
 1 

 
 

 
 
 

 
 
 

Monitoring Study: 
 

Gaza - Israeli & Palestinian Sources in the U K Press 
 
 
 
 
Author: 
 
Guy Gabriel - AMW adviser 
 
 
 
 
Contact details: 
 
Tel: 07815 747 729 
E-mail: info@arabmediawatch.com 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 2 

Contents 
 
Summary         3 
 
Overall Three-Week Analysis of British Press    4 
 
Number-of-Articles Breakdown      5 
 
Week-on-Week Changes       6 
 
Weekly Values of Total Words and Sources Used for Palestinians   7 
 
Three-Week Analysis of the Daily Express     8 
Three-Week Analysis of the Daily Mail     9 
Three-Week Analysis of the Daily Mirror     10 
Three-Week Analysis of the Daily Telegraph    11 
Three-Week Analysis of the Evening Standard    12 
Three-Week Analysis of the Financial Times    13 
Three-Week Analysis of the Guardian     14 
Three-Week Analysis of the Independent     15 
Three-Week Analysis of the Sun      16 
Three-Week Analysis of the Times      17 
 
The Sunday Newspapers       18 
 
Number-of-Articles Breakdown      19 
 
Week-on-Week Changes       20 
 
Sunday Values of Total Words and Sources Used for Palestinians  21 
 
Individual Newspapers       22 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 



 3 

Summary 
 

Throughout the reporting of the Gaza conflict in the British press,1 the division of 
sources, and words devoted to sources, on either side demonstrated a greater 
proportion in favour of Israel: 58% of sources and 56% of words devoted to sources. 
 
Over the 21-day conflict, the British press published a total of 343 articles that used 
sources to report the story, 40 of which were Sunday newspaper articles. A spike in 
the number published can be seen following the initiation of the conflict, and around 
the time of the ground invasion. 
 
Daily newspapers 
 
The Guardian published the greatest number of articles (63, or 21% of the dailies’ 
total), and the Daily Express published the fewest (16, or 5%). Following the ground 
invasion, all dailies except the Guardian, Daily Telegraph and Express increased the 
percentages of words given to Palestinian sources (the Guardian remained constant, 
while the other two dropped by around a third to 37%). 
 
Following the Israeli attack on the UN-run school in Jabaliya and the killing of 30 
civilians  in  a  reportedly  designated  “safe”  house  (6  - 9 January 2009), Palestinians 
received the highest values during the monitoring period (61% of sources and 63% of 
words devoted to sources). 
 
Overall, when taking both sources and words into consideration, the Express was the 
daily that closest approached a balance of 50 - 50%. The Daily Mirror was the only 
daily to return figures of above 50% for both Palestinian sources and words. The 
Telegraph was the least balanced daily, returning the lowest figures for both 
Palestinian sources (32%) and words used by those sources (37%). 
 
The Guardian is the only daily to have included at least one source from either side on 
every day it covered the story.  
 
Sunday newspapers 
 
The Sunday Telegraph published the most articles (eight, or 20% of the total). The 
News of the World and Sunday Star published the fewest (two, or 5%, each). Overall, 
the division of sources and words devoted to sources demonstrated a greater 
proportion in favour of Israel: 55% for sources, and 65% of words devoted to sources. 
 
The Independent on Sunday, Sunday Express and Sunday Times attained over 50% in 
favour of the Palestinians for sources and words devoted to sources. The Mail on 
Sunday was the most imbalanced paper in favour of Israel (Sundays and dailies), with 
only 16% of sources being Palestinian, and 17% of words devoted to those sources. 
                                                 
1 The daily newspapers considered are: Daily Express, Daily Mail, Daily Mirror, Daily Telegraph, 
Evening Standard, Financial Times, Guardian, Independent, Sun and Times. The Sunday newspapers 
considered are: Independent on Sunday, Mail on Sunday, News of the World, Observer, Sunday 
Express, Sunday Mirror, Sunday Star, Sunday Telegraph and Sunday Times. 
 



