fine-imposed-on-satellite-TV.html.

17 IFEX, “New media rules reflect return 
to authoritarianism,” February 5, 2010, 
http://www.ifex.org/iraq/2010/02/05/
new_government_plan/.

18 Reporters Without Borders, “Government 
wages smear campaign against Al-Jazeera,” 
August 7, 2009, http://www.rsf.org/spip.
php?page=article&id_article=34123.

19 International Freedom of Expression 
Exchange (IFEX), “Al-Jazeera under attack 
in Yemen and elsewhere,” July 29, 2009, 
http://www.ifex.org/international/2009/07/29/
al-jazeera_under_attack/.

20 Jordan Times, www.jordantimes.com; 
Sakr, Arab Television Today, 44-45. 

21 Reporters Without Borders, “Advances 
and reverses for press freedom during 
King Mohammad’s first decade,” July 22, 
2009, http://www.rsf.org/Advances-and-
reverses-for-press.html; IFEX, “Three 
dailies heavily fined for criticising Libyan 
leader,” July 1, 2009, http://www.ifex.
org/morocco/2009/07/01/dailies_fined/. 

22 IFEX, “Syrian blogger arrested by Saudi 
forces, detained in unknown location,” 
August 7, 2009, http://www.ifex.org/saudi_
arabia/2009/08/07/al_ghanem_arrested/.

23 Miles, Al-Jazeera: The Inside Story, 328.

24 Telephone interview with Edmund 
Ghareeb, expert in Arab media at American 
University’s School of International 
Service in Washington D.C, 10/14/2009. 

25 Telephone interview with Marwan Kraidy, 
associate professor of global communication 
at the Annenberg School for Communication 
at the University of Pennsylvania, 9/23/2009.

26 Dayem, in interview with the 
author, April 17, 2009.

27  http://www.allied-media.com/
ARABTV/AlarabiyaPROG.htm;  Naomi 
Sakr, Arab Television Today, p. 7.

28 Etling and others, “Mapping the 
Arabic Blogosphere,” 38-39.

29 Menassat, “State of the Media,” http://
www.menassat.com/?q=en/media-landscape/
state-media-5, accessed 2/28/2010; BBC, 
http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_
east/4247607.stm, accessed 2/28/2010.

30 Interview with Al-Arabiya 
correspondent based in Washington who 
spoke on condition of anonymity.

31 AMEinfo.com, “Sheikh Mohammed 
honors Arab Journalism Award 
winners,” May 13, 2009, http://www.
ameinfo.com/196440.html. 

32 Sakr, Arab Television Today, 22.

33 Ibid., 196.

34 Interview with Jordanian journalist 
who agreed to speak about Syria 
on condition of anonymity.

35 Dana el-Baltaji, “Emirates Press 



  Center for International Media Assistance         29

CIM
A

 Research Report: The Im
pact of Satellite TV

 on M
edia in the A

rab W
orld

Law,” Arab Media & Society, 
Issue 9 (Fall 2009), http://www.
arabmediasociety.com/?article=727.

36 Interview with Lebanese journalist 
based in Washington for Al-Arabiya, 
who spoke on condition of anonymity.

37 Article XIX, “Arab Charter for Satellite 
TV: A Major Setback,” http://www.article19.
org/pdfs/press/arab-satelite-pr.pdf.

38 Hussein Y. Amin, “The Arab States 
Charter for Satellite Television: A 
quest for regulation,” Arab Media & 
Society, special feature, March 2008, 
http://www.arabmediasociety.com/
countries/index.php?c_article=147.

39 Article XIX, “Arab Charter for Satellite 
TV: A Major Setback,” http://www.article19.
org/pdfs/press/arab-satelite-pr.pdf.

40 Jonathan Wright (managing editor, Arab 
Media & Society), in email exchange 
with author, November 14, 2009.

41 IREX, “Executive Summary,” MSI 
2006/2007: MENA, http://www.irex.
org/programs/MSI_MENA/2006/
MSIMENA06_exec.asp.

42 Freedom House, “Country Profile: 
Egypt,” Freedom of the Press, http://
www.freedomhouse.org/template.cfm?
page=251&country=7601&year=2009; 
IREX, “Egypt,” MSI 2006/2007: MENA.

43 IREX, “Morocco,” MSI 2006/2007: 
MENA, http://www.irex.org/programs/MSI_
MENA/2006/MSIMENA06_morocco.asp.

44 IREX, “Jordan,” MSI 2006/2007: MENA, 
http://www.irex.org/programs/MSI_

MENA/2006/MSIMENA06_jordan.asp.
45 IREX, “Syria,” MSI 2006/2007: MENA, 
http://www.irex.org/programs/MSI_
MENA/2006/MSIMENA06_syria.asp.

46 Freedom House, “Country Report: Saudi 
Arabia,” Freedom of the Press, 2009 Edition, 
http://www.freedomhouse.org/template.cf
m?page=251&country=7696&year=2009.

47 IREX, “United Arab Emirates,” 
MSI 2006/2007: MENA, http://www.
irex.org/programs/MSI_MENA/2006/
MSIMENA06_UAE.asp.

48 El-Baltaji, “Emirates Press Law,” http://
www.arabmediasociety.com/?article=727.

49 Freedom House, “Country Report: 
Bahrain,” Freedom of the Press, 2009 
Edition, http://www.freedomhouse.org/
template.cfm?page=251&year=2009; 
Bahrain Monitor, http://www.al-bab.
com/media/arab_press.htm.

