o
i gy
w
-|I-|1-I:|J|_r|l

_-:IE:I".'-_ '.. . e
[ e o i B - [

Politics

EUROPE

MEDIA FORUM

JUNE 22,2000 ¢ LONDON



TH= . FREEDOM FORUM

FREE PRESS. FREE SPEECH. FREE SPIRIT.

Board of Trustees

Charles L. Overby, chairman
and chief executive officer

Peter S. Prichard, president

Harry W. Brooks Jr.
John E. Heselden
Madelyn P. Jennings
Malcolm R. Kirschenbaum
Bette Bao Lord
Brian Mulroney
Jan Neuharth
Will Norton Jr.
John C. Quinn
Carl T. Rowan
Josefina A. Salas-Porras
John Seigenthaler
Paul Simon

Allen H. Neuharth, founder

Editorial: Maurice R. Fliess, Rod Sandeen
Photos: Scott Maclay
Copy Editor: Christy Jerding

The Freedom Forum World Center
1101 Wilson Blvd., Arlington, VA 22209 USA
Tel: 703/528-0800 Fax: 703/284-3529
E-mail: news@freedomforum.org
Internet: www.freedomforum.org
Chris Wells, senior vice president/international
Susan Bennett, director/Asian and
European programs

The Freedom Forum European Center
Stanhope House, Stanhope Place

London, W2 2HH, United Kingdom

Tel: 44-171-262-503 Fax: 44-171-262-4631
E-mail: freedomforumeurope@compuserve.com
John Owen, director/European Center

The Freedom Forum, based in Arlington, Va., is a
nonpartisan, international foundation dedicated to
free press, free speech and free spirit for all people.
The foundation focuses on four main priorities: the
Newseum, First Amendment issues, newsroom diver-
sity and world press freedom.

The Freedom Forum funds two independent
affiliates — the Newseum, the interactive museum
of news in Arlington; and the First Amendment
Center, with offices at Vanderbilt University in
Nashville, Tenn., and in New York City and Arlington.
Other operating offices are in San Francisco, Cocoa
Beach, Fla., Buenos Aires, Hong Kong, Johannesburg
and London.

The Freedom Forum was established in 1991
under the direction of Founder Allen H. Neuharth as
successor to a foundation started in 1935 by newspa-
per publisher Frank E. Gannett. The Freedom Forum
is not affiliated with Gannett Co., does not solicit or
accept financial contributions, and does not accept
unsolicited funding requests. Its work is supported by
income from an endowment now worth more than
$1 billion in diversified assets.

The Europe Media Forum was the second in a year-
long series of discussions on the news media’s role
in communicating information about political cam-
paigns. The first forum was held in March in Lima,
Peru. Other forums will be held in Accra, Ghana, in
September and Jakarta, Indonesia, in November.

2 MEDIA AT THE MILLENNIUM: EUROPE

Notion of free press in Russia
is deteriorating, columnist says

A Russian journalist, at odds with the
direction of her country, warned that the gov-
ernment’s handling of two recent cases involv-
ing independent media may be symptomatic of
deteriorating freedoms in her homeland.

“If things go bad in Russia, no one will be
safe on this continent,” said Yevgenia Albats,
an independent political analyst and colum-
nist in Russia.

Albats spoke during a discussion about
new Russian President Vladimir Putin and the
press.

Putin figured in the arrests and detentions
of Andrei Babitsky, a Radio Free Europe/Radio
Liberty correspondent, and Vladimir Gusinsky,
founder of Media Most.

Babitsky, a Russian citizen, was put under
house arrest in Moscow in January. He
angered the Russian government with his
reports from Grozny during the most recent
war in Chechnya, a region in the Russian
Federation fighting for independence.

At the time, 80% of the Russian media
were covering the war from the military point
of view, Albats said. That imbalance helped
lead public opinion to support the war, she
said. Putin, who was handpicked by Boris
Yeltsin to succeed him as president, won pop-
ularity by aggressively prosecuting the war.

Albats said Babitsky was hunted by the
Russians “and they tried to kill him.” But she
also said his reports were one-sided because
he was trapped in Grozny.

Babitsky, who joined the discussion via
telephone from Moscow, said his coverage was
balanced by the reporting being done by jour-
nalists covering the military side.

Speaking through an interpreter, Babitsky
said he did not know how long his travel
would be restricted to the Moscow area.

Albats said the Babitsky case “made it
clear that the new Russian administration is
out to create a managed democracy.”

Vladimir Gusinsky of Media Most was
arrested June 13 at the direction of Russia’s
prosecutor general and imprisoned for four
days. He was released in the wake of interna-
tional criticism but charged with fraud.
(Charges were dropped July 27.)