 4 

Overall Three-W eek Analysis of the B ritish Press 
 
Over the 21-day conflict, the British press published a total of 343 articles that used 
sources to report the story. Overall, the division of sources, and words used by 
sources, on either side demonstrated that a greater proportion was in favour of Israel: 
 

Sources

42%

58%

Palestine Israel

Words

44%

56%

Palestine Israel
  

 
 
Viewed as individual day-to-day change over the 21 days (28 December 2008 - 17 
January 2009), the figures are as follows: 
 
 

0
10
20
30
40
50
60
70
80
90

100

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21

Palestine - Words Israel - Words Sources - Palestine Sources - Israel

 
 
Following the killing of two Israeli civilians by rocket fire on 29-30 December (day 2-
3), the percentage of both words and sources given to Palestinians dropped to the 
lowest values during the monitoring period (36% and 24% respectively). 
 
Following the attack on the UN-run school in Jabaliya and the killing of 30 civilians 
in a reportedly  designated  “safe”  house (6 - 9 January), Palestinians received the 
highest values during the monitoring period (61% and 63% respectively). 

 
 
 



 5 

Number-of-A rticles B reakdown 
 
Including Sundays, a total of 343 articles that used sources were published during the 
conflict. The number of articles that were published daily in the British press is 
represented below. A spike can be seen following the initiation of the conflict, and in 
days 9 and 10, around the time of the ground invasion. 
 

0

10

20

30

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21

The number of articles, and percentage of the total that represents, that were published 
by each newspaper is below. 
 
 

63

43 41
32

26 26
21 18 17 16

21
14 13.5 10.5 8.5 8.5 7 6 5.5 5

0
10
20
30

40
50
60
70

Gua
rdi

an
Tim

es

Ind
ep

en
de

nt

Tele
grap

h FT
Mirro

r
Mail Sun

Stand
ard

Exp
res

s

Articles % Total

 
 
Note: This table excludes Sundays (ie 28 December, 4 & 11 January) articles. The dailies published 
303 articles. 
 
 

 
 
 
 
 

 
 
 
 



 6 

W eek-on-W eek Changes 
 

This section demonstrates the changes in weekly averages for the British press in 
general, and for individual newspapers. Following the ground invasion (day 7), the 
average percentage value for Palestinian sources rose by a small margin, but dipped in 
the third week. The number of Palestinian sources remained a minority compared to 
their Israeli counterparts throughout the three weeks. 
 
 
Palestinian Sources 

41
45

40

0

10

20

30

40

50

60

Week 1 Week 2 Week 3

 
The percentage of words given to Palestinian sources increased and decreased by a 
greater margin, surpassing the percentage of words given to Israeli sources in the 
second week only. 
 
 
Words Given to Palestinian Sources 

40

54

36

0

10

20

30

40

50

60

Week 1 Week 2 Week 3

 
 
 
 
 
 
 
 

 
 



 7 

W eekly Values of Percentage of Words and Sources Used for Palestinians 
 

Newspapers varied in the proportions of sources and words given to sources from 
week to week. 
 
 
Percentages of sources given to Palestinians 
 

 

0
10
20
30
40
50
60
70
80
90

100

Exp
res

s
Mail

Mirro
r

Tele
grap

h

Stand
ard FT

Gua
rdi

an

Ind
ep

en
de

nt
Sun

Tim
es

Week 1 Week 2 Week 3

  
 

 
Percentage of words given to Palestinian sources 
 
 

0
10
20
30
40
50

60
70
80
90

100

Exp
res

s
Mail

Mirro
r

Tele
grap

h

Stand
ard FT

Gua
rdi

an

Ind
ep

en
de

nt
Sun

Tim
es

Week 1 Week 2 Week 3

 
 
 
 
 
 
 



 8 

Three-W eek Analysis of the Daily Express 
 
The Express published the fewest articles of all newspapers under consideration in 
this survey - 16 (5% of the total). The division of sources and words to either side 
demonstrated a slightly greater proportion in favour of Israel: 
 
 

Sources

48%

52%

Palestine Israel

Words

47%

53%

Palestine Israel
  

 
Overall, when taking both sources and words into consideration, the Express was the 
newspaper that closest approached a balance of 50 - 50%. Viewed as individual day-
to-day changes over the three weeks, the figures are as follows: 
 
 

0
10
20
30
40
50
60
70
80
90

100

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21

Palestine - Words Israel - Words Palestine Sources Israel Sources

 
 
Note: gaps in the bars and lines representing Palestinian and Israeli words and sources mean that on 
that day, no article was published. 
 
 
Following the ground invasion (day 7), the average percentage value for sources and 
words given to Palestinians dipped fairly significantly. These figures rose again in the 
third week. This was contrary to the more usual, opposite trend. On one occasion, the 
Express published an article with no Palestinian sources; on two occasions, it 
published articles with no Israeli sources. 