50 IREX, “Saudi Arabia,” MSI 
2006/2007: MENA, http://www.irex.
org/programs/MSI_MENA/2006/
MSIMENA06_saudia-arabia.asp.

51 IREX, “United Arab Emirates,” 
MSI 2006/2007: MENA, http://www.
irex.org/programs/MSI_MENA/2006/
MSIMENA06_UAE.asp.

52 Interview, Hussain Abdel Hussain, 
Lebanese journalist based in 
Washington, D.C., 8/24/2009.

53 IREX, “Iraq,” MSI 2006/2007: MENA, 
http://www.irex.org/programs/MSI_
MENA/2006/MSIMENA06_iraq.asp. 

54 Sakr, Arab Television Today, 15.



30	 Center for International Media Assistance

CI
M

A
 R

es
ea

rc
h 

Re
po

rt
:  

Th
e 

Im
pa

ct
 o

f S
at

el
lit

e 
TV

 o
n 

M
ed

ia
 in

 th
e 

A
ra

b 
W

or
ld

55 Sakr, Arab Television Today, 27.

56 Daily News, “OTV Hits the 
Airwaves,” http://www.dailystaregypt.
com/article.aspx?ArticleID=5308. 

57 Hassan Hassan, “Loss-making Arab 
satellite TV ‘pushes political agenda,’” 
The National, November 15, 2009, http://
www.thenational.ae/apps/pbcs.dll/
article?AID=/20091115/NATIONAL/7
11149808&SearchID=73382056332.

58 Mamoun Fandy, (Un)Civil War 
of Words: media and politics in 
the Arab world (Westport: Praeger 
Security International, 2007), 53.

59 Interview, Tony Badran, research 
fellow at the Foundation for Defense 
of Democracies, 7/14/2009.

60 Miles, Al-Jazeera: The Inside Story, 348.

61 See MSI reports on Egypt, Kuwait, 
Morocco, Saudi Arabia, and Qatar; 
Araboo.com’s “Arab News and Media” 
page, http://www.araboo.com/dir/
arab-news-media; www.kuwaitlinks.
com; Freedom House, “Country Report: 
Kuwait,” 2008; Al-Bab, http://www.
al-bab.com/media/arab_press.htm.

62 Sakr, Arab Television Today, 31.

63 President George W. Bush, “State 
of the Union Address,” January 20, 
2004, http://www.america.gov/st/
washfile-english/2004/January/20040

120230822swssor0.5843927.html. 

64 USC Center on Public Diplomacy at the 
Annenberg School. An Evaluation of Alhurra 
Television Programming (University of 
Southern California: July 2008), http://www.
bbg.gov/reports/others/USCreport.pdf, 4. 

65 Interviews, two Arab former Alhurra 
journalists based in Washington, who 
spoke on condition of anonymity, 
8/2/2009 and 8/4/2009.

66 Jeremy M. Sharp, The Middle East 
Television Network: An Overview 
(Congressional Research Service: 
February 2005), http://fpc.state.gov/
documents/organization/44009.pdf, 4.

67 Broadcasting Board of Governors, www.
bbg.gov, accessed 8/4/2009; ProPublica, 
http://www.propublica.org/feature/
alhurra-bleeding-viewers-poll-finds-but-
spending-is-up-529, accessed 2/28/2010.

68 The Annual Arab Public Opinion Poll 
is conducted by Shibley Telhami at the 
University of Maryland, in collaboration 
with Zogby International. Results of the 
2008 and 2009 polls, including Alhurra 
statistics in the “media” section, can 
be downloaded from the University of 
Maryland website, http://sadat.umd.
edu/new%20surveys/surveys.htm. 

69 Tamara Cofman Wittes, Freedom’s 
Unsteady March: America’s Role in 
Building Arab Democracy (Washington: 
The Brookings Institution, 2008), 69.



Advisory Council 
for the

Center for International Media Assistance

David Anable 
Chief Executive,
The Principia

Patrick Butler 
President,
Butler Consulting, Inc.

Esther Dyson 
Chairman,
EDventure
NED Board Member

William A. Galston
Senior Fellow, Governance Studies
The Brookings Institution
NED Board Member

Suzanne Garment
President,
Suzanne Garment, Inc.
NED Board Member

Karen Elliott House 
Former Publisher,
The Wall Street Journal

Ellen Hume 
Annenberg Fellow in Civic Media,
Center for Media and Communication 
Studies 
Central European University

Jerry Hyman
Senior Adviser,
President, Hills Program on Governance
Center for Strategic and International 
Studies

Alex S. Jones 
Director, Shorenstein Center
Kennedy School of Government
Harvard University

Susan King
Vice President, External Affairs
Director, Journalism Initiative, Special 
Initiatives and Strategy
Carnegie Corporation of New York

The Honorable Richard Lugar 
U.S. Senate

Eric Newton 
Vice President, Journalism Program
Knight Foundation

Adam Clayton Powell III
Vice Provost for Globalization,
Annenberg School for Communication 
University of Southern California

Monroe E. Price 
Director, 
Center for Global Communication Studies
Annenberg School for Communication
University of Pennsylvania

The Honorable Adam Schiff
U.S. House of Representatives

Kurt Wimmer 
Partner,
Covington & Burling LLP

Richard Winfield 
Of Counsel,
Clifford Chance US LLP



Center for International Media Assistance
National Endowment for Democracy 

1025 F Street, N.W., Suite 800 

Washington, D.C. 20004

Phone: (202) 378-9700 

Fax: (202) 378-9407

Email: CIMA@ned.org

URL: http://cima.ned.org