Albats, citing “well-placed sources,” said
Putin did not order the arrest of Gusinsky, but
“he didn't say no.”

She said the Kremlin sees free press as a

Columnist Yevgenia Albats says the Russian
government tried to kill broadcaster Andrei Babitsky.

f 4

A

Former Financial Times bureau chief John Lloyd
says Russia will be weak for some time.

threat. “That was the main reason Gusinsky
was arrested,” she said.

John Lloyd, former East European editor
and Moscow bureau chief for the Financial
Times, characterized the Russian state as
lacking control over its institutions while suc-
cumbing to the influence of rich business-
people. He also said Putin was loyal “to the
brotherhood of the KGB.”

“Just because Putin was elected president
(on March 26), these things didnt change,”
Lloyd said. Russia will be a weak state for
some time, he added.



Britain’s new press restrictions called bewndermg

British journalists sounded the alarm over
a clot of governmental actions that they say
threaten freedom of the press.

Among them are moves to:

= Monitor e-mail messages and Web

browsing.

= Seize news photos of demonstrations.

= Allow a libel suit against a U.S. magazine

with tiny circulation in Great Britain.

= Compel a TV network to change the hour

of its late-night newscast.

“The overall picture in Britain, for both
broadcasters and the press, is not a happy one,”
said Alan Rusbridger, editor of The Guardian
newspaper.

Rusbridger said the developments are
bewildering. He is purging his newspaper’s
computers of e-mail messages, even as he cau-
tions reporters to retain notes and tape record-
ings of interviews in the event of a libel suit.
“You're caught both ways,” he said. “If you don’t
keep your records, they can get you. If you do
keep records, they get you.”

In May The Guardian said in an article that
Britain’s MI5 intelligence service “is reported to
be building a new [25 million pound] surveil-
lance system ... to monitor e-mails and other
Internet messages sent and received in
Britain.” That report followed a London judge’s
order that The Guardian and its sister
Observer newspaper hand over any e-mails or
notes pertaining to a whistleblowing former
MIb5 security officer, David Shayler. The news-
papers successfully appealed the order.

Rusbridger told the forum he had found that
it is “remarkably difficult to purge an
e-mail. ... When we first had warning
that the government would come
after us ... I thought I had managed
to purge every e-mail in the system,
and then found there was some back-
up copy to a backup copy.”

At the Independent on Sunday,
Editor Janet Street-Porter said e-
mail has been heavily relied upon,
not only for intra-staff communica-
tions but also for transmitting sto-
ries. “We're (now) looking at ways of

.. receiving [such information] in
different forms,” she said.

Street-Porter also described as
“an ominous development” the effort
by British police to force news organ-
izations to hand over photos taken at

FFE_D'I:H'I.H |-|:|-||J!|IJ_

FRES mammn PR b S —

58, iner & Pulli:-l:s' Europe’

Panelists discuss press restrictions before an audience at the headquarters of the Financial Times.
From left: Alan Rushridger, The Guardian; Janet Street-Porter, Independent on Sunday; Richard Tait,
Independent Television News; Tony Hall, BBC; and moderator Robert MacNeil, broadcast journalist.

demonstrations.

To foil any newsroom raids, The Guardian
now ships photos of demonstrations to a place
outside Britain within 24 hours “so that they're
not there and the police can’t get them,”
Rusbridger said.

The libel case involving a U.S. publication
was brought by Boris Berezovsky, a one-time
associate of former Russian president Boris
Yeltsin, and Nikolai Glouchkov, managing
director of Aeroflot airline. The House of Lords
ruled that the Russian businessmen can sue
Forbes magazine in English courts even though
fewer than 2,000 copies of the magazine were
sold in England.

Rusbridger said it would have “immense
implications for American journalism” if the
plaintiffs prevail.

The Freedom Forum’s Allen H. Neuharth meets with former British prime
minister Margaret Thatcher after the Europe Media Forum. Neuharth
wrote about their conversation in a June 30 column in USA TODAY.

On a positive note, he said the House of
Lords in October 1999 sided with The Sunday
Times in a libel action brought by former Irish
prime minister Albert Reynolds. That decision
might give the press some protection when com-
menting on matters of public interest, he said.

Forum moderator and Newseum trustee
Robert MacNeil, a broadcast journalist with
experience on both sides of the Atlantic Ocean,
asked whether British broadcasters are more
inhibited by government regulation than
Britain’s print press. “I think probably about
the same,” Rusbridger replied, noting that all
British journalists are affected by the e-mail
monitoring threat, the libel laws, the “toothless,
useless” new Freedom of Information Act, and
the Official Secrets Act.