 
 
 
 
 



 9 

Three-W eek Analysis of the Daily Mail 
 
The division of sources and words to either side demonstrated a slightly greater 
proportion in favour of Israel: 
 
 

Sources

46%

54%

Palestine Israel

Words

45%

55%

Palestine Israel
  

 
Overall, the Mail approached a balance of 50 -50% more closely than seven of the 10 
newspapers. Viewed as individual day-to-day changes over the three weeks, the 
figures are as follows: 
 

0
10
20
30
40
50
60
70
80
90

100

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21

Palestine - Words Israel - Words Palestine Sources Israel Sources

 
Note: gaps in the bars and lines representing Palestinian and Israeli words and sources mean that on 
that day, no article was published. 
 
 
Following the ground invasion (day 7), the average percentage value for words given 
to Palestinians rose by five points. On three occasions, the Mail published articles 
with no Palestinian sources; on one occasion, it published an article with no Israeli 
sources. 
 
 
 
 
 

 
 



 10 

Three-W eek Analysis of the Daily Mir ror 
 
The division of sources and words to either side demonstrated a greater proportion in 
favour of the Palestinians: 
 
 

Sources

55%

45%

Palestine Israel

Words

61%

39%

Palestine Israel
  

 
 
The Mirror was the only newspaper to return figures of above 50% for both 
Palestinian sources and words. Viewed as individual day-to-day changes over the 
three weeks, the figures are as follows: 
 
 

0
10
20
30
40
50
60
70
80
90

100

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21

Palestine - Words Israel - Words Palestine Sources Israel Sources

 
Note: gaps in the bars and lines representing Palestinian and Israeli words and sources mean that on 
that day, no article was published. 
 
 
Following the ground invasion (day 7), the average percentage value for words given 
to Palestinians rose six points to 55%, finishing with 80%. In all 26 articles, the 
Mirror used Palestinian sources; on three occasions, it published articles with no 
Israeli sources. 
 
 
 
 
 
 



 11 

Three-W eek Analysis of the Daily T elegraph 
 
The division of sources and words to either side demonstrated a greater proportion in 
favour of Israel, more than any other newspaper: 
 

Sources

32%

68%

Palestine Israel

Words

37%

63%

Palestine Israel
  

 
 
The Telegraph was the least balanced newspaper, returning the lowest figures for both 
Palestinian sources and words used by those sources. Viewed as individual day-to-day 
changes over the three weeks, the figures are as follows: 
 
 

0
10
20
30
40
50
60
70
80
90

100

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21

Palestine - Words Israel - Words Palestine Sources Israel Sources

 
Note: gaps in the bars and lines representing Palestinian and Israeli words and sources mean that on 
that day, no article was published. 
 
 
Following the ground invasion (day 7), the average percentage value for words given 
to Palestinians dipped significantly to 37% from 54%, contrary to the more general 
trend. This figure dropped further in the third week to just 20%. On three occasions, 
the Telegraph published articles with no Palestinian sources; Israeli sources were 
always used. 
 
 
 
 

 
 



 12 

Three-W eek Analysis of the Evening Standard 
 
The division of sources and words to either side demonstrated a greater proportion in 
favour of Israel: 
 

Sources

42%

58%

Palestine Israel

Words

40%

60%

Palestine Israel
  

 
Of 10 newspapers, four were further from approaching a balance of 50 - 50% than the 
Standard. Viewed as individual day-to-day changes over the three weeks, the figures 
are as follows: 
 
 

0
10
20
30
40
50
60
70
80
90

100

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21

Palestine - Words Israel - Words Palestine Sources Israel Sources

 
Note: gaps in the bars and lines representing Palestinian and Israeli words and sources mean that on 
that day, no article was published. 
 
 
Following the ground invasion (day 7), the average percentage value for words given 
to Palestinians rose significantly, from 23% to 52%. On three occasions, the Standard 
published articles with no Palestinian sources; on two occasions, it published articles 
with no Israeli sources. 
 
