
 1

MEDIA COVERAGE OF 7 NOVEMBER 2010 PARLIAMENTARY ELECTIONS IN 
AZERBAIJAN 

 
FIRST REPORT 

 
7-21 October 2010 

 
Prepared by Media Monitoring Institute (MMI) 

 
  

Project Overview 

 

The Media Monitoring Institute, a non-governmental organization, has been 
conducting systematic monitoring of media coverage of the 7 November parliamentary 
elections. MMI launched this investigation to assess how the media  implemented their 
duty to disseminate objective and balanced information about election issues and the 
positions of registered and rejected candidates, in conformity with the relevant Council 
of Europe standards. This investigation will continue until the elections. 

The monitoring started on 7 October, a week before the official start of election 
campaign (15 October) and the results of the first week of the campaign have been 
analyzed in this report. A further report will cover the period from 22 October to 8 
November, which will include the day of voting. MMI is monitoring eight nationwide TV 
channels1 and six daily newspapers2.  

The project’s goal is not to support or oppose any registered or non-registered 
candidates, but rather to characterize the whole media environment during the election 
period. This project is carried out with support from Council of Europe. 

 

Methodology  

 

The monitoring was conducted in accordance with Guidelines on Media Analysis 
During Election Observation Missions (Adopted  by the Council for Democratic Elections 
at its 29th meeting and the Venice Commission at its 79th plenary session). 

All coverage relating to the election is monitored, including news items, 
advertisements and special election coverage. The amount of direct and indirect 
coverage of identified political figures is measured, as well as the coverage of other 
political and social actors (Annex 1). All coverage of political figures is coded as 
positive, negative or neutral, depending upon both the overt content of the item and its 
context. 

The theme (Annex 2) of each item is also coded, permitting analysis of the topics 
favoured by the media in its election coverage. 

 

  
 
 

                                                 
1 ANS, ATV, AzTV, Khazar, Public Television, Idman-Azerbaijan, Lider, Space 
2 Azadlig, Azerbaijan, Bizim Yol, Yeni Azerbaijan, Yeni Musavat, Zerkalo 



 2

 
Summary of Findings  
 
TV channels 
 

MMI’s main conclusion is that TV channels allotted too little airtime for election 
issues before the official start of election campaign. There was an increase in coverage 
of election issues after the official start of the campaign; however, in general, election 
issues were still not covered sufficiently. Television channels did not broadcast 
discussion programs or public debates, which could help the voters to make their 
choice. Ahead of the election campaign, only one educational program on elections  – 
“Xalq secir (People are electing)” - had been aired. 

In accordance with the legislation, Public TV allocated free airtime3 for 
candidates. Public TV allocated paid airtime as well; however, only three candidates 
used paid airtime. Despite the fact that free airtime is only allocated for candidates, 
Public TV allowed a representative of an independent candidate with no party affiliation 
Madar Musayev (MP at present), to make a speech on 15 October. On 22 October, 
APFP-Musavat bloc’s shared candidate Hasan Karimov was deprived of 18 seconds of 
his four-minute airtime without any reason.  

 TV channels aired voter informations however, some TV channels allocated very 
little airtime for such informations, while some aired no voter informations at all. For 
example, during the monitoring period, eight voter informations were aired in AzTV, 
while ANS aired no voter information. 

All nationwide TV channels allotted much more airtime to the ruling YAP 
chairman, President Ilham Aliyev, rather than election issues and activities of registered 
candidates. AzTV leads the list in this regard. All of the TV channels aired Ilham Aliyev 
in a positive manner and rarely in neutral way. The largest part of “Khabarlar” news 
editions and “Hafta (Week)” program in AzTV was devoted to Ilham Aliyev’s activities, 
including visits to foreign countries and orders and decrees signed by him. News items 
regarding Ilham Aliyev were always run first, regardless of the importance of the news. 
Multiple news reports about the successful development of the country created 
disproportionate coverage of Ilham Aliyev’s activities the head of state.  

ANS tried to cover the activities of various political forces. A news report about a 
YAP event on elections, lasted more than 3 minutes in ANS. On 12 October, ANS also 
aired a news item about the event of APFP-Musavat bloc, which includes major 
oppositional forces. On 8 October, ANS aired part of the speech of the National Party 
representative Panah Huseyn in the Parliament, who commented on rejection of 
Musavat candidate for CEC membership. Nonetheless, when comparing, it became 
clear that coverage of YAP amounted to 19.69%, while coverage of oppositional forces 
was less than 1% of covered subjects in total. During the monitoring period, ANS aired 
two programs that made an ironical approach to the election process. On October 17, 
“Gulp” program, despite being devoted to  elections, was of humorous, ironical and 
slightly abusive nature (For example, the imaginary candidates represented imaginary 
‘Party of Cattle-Breeders’, and ‘Party of Somersault Performers’). The opposition’s 

                                                 
3 According to the Election Code, the political parties and blocs of political parties, that have over 60 registered 
candidates gain the right for free airtime. Central Election Commission (CEC) has made a decision to allocate 4 
minutes of free airtime for every candidate on Public TV. 
 