On June 22, the day of the forum, the Lon-
don newspapers ran front-page sto-
ries about the Independent Televi-
sion Commission’s effort to force
the ITV network to give up its
11 p.m. newscast and return to the
10 p.m. slot the newscast occupied
for three decades until March 1999.

“We have not had a situation
like this before, where a network
and a regulator have been on a
complete collision course,” said
Richard Tait, editor in chief of
Independent Television News,
which supplies news to ITV and to
two other television channels. “I'm
afraid at this stage your guess is as
good as mine as to how it’s going to
be resolved.”

MEDIA AT THE MILLENNIUM: EUROPE 3



Internet is ‘salvation’ for journalists suffering
under oppressive regimes, speakers say

The Internet has
been compared with
Johannes Gutenberg’s
printing press as an
invention that trans-
formed communica-
tions, and journalists
covering three of the
world’s political hot
spots said that for
them it was salvation.

Journalists  from
Sierra Leone, Algeria
and Serbia told their

.

stories during a discus-
sion titled “Freeing the
Press: The Power and
Politics of Online Pub-
lishing.”

Ibrahim Seaga Shaw, publisher of the
award-winning Expo Times newspaper, fled
Sierra Leone more than two years ago for
fear of political persecution by a newly
installed government. “We thought it was
better to flee [and] to fight another day,” he
said.

Settling in Paris and making contact with
such journalistic organizations as Reporters
sans Frontieres, Shaw pondered how to
revive the Expo Times. The notion to publish
online took hold in conversations with other
journalists.

In March, he launched expotimes.net.
The advertising-supported site, which bills
itself as “Sierra Leone’s independent online
newspaper,” contains reports filed from
Africa and elsewhere.

Although he has not ruled out returning
to Sierra Leone if and when the political sit-
uation there becomes conducive to newspa-
per publishing, Shaw said he was content to
be an online publisher operating from
London and Paris. “We are publishing quite
well,” he said. “I've been able to reach a much
wider audience” via the Internet, building on
a baseline of 3,000 “hits” the site received the
first day it went on the Web.

Among the nations of the world, Sierra
Leone in 1999 had the largest number of
journalists killed in the line of duty, 10.

A Web site specializing in another African

4 MEDIA AT THE MILLENNIUM: EUROPE

Expo Times Publisher Ibrahim Seaga
Shaw fled Sierra Leone, fearing a gov-
ernment crackdown on his newspaper.

country that has been deadly for journalists,
Algeria, went online in November 1999.
Based in Paris, algeria-interface.com is pub-
lished in two languages with different audi-
ences in mind, said Ken Kincaid, deputy
editor.

“Ive been able to reach a
much wider audience” via
the Internet.

— Ibrahim Seaga Shaw, expotimes.net

There is a French-language portion with
the latest news about Algeria for Algerians
and Algerian emigrés. The English-language
portion is oriented toward outreach, “to edu-
cate people about Algeria and to tell them
just what's going on there,” he said. By rais-
ing awareness, “we can perhaps [make] the
government more accountable.”

The launch of the Web site did not come
in direct response to censorship within
Algeria, Kincaid said. The press there is “the
liveliest ... in North Africa and possibly in the
whole Arabic-speaking world.” However,
there is “in-built self-censorship,” he said,
because Algeria in the 1990s was “the most
dangerous country” for journalists, with near-
ly 60 killed — most by Islamic terrorists.

In Serbia, freeb92.net emerged as a Web

Ken Kincaid of algeria-interface.com
hopes to raise awareness of the political
and cultural situations in Algeria.

Veran Matic, founder of Radio B92,
keeps news flowing into Serbia via the
freeh92.net Web site.

site and Webcasting service after the gov-
ernment of Yugoslav President Slobodan
Milosevic silenced the broadcasts of inde-
pendent Radio B92.

Veran Matic, founder of Radio B92 and
now editor in chief of freeb92.net, said its
Webcasts are picked up by 15 independent
radio and television stations within Serbia
and by other stations in neighboring coun-
tries.

Although the Milosevic government has
tried to crack down against freeb92.net,
Matic said the technology of the Internet
and of satellite communications enables his
news service to resume within a couple of
hours.

“Technologically, we have created a sys-
tem that can function even in the circum-
stances of total repression,” he said, speak-
ing through an interpreter. “So, even if the
government takes over the new building
we've been using right now, we will be capa-
ble of broadcasting.”

Asked whether the Serbian stations that
rebroadcast material from freeb92.net face
possible retaliation by the government, he
replied, “Absolutely. In the last four months,
there have been something like 10 radio sta-
tions already closed down, but only three of
them ... are really closed down. The other
seven started rebroadcasting without
licenses.”

00-W06+7/00+3.5K*NDIC