 
 
 
 

 
 



 13 

Three-W eek Analysis of the F inancial T imes 
 
The division of sources and words to either side demonstrated a greater proportion in 
favour of Israel: 
 
 

Sources

41%

59%

Palestine Israel

Words

41%

59%

Palestine Israel
  

 
Of 10 newspapers, four were further from approaching a balance of 50 - 50% than the 
FT. Viewed as individual day-to-day changes over the three weeks, the figures are as 
follows: 
 
 

0
10
20
30
40
50
60
70
80
90

100

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21

Palestine - Words Israel - Words Palestine Sources Israel Sources

 
Note: gaps in the bars and lines representing Palestinian and Israeli words and sources mean that on 
that day, no article was published. 
 
 
Following the ground invasion (day 7), the average percentage value for words given 
to Palestinians rose significantly, from 20% to 49%. On three occasions, the FT 
published articles with no Palestinian sources; on one occasion, it published an article 
with no Israeli sources. 
 
 
 
 
 
 
 
 



 14 

Three-W eek Analysis of the Guardian 
 
The division of sources and words to either side demonstrated a slightly greater 
proportion in favour of Israel for sources, but a slightly greater proportion in favour of 
the Palestinians for words given to sources: 
  

Sources

46%

54%

Palestine Israel

Words

52%

48%

Palestine Israel
  

 
After the Daily Express, the Guardian most closely approached a balance of 50 - 50%. 
Viewed as individual day-to-day changes over the three weeks, the figures are as 
follows: 
 
 

0
10
20
30
40
50
60
70
80
90

100

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21

Palestine - Words Israel - Words Palestine Sources Israel Sources

 
Note: gaps in the bars and lines representing Palestinian and Israeli words and sources mean that on 
that day, no article was published. 
 
Following the ground invasion (day 7), the average percentage value for words given 
to Palestinians remained equal, at 52%. The Guardian is the only paper to have 
included at least one source from either side in all its articles.  
 
 
 
 
 

 
 
 



 15 

Three-W eek Analysis of the Independent 
 
The division of sources and words to either side demonstrated a greater proportion in 
favour of Israel, particularly on sources: 
 

Sources

36%

64%

Palestine Israel

Words

43%

57%

Palestine Israel
  

 
 
Only two newspapers were further from approaching a balance of 50 - 50% than the 
Independent. Viewed as individual day-to-day changes over the three weeks, the 
figures are as follows: 
 
 

0
10
20
30
40
50
60
70
80
90

100

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21

Palestine - Words Israel - Words Palestine Sources Israel Sources

 
Note: gaps in the bars and lines representing Palestinian and Israeli words and sources mean that on 
that day, no article was published. 
 
Following the ground invasion (day 7), the average percentage value for words given 
to Palestinians more than doubled, from 32% to 70%. On three occasions, the 
Independent published articles with no Palestinian sources; Israeli sources were 
always used. 
 
 
 
 
 
 



 16 

Three-W eek Analysis of the Sun 
 
The division of sources and words to either side demonstrated a greater proportion in 
favour of Israel, particularly on sources: 
 

Sources

37%

63%

Palestine Israel

Words

41%

59%

Palestine Israel
  

 
 
Only one newspaper was further than the Sun from approaching a balance of 50 - 
50%. Viewed as individual day-to-day changes over the three weeks, the figures are 
as follows: 
 
 

0
10
20
30
40
50
60
70
80
90

100

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21

Palestine - Words Israel - Words Palestine Sources Israel Sources

 
Note: gaps in the bars and lines representing Palestinian and Israeli words and sources mean that on 
that day, no article was published. 
 
 
Following the ground invasion (say 7), the average percentage value for words given 
to Palestinians rose significantly, from 37% to 53%. On two occasions, the Sun 
published articles with no Palestinian sources; on one occasion, it published an article 
with no Israeli sources. 
 
 
 
 

 
 



 17 

Three-W eek Analysis of the T imes 
 
The division of sources and words to either side demonstrated a slightly greater 
proportion in favour of Israel:  
 

Sources

43%

57%

Palestine Israel

Words

46%

54%

Palestine Israel
  

 
Of 10 newspapers, three approached a balance of 50 - 50% more closely than the 
Times. Viewed as individual day-to-day changes over the three weeks, the figures are 
as follows: 
 
 

0
10
20
30
40
50
60
70
80
90

100

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21

Palestine - Words Israel - Words Palestine Sources Israel Sources

 
Note: gaps in the bars and lines representing Palestinian and Israeli words and sources mean that on 
that day, no article was published. 
 