 3

method to walk door-to-door and visit each family was criticized in a humorous way. In 
the “Kokalti” program, aired on 16 October, the candidates were compared to animals.  

The other private TV channels did not follow the principles of balance and 
comprehensiveness. The private TV channels covered the YAP events, rather than the 
oppositional political forces.  In the news bulletin aired on 13 October  in Space TV, a 
press conference held by YAP Executive Secretary Ali Ahmadov on parliamentary 
elections was covered. Here Ahmadov condemned the candidates of APFP-Musavat 
bloc for their being unemployed, and thus claimed that they were not eligible to be 
parliamentarians. Commenting on a declaration signed by Musavat leader Isa Gambar 
in Germany, Ahmadov claimed that he betrayed his motherland. Ahmadov also praised 
YAP candidates saying they are quite eligible for serving in the parliament, as most of 
them are scientists working in Azerbaijan National Sciences Academy. The channel did 
not seek APFP-Musavat bloc’s comments or response on this claims. Moreover, the 
press-conference held by this bloc a day before (12 October)  was not aired in Space. 
On 21 October, ATV aired a news item on a report released by Parliamentary Assembly 
of the Council of Europe special committee. After speaking about the positive 
statements included in the report, the TV presenter said that the report also included 
negative comments and that they would be aired in the next clip. However, the next clip 
also focused on positive aspects and no criticisms were reported. 

 
Newspapers 
 

Unlike the newspapers covered the election issues much more comprehensively 
and there was diversity in the coverage of issues. This coverage did not only cover the 
CEC meetings, but also included other themes (election complaints, registration 
problems, positions of registered candidates and those who wanted to be a candidate, 
and so on). Azadlig newspaper allocated 89.593% of its.content to coverage of 
elections (coverage of election issues), Bizim Yol – 83.78%,  Yeni Musavat newspaper 
79.39%, Azerbaijan – 52.39%, Yeni Azerbaijan - 50.08% and Zerkalo -  41.07%. 
However, it should be noted that the great part of this figure in Azerbaijan newspaper is 
owed to the publication of CEC decisions in the newspaper. The newspaper also 
published an article campaigning for  a parliamentary candidate, before the official start 
of the election campaign. In the 7 October edition of the newspaper, the article entitled 
“Seminar held in Mardakan for the youth participating in the parliamentary elections for 
the first time”, reported on YAP candidate  Mehriban Aliyeva’s activities. 

Azadlig and Yeni Musavat newspapers published articles on the pre-election 
situation, registration of candidates and their problems and fabricated obstacles for 
candidates. Though there was not an explicit smear campaign, the position of the 
opposite sides was not published. In other words, the principle of balance was not 
followed. For instance, though a candidate’s comments on illegal activities of 
Constituency Election Commissions and fabricated obstacles were published in an 
article, the position of the opposite side was not published. 

There was no voter informations in any of the newspapers.  

The monitoring of the newspapers revealed that the political forces to which 
these newspapers belong were covered much more than other sides. For instance, the 
official newspaper of New Azerbaijani Party (YAP), Yeni Azerbaijan, allotted much more 
content to YAP representatives, including its chairman (52% of covered subjects in 



 4

total). At the same time Azadlig and Yeni Musavat newspapers devoted much of their 
content to oppositional representatives. For example, the figure who is most covered in 
Yeni Musavat newspaper is its editor-in-chief and parliamentary candidate Rauf Arifoglu 
(12,78% of covered subjects). Compared to Azadlig and Yeni Musavat newspapers, 
Bizim Yol newspaper somewhat tried to keep a balance. Along with the comments and 
interviews with oppositional candidates, the newspaper sometimes also allocated  
space for the comments of YAP candidates. The figures, who were mostly covered in 
the newspaper, were the  officials of election administration: 13,08% of covered 
subjects. 

Unlike TV channels, the newspapers allowed articles criticizing ruling forces. This 
kind of material was observed in Zerkalo and Bizim Yol newspapers, which somewhat 
kept balance. For example, the ruling party and its representatives were criticized in the 
article titled “Elections lost from mathematical point of view” published in the 20 October 
edition of Zerkalo. 

    

ANNEX 1 
 
Political parties 
Independent candidates 
President  
Ministers  
Government officials 
Local government officials  
Election officials  
Police/military  
Foreign diplomats, officials and observers  
Ordinary people  
Civil society  
Trade unions  
Experts  
Business  
Media  
Judges and lawyers 
Religious leaders 
 
 
ANNEX 2 
 
Electoral issues  
Politics 
Local government  
Human rights 
Gender  
Minorities  
Economy  
Environment  
Health  
Education  
Corruption  
Crime 



 5

Police, security, military  
Media 
Foreign relations  
Nagorno Karabakh  
Culture and entertainment  
Law and constitution  
Sport  
Social issues  
 