 
Following the ground invasion (day 7), the average percentage value for words given 
to Palestinians rose by four points, from 52% to 56%. The third-week value of 31% 
was low enough to render the overall average as 43%. The Times always used 
Palestinian sources; on one occasion, it published an article with no Israeli sources. 
 
 
 
 
 
 
 
 

 



 18 

The Sunday Newspapers 
 
There were three Sundays over the course of the 21-day conflict. The British Sunday 
newspapers published a total of 40 articles that used sources to report the story. 
Overall, the division of sources and words used by sources on either side 
demonstrated a greater proportion in favour of Israel, particularly in terms of words 
given to sources: 

 

Sources

45%

55%

Palestine Israel

Words

35%

65%

Palestine Israel
 

 
Viewed as individual Sunday-to-Sunday changes over the conflict, the figures are as 
follows: 
 
 

0
10
20
30
40
50
60
70
80
90

100

Sunday 1 Sunday 2 Sunday 3

Palestine - Words Israel - Words Sources - Palestine Sources - Israel

 
 
The proportion of words given to Israeli sources remained consistently high, between 
63% and 68%. The proportion of sources used started equal, but then tipped in favour 
of Israel at 63% - 64% for the following two Sundays.  
 
 
 
 
 

 
 
 
 



 19 

Number-of-A rticles B reakdown 
 
Nine Sunday newspapers published a total of 40 articles over the three Sundays, with 
the greatest number coming the day after the ground invasion.  
 
 
Articles published 
 

12

16

12

0

5

10

15

20

Sunday 1 Sunday 2 Sunday 3

 
 
 
The number of articles, and percentage of the total it represents, is shown below. 
 
 
 

8 7 7
5

3 3 3 2 2

20
17.5 17.5

12.5

7.5 7.5 7.5
5 5

0

5

10

15

20

25

S.
Telegraph

Observer S. Times S.
Express

IoS MoS S. Mirror NotW S. Star

Articles % Total

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 20 

W eek-on-W eek Changes 
 
This section demonstrates the changes in weekly averages for the British Sunday 
press in general, and for individual newspapers. In terms of sources, the results 
demonstrated a gradual reduction in the proportion given to Palestinian sources. 
 

50

37 36

0

10

20

30

40

50

60

Sunday 1 Sunday 2 Sunday 3

 
 
In terms of percentage of words given to sources, the results demonstrated a gradual 
reduction in the proportion given to Palestinian sources, from a starting point already 
significantly below 50%. 
 

37 34 32

0

10

20

30

40

50

60

Sunday 1 Sunday 2 Sunday 3

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 
 



 21 

Sunday Values of Percentage of Total Words and Sources used for Palestinians 
 
Newspapers varied in the proportions of sources and words given to sources from 
Sunday to Sunday. This information is presented below. 
 
 
Palestinian Sources 
 

0
10
20
30
40
50
60
70
80

ioS MoS
NotW

Obs
erv

er

S. E
xp

res
s

S. M
irro

r

S. S
tar

S. T
ele

grap
h

S. T
im

es

Sunday 1 Sunday 2 Sunday 3

 
Note: The News of the World and Sunday Star published no articles on the third Sunday. 
 
 
Words given to Palestinian sources 
 
 

0
10
20
30
40
50
60
70
80
90

ioS MoS
NotW

Obs
erv

er

S. E
xp

res
s

S. M
irro

r

S. S
tar

S. T
ele

grap
h

S. T
im

es

Sunday 1 Sunday 2 Sunday 3

 
Note: The News of the World and Sunday Star published no articles on the third Sunday. 

 
 

 
 
 
 
 



 22 

Individual Newspapers 
 
Palestinian sources in individual newspapers 
 
The Independent on Sunday averaged the highest for Palestinian sources, with 67% of 
sources being Palestinian. The Sunday Times (57%) and the Sunday Express (56%) 
were the other newspaper to average over 50%. Excluding these three newspapers, the 
average for the remaining ones was just 31%. The lowest average was the Mail on 
Sunday, with just 20% of sources being Palestinian.  
 
Words given to Palestinian sources in individual newspapers 
 
The Sunday Times was highest for words given to Palestinian sources, with 55%. The 
Sunday Express and the Independent on Sunday also averaged over 50%, with 54% 
and 51% respectively. Excluding these three newspapers, the others averaged just 
23%, less than a quarter. Again, the Mail on Sunday averaged lowest of all, with just 
14% of words used for sources being given to Palestinians. 


